Delta bericht regelmatig over innovatieve ideeën. Maar wat is daar een paar jaar later van terechtgekomen? Hoe staat het bijvoorbeeld met het numerieke golfmodel Swash?
Het idee
Wereldwijd gebruiken tal van onderzoeksgroepen het Delftse numerieke golfmodel Swash (simulating waves till shore) om uit te rekenen hoe golven tegen de kust aan beuken of tot wat voor geklotst ze gaan leiden in havens. Het programma is de opvolger van Swan (simulating waves nearshore) dat deels ontwikkeld is met geld van de Amerikaanse marine. Om kustlandingsoperaties beter te plannen waren de Amerikanen op zoek naar een geschikt golfvoorspellingsmodel voor ondiepe kustwateren, zo vertelden prof.dr. Jurjen Battjes en dr. Leo Holthuijsen van de sectie vloeistofmechanica (CiTG) aan Delta in 2002.
Swash werkt goed, maar een supercomputer heeft er nog een behoorlijk kluif aan om een berekening uit te voeren met het programma. Die van Sara (Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam) is er gauw dagen mee zoet.
De missing link
Dat moet veel sneller kunnen, bedacht de Braziliaanse student João Dobrochinski, die dit najaar de Delftse master ports & waterways afrondde. In opdracht van ingenieursbureau RoyalHaskoningDHV nam hij Swash onder de loep. Hij ontdekte dat het model voor berekeningen in havens op enkele punten versimpeld kan worden omdat het er relatief diep is. “Met mijn aanpassing kunnen berekeningen in havens vijftien maal sneller uitgevoerd worden”, zegt Dobrochinski, die een 9,5 kreeg voor zijn afstudeerwerk.
De Braziliaan ontdekte nog iets; een missing link. Golfslag en golfhoogte zeggen niet meteen iets over de krachten die een schip te verduren krijgt. De deining van een schip in een haven is van groot belang; als je die kent, dan kun je de krachten op de trossen berekenen, met een computerprogramma dat Harbert heet. En zo kun je uiteindelijk bepalen of een schip veilig kan aanmeren. Dobrochinski ontwikkelde een programma waarmee de link wordt gelegd tussen Swash en Harbert.
Druk
Volgende week keert Dobrochinski terug naar Brazilië, samen met zijn vriendin Carolina Piccoli, die dezelfde master volgde en een 8,5 kreeg. Piccoli deed onderzoek naar simulaties van scheepvaart bij haveningangen. Ze ontdekte dat een computerprogramma, dat ontwikkeld is voor de logistiek in fabrieken en pakhuizen, ook handig is om het verkeer bij havens te stroomlijnen en efficiëntere havens te ontwerpen.
Tot zijn vertrek heeft Dobrochinski het druk. Behalve de TU en RoyalhaskoningDHV wil ook Deltares dat hij komt vertellen over zijn onderzoek. En mogelijk gaat de jonge ingenieur nog bij Shell langs om te vertellen wat zijn bevindingen kunnen betekenen voor het aanmeren van olietankers.
Comments are closed.