Opinion

Mekelparkbus: kruipen gaat sneller

Volle bussen en een magere dienstregeling. Gijsbert Koren, voorzitter van de VSSD, pleit ervoor om de bus nu alvast te laten rijden volgens de dienstregeling van de geplande tram.

Als het Mekelpark eenmaal af is, wordt alles beter. Het hart van de TU-wijk wordt autoluw en er zal een echte campus ontstaan, compleet met prachtige bloemperken en planades. Waar nu de Mekelweg ligt, zal een tram rijden voor het vervoer van de grote aantallen studenten die ‘s ochtends van het station komen en aan het eind van de middag weer met de trein naar huis gaan. Overdag zal de tram zes keer per uur rijden en ’s avonds en in het weekend vier keer.

Tegen de tijd dat de tram eindelijk komt, is mijn studententijd hopelijk voorbij. Tot die tijd zal ik zo nu en dan de bus moeten nemen. Tenminste, als ik geluk heb dat er binnen twintig minuten een bus stopt die niet al helemaal volgepropt zit met bouwkundestudenten. Het is geen nieuw fenomeen; lang wachten op de bus naar station Delft die bij de halte Aula TU al helemaal vol zit en daarom doorrijdt.

Nu de Mekelweg is afgesloten, zijn er wat problemen bij gekomen. De bussen die eerst over de Mekelweg reden, worden nu gesplitst over de Rotterdamseweg (bus 129) en langs de aula via de Schoemakersstraat (121 en 69). Als je nu de bus naar het station wilt nemen, moet je de bustijden wel erg goed kennen, aangezien er door deze splitsing per halte minder vaak bussen stoppen. (De bustijden hangen overigens niet bij de noodhalte aan de Rotterdamseweg, slechte zaak.) Zeker als de bus uit Rotterdam tien minuten te laat komt, sta je gewoon tien minuten voor joker te wachten. Vroeger was de 121 of 69 dan al eerder langs geweest.

Buiten de spitsuren is het nog erger. Dan kun je zo een halfuur op de bus wachten; lopen is dan sneller. Op zondag rijdt alleen bus 121 eens in het uur door de TU-wijk. Ik heb nog nooit naar het station proberen te kruipen, maar ik heb zo’n vermoeden dat dit sneller is. Wel een goede zaak trouwens dat bus 129 weer ’s avonds rijdt!

Waarom laten we de bussen niet alvast de geplande dienstregeling van tram 19 aannemen (met gelijke capaciteit)? De tussenoplossing die we nu hebben is niet veel soeps. Bovendien is het alvast een goede test voor als de tram eenmaal rijdt.

Gijsbert Koren is vierdejaars student industrieel ontwerpen en voorzitter van de studentenvakbond VSSD.

(Illustratie: Rutger Ockhorst)

Als het Mekelpark eenmaal af is, wordt alles beter. Het hart van de TU-wijk wordt autoluw en er zal een echte campus ontstaan, compleet met prachtige bloemperken en planades. Waar nu de Mekelweg ligt, zal een tram rijden voor het vervoer van de grote aantallen studenten die ‘s ochtends van het station komen en aan het eind van de middag weer met de trein naar huis gaan. Overdag zal de tram zes keer per uur rijden en ’s avonds en in het weekend vier keer.

Tegen de tijd dat de tram eindelijk komt, is mijn studententijd hopelijk voorbij. Tot die tijd zal ik zo nu en dan de bus moeten nemen. Tenminste, als ik geluk heb dat er binnen twintig minuten een bus stopt die niet al helemaal volgepropt zit met bouwkundestudenten. Het is geen nieuw fenomeen; lang wachten op de bus naar station Delft die bij de halte Aula TU al helemaal vol zit en daarom doorrijdt.

Nu de Mekelweg is afgesloten, zijn er wat problemen bij gekomen. De bussen die eerst over de Mekelweg reden, worden nu gesplitst over de Rotterdamseweg (bus 129) en langs de aula via de Schoemakersstraat (121 en 69). Als je nu de bus naar het station wilt nemen, moet je de bustijden wel erg goed kennen, aangezien er door deze splitsing per halte minder vaak bussen stoppen. (De bustijden hangen overigens niet bij de noodhalte aan de Rotterdamseweg, slechte zaak.) Zeker als de bus uit Rotterdam tien minuten te laat komt, sta je gewoon tien minuten voor joker te wachten. Vroeger was de 121 of 69 dan al eerder langs geweest.

Buiten de spitsuren is het nog erger. Dan kun je zo een halfuur op de bus wachten; lopen is dan sneller. Op zondag rijdt alleen bus 121 eens in het uur door de TU-wijk. Ik heb nog nooit naar het station proberen te kruipen, maar ik heb zo’n vermoeden dat dit sneller is. Wel een goede zaak trouwens dat bus 129 weer ’s avonds rijdt!

Waarom laten we de bussen niet alvast de geplande dienstregeling van tram 19 aannemen (met gelijke capaciteit)? De tussenoplossing die we nu hebben is niet veel soeps. Bovendien is het alvast een goede test voor als de tram eenmaal rijdt.

Gijsbert Koren is vierdejaars student industrieel ontwerpen en voorzitter van de studentenvakbond VSSD.

(Illustratie: Rutger Ockhorst)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.