Education

‘Leerlingen vinden het leuk om actief te leren’

Gert Treurniet (43) kreeg gisteren uit handen van minister Van der Hoeven de Trouw Talentprijs 2005. De deeltijdstudent van de lerarenopleiding van de TU Delft (Tulo) werd onderscheiden voor het ontwikkelen van een nieuwe manier van wiskunde leren op havo 4.

Gefeliciteerd. Wat heb je gedaan om deze prijs te winnen?

“Op de school waar ik deeltijd werk en stage loop, het Comenius College in Capelle aan den IJssel, heb ik een stuk leerstof gemaakt voor leerlingen uit een havo-4-klas met een cultuur en maatschappij-profiel.”

Voor het vak wiskunde A?

“Wiskunde A1 om precies te zijn. Wat ik wilde doen, was het vak interessant en leuk maken voor leerlingen die er weinig interesse in hebben. En leerlingen met een cultuur en maatschappij-profiel zijn over het algemeen echt doeners, die moet je laten werken. Ik heb de klas onderverdeeld in vier groepen, die allemaal een adviesbureau moesten spelen. De opdrachtgever, een fictief startend bedrijf dat een kledinglijn wil uitbrengen, vraagt die bureaus vervolgens statistisch onderzoek te doen.”

Wat hield dat onderzoek in?

“De kledinglijn was bedoeld voor jongeren uit een havo-4-klas. Daarom moesten ze metingen uitvoeren bij hun klasgenoten en die verwerken in een rapport. Dat konden ze doen in een elektronische leeromgeving, wat bij de TU Blackboard is. Daar konden ze ook gegevens uitwisselen en met elkaar en mij communiceren. Dat is voor het voortgezet onderwijs nieuw.”

Daarmee had je ervaring?

“Ja, voordat ik de lerarenopleiding ben gaan doen, werkte ik als elektrotechnisch ingenieur bij advies- en ingenieursbureaus. Ik hield me bezig met automatisering en communicatie.”

Waarom ben je daarmee gestopt?

“Onder meer door de inzakkende markt. En na mijn studie twijfelde ik ook al over de lerarenopleiding. Ik heb het toen niet gedaan, maar dat is niet erg, want nu is de opleiding grondiger, actueel en praktisch. Als ik over twee maanden klaar ben, wil ik geen fulltime leraar worden. Ik wil tijd overhouden om nieuwe dingen te ontwikkelen zoals nu.”

Wat gebeurt er met je huidige idee?

“Eerst breiden we het uit naar drie havo-4-klassen en daarna naar nog meer klassen. De verdere ontwikkeling weet ik niet. Ik wil trouwens benadrukken dat het wel mijn idee is, maar dat ik het nooit had kunnen uitvoeren zonder het enthousiasme op de school waar ik werk en op de Tulo. Ook de leerlingen waren ontzettend enthousiast. Ze vinden het leuk om op een actieve manier met de stof bezig te zijn. Vooral de scholieren die net iets beter zijn, omdat ze op deze manier meer resultaat zien. Anderen worden door de samenwerking meegetrokken. Er was maar één leerling die liever op de oude manier wilde leren, omdat hij meer was ingesteld op kennis.”

Gert Treurniet (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Gefeliciteerd. Wat heb je gedaan om deze prijs te winnen?

“Op de school waar ik deeltijd werk en stage loop, het Comenius College in Capelle aan den IJssel, heb ik een stuk leerstof gemaakt voor leerlingen uit een havo-4-klas met een cultuur en maatschappij-profiel.”

Voor het vak wiskunde A?

“Wiskunde A1 om precies te zijn. Wat ik wilde doen, was het vak interessant en leuk maken voor leerlingen die er weinig interesse in hebben. En leerlingen met een cultuur en maatschappij-profiel zijn over het algemeen echt doeners, die moet je laten werken. Ik heb de klas onderverdeeld in vier groepen, die allemaal een adviesbureau moesten spelen. De opdrachtgever, een fictief startend bedrijf dat een kledinglijn wil uitbrengen, vraagt die bureaus vervolgens statistisch onderzoek te doen.”

Wat hield dat onderzoek in?

“De kledinglijn was bedoeld voor jongeren uit een havo-4-klas. Daarom moesten ze metingen uitvoeren bij hun klasgenoten en die verwerken in een rapport. Dat konden ze doen in een elektronische leeromgeving, wat bij de TU Blackboard is. Daar konden ze ook gegevens uitwisselen en met elkaar en mij communiceren. Dat is voor het voortgezet onderwijs nieuw.”

Daarmee had je ervaring?

“Ja, voordat ik de lerarenopleiding ben gaan doen, werkte ik als elektrotechnisch ingenieur bij advies- en ingenieursbureaus. Ik hield me bezig met automatisering en communicatie.”

Waarom ben je daarmee gestopt?

“Onder meer door de inzakkende markt. En na mijn studie twijfelde ik ook al over de lerarenopleiding. Ik heb het toen niet gedaan, maar dat is niet erg, want nu is de opleiding grondiger, actueel en praktisch. Als ik over twee maanden klaar ben, wil ik geen fulltime leraar worden. Ik wil tijd overhouden om nieuwe dingen te ontwikkelen zoals nu.”

Wat gebeurt er met je huidige idee?

“Eerst breiden we het uit naar drie havo-4-klassen en daarna naar nog meer klassen. De verdere ontwikkeling weet ik niet. Ik wil trouwens benadrukken dat het wel mijn idee is, maar dat ik het nooit had kunnen uitvoeren zonder het enthousiasme op de school waar ik werk en op de Tulo. Ook de leerlingen waren ontzettend enthousiast. Ze vinden het leuk om op een actieve manier met de stof bezig te zijn. Vooral de scholieren die net iets beter zijn, omdat ze op deze manier meer resultaat zien. Anderen worden door de samenwerking meegetrokken. Er was maar één leerling die liever op de oude manier wilde leren, omdat hij meer was ingesteld op kennis.”

Gert Treurniet (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.