Education

Lucht- en ruimtevaart wast haar lucht

Een ‘luchtwasinstallatie’ moet de lucht uit de windtunnel van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) schoonmaken, voor hij naar buiten wordt afgevoerd. De net afgestudeerde ir. Ferry Vermeulen ontwierp het apparaat, dat waarschijnlijk eind dit jaar wordt gebouwd.

Bij sommige experimenten in de windtunnel van L&R wordt fijn poeder gebruikt om de luchtstromen te kunnen zien. Een luchtwasinstallatie, ontworpen door ir. Ferry Vermeulen, moet de lucht zuiveren voor hij naar buiten wordt afgevoerd.

De industrieel ontwerper studeerde onlangs af op een luchtwasinstallatie langs de snelweg, om gevaarlijk fijnstof uit de uitlaatgassen te halen. Toen L&R daar ‘lucht van kreeg’, vroeg de faculteit hem te onderzoeken of dat principe ook toegepast kan worden bij haar windtunnel.

In de windtunnel wordt onderzocht hoe lucht langs objecten, bijvoorbeeld vliegtuigvleugels, beweegt. De luchtstromen worden zichtbaar gemaakt met poeder. Lichtflitsen verlichten de deeltjes, zodat een digitale camera er foto’s van kan maken. De computer brengt vervolgens de beweging van de lucht in kaart. “L&R is een van de weinige plekken waar ook experimenten met supersonische snelheden worden uitgevoerd”, zegt dr. Fulvio Scarano van de afdeling aërodynamica. Bij deze snelheden voldoet het standaard stof niet. “We gebruiken titaniumdioxide. Deze deeltjes zijn niet giftig en ook de hoeveelheden die we uitstoten zijn niet groot. Gemiddeld een half koffiekopje per week.” Hoewel Scarano schat dat deze vervuiling niet meer is dan van een vrachtwagen die van Amsterdam naar Rotterdam rijdt, wil L&R toch het goede voorbeeld geven en de lucht zuiveren voor hij naar buiten gaat. Ze gaf Vermeulen opdracht een zuiveringsinstallatie te ontwerpen.

De nieuwbakken ingenieur, die sinds kort zijn eigen bedrijf heeft, onderzocht verschillende methodes om de lucht te zuiveren. Het principe dat hij voor zijn afstuderen gebruikte, het wassen van de lucht, bleek het meest effectief. Met deze techniek wordt de lucht letterlijk gewassen met heel kleine druppels water. De deeltjes worden als ze in aanraking komen met een waterdruppel, door de druppel opgenomen.

Eerder ontwierp Vermeulen een vernevelaar die waterdruppeltjes voor een geluidsscherm spuit om lucht langs snelwegen te wassen. Hetzelfde principe kan ook werken voor de windtunnel van L&R. “Onder hoge druk worden heel kleine waterdruppeltjes gevormd, een soort mist. Wanneer de lucht uit de windtunnel het gebouw verlaat, wordt hij door de mist heen gestuurd. De druppels halen het stof uit de lucht, dus er gaat schone lucht naar buiten en het vieze water wordt opgevangen”, legt Vermeulen uit. De techniek is niet helemaal nieuw. In bijvoorbeeld de verfindustrie wordt ook vieze lucht gewassen.

In samenwerking met twee bedrijven die ervaring hebben met het bouwen van luchtwasinstallaties voor de industrie, werkte Vermeulen twee alternatieven uit voor zijn opdrachtgever. “Het verschil zit vooral in de uitvoering. Het ene bedrijf levert alleen de onderdelen, het andere bedrijf verzorgt ook de aanleg en het onderhoud”, aldus de ontwerper.

De faculteit kiest over twee weken voor een van de opties. Scarano: “We moeten het nog over het budget hebben, maar ik verwacht dat we vóór december met de bouw beginnen.”

Bij sommige experimenten in de windtunnel van L&R wordt fijn poeder gebruikt om de luchtstromen te kunnen zien. Een luchtwasinstallatie, ontworpen door ir. Ferry Vermeulen, moet de lucht zuiveren voor hij naar buiten wordt afgevoerd.

De industrieel ontwerper studeerde onlangs af op een luchtwasinstallatie langs de snelweg, om gevaarlijk fijnstof uit de uitlaatgassen te halen. Toen L&R daar ‘lucht van kreeg’, vroeg de faculteit hem te onderzoeken of dat principe ook toegepast kan worden bij haar windtunnel.

In de windtunnel wordt onderzocht hoe lucht langs objecten, bijvoorbeeld vliegtuigvleugels, beweegt. De luchtstromen worden zichtbaar gemaakt met poeder. Lichtflitsen verlichten de deeltjes, zodat een digitale camera er foto’s van kan maken. De computer brengt vervolgens de beweging van de lucht in kaart. “L&R is een van de weinige plekken waar ook experimenten met supersonische snelheden worden uitgevoerd”, zegt dr. Fulvio Scarano van de afdeling aërodynamica. Bij deze snelheden voldoet het standaard stof niet. “We gebruiken titaniumdioxide. Deze deeltjes zijn niet giftig en ook de hoeveelheden die we uitstoten zijn niet groot. Gemiddeld een half koffiekopje per week.” Hoewel Scarano schat dat deze vervuiling niet meer is dan van een vrachtwagen die van Amsterdam naar Rotterdam rijdt, wil L&R toch het goede voorbeeld geven en de lucht zuiveren voor hij naar buiten gaat. Ze gaf Vermeulen opdracht een zuiveringsinstallatie te ontwerpen.

De nieuwbakken ingenieur, die sinds kort zijn eigen bedrijf heeft, onderzocht verschillende methodes om de lucht te zuiveren. Het principe dat hij voor zijn afstuderen gebruikte, het wassen van de lucht, bleek het meest effectief. Met deze techniek wordt de lucht letterlijk gewassen met heel kleine druppels water. De deeltjes worden als ze in aanraking komen met een waterdruppel, door de druppel opgenomen.

Eerder ontwierp Vermeulen een vernevelaar die waterdruppeltjes voor een geluidsscherm spuit om lucht langs snelwegen te wassen. Hetzelfde principe kan ook werken voor de windtunnel van L&R. “Onder hoge druk worden heel kleine waterdruppeltjes gevormd, een soort mist. Wanneer de lucht uit de windtunnel het gebouw verlaat, wordt hij door de mist heen gestuurd. De druppels halen het stof uit de lucht, dus er gaat schone lucht naar buiten en het vieze water wordt opgevangen”, legt Vermeulen uit. De techniek is niet helemaal nieuw. In bijvoorbeeld de verfindustrie wordt ook vieze lucht gewassen.

In samenwerking met twee bedrijven die ervaring hebben met het bouwen van luchtwasinstallaties voor de industrie, werkte Vermeulen twee alternatieven uit voor zijn opdrachtgever. “Het verschil zit vooral in de uitvoering. Het ene bedrijf levert alleen de onderdelen, het andere bedrijf verzorgt ook de aanleg en het onderhoud”, aldus de ontwerper.

De faculteit kiest over twee weken voor een van de opties. Scarano: “We moeten het nog over het budget hebben, maar ik verwacht dat we vóór december met de bouw beginnen.”

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.