Campus

Kunst voor impulsieve gulle gevers

Loop op een doorsnee zaterdagmiddag door een doorsnee winkelstraat in Nederland en je wordt om de haverklap belaagd door mensen die je een lidmaatschap van een goed doel willen aansmeren.

Erg irritant, maar vooral: het werkt niet bij jongeren. Vier Delftse (oud-)studenten bedachten daarom de Donny, een hip kaartje met het logo van een goed doel en kunst op de voorkant en informatie op de achterkant. Ze wonnen er in september een aanmoedigingsprijs van de Rabobank mee.

De Donny moet ongeveer het uiterlijk krijgen van een prepaid telefoonkaart en komt het liefst te hangen bij de kassa in de supermarkt. Een uitgelezen plek, bedachten oud-studenten technische natuurkunde Bram van Driel (26) en Jacob Greidanus (27), oud-student civiele techniek Bjørn van Raaij (27) en student technische natuurkunde Henk Jan Faber (25), want de Donny is volgens hen een prima impulsaankoop.

Zover is het overigens nog niet. “Ik heb ons net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel”, vertelt Bram van Driel maandagochtend. “En we zijn in onderhandeling met goede doelen en retailers, die ons aan de streepjescodes moeten helpen. Als we genoeg geïnteresseerden hebben kan het wel snel gaan, dan kunnen de kaartjes in no time in de winkel liggen. We hopen op begin volgend jaar.”

Het idee voor de Donny ontstond naar aanleiding van de collegereeks Writing a businessplan, dat de vier begin dit jaar volgden. De studenten wilden van Nederlanders weer gulle gevers maken, want goede doelen zijn niet meer zo populair als ze ooit waren. “Doneren aan goede doelen moet leuker en eenvoudiger worden”, vertelt Van Driel.

Dat bleek ook wel uit het marktonderzoek dat hij en zijn kompanen in Den Haag en Rotterdam hebben gedaan. “Jonge mensen willen wel geven aan goede doelen, maar een lidmaatschap hoeft voor hen niet. Ze hebben geen zin om allemaal post toegestuurd te krijgen waarin ze wordt gevraagd nog meer te geven.” En van collectes op straat moeten veel jongeren ook weinig hebben. “Het is te dwingend. Vaak geef je uit schuldgevoel meer dan je wilt.”

Daarom wilden de vier van het geven aan een goed doel een normaal consumentenproduct maken, dat ook aantrekkelijk moet zijn om te kopen. “De voorkant van de kaartjes moet een platform worden voor jonge kunstenaars. Er kan schilderkunst op, maar ook cartoons of fotografie. Zo kunnen kopers bijvoorbeeld een serie sparen. Dat houdt het kaartje interessant.”

De prijs van de Donny ligt volgens Van Driel ideaal op twee euro. Veel hoger moet het niet worden, want grote gevers geven toch wel, zo is de gedachte. Van de prijs moet zeker tachtig procent naar het goede doel gaan. “Zo is het maatschappelijk verantwoord”, weet Van Driel. (SB)

Loop op een doorsnee zaterdagmiddag door een doorsnee winkelstraat in Nederland en je wordt om de haverklap belaagd door mensen die je een lidmaatschap van een goed doel willen aansmeren. Erg irritant, maar vooral: het werkt niet bij jongeren. Vier Delftse (oud-)studenten bedachten daarom de Donny, een hip kaartje met het logo van een goed doel en kunst op de voorkant en informatie op de achterkant. Ze wonnen er in september een aanmoedigingsprijs van de Rabobank mee.

De Donny moet ongeveer het uiterlijk krijgen van een prepaid telefoonkaart en komt het liefst te hangen bij de kassa in de supermarkt. Een uitgelezen plek, bedachten oud-studenten technische natuurkunde Bram van Driel (26) en Jacob Greidanus (27), oud-student civiele techniek Bjørn van Raaij (27) en student technische natuurkunde Henk Jan Faber (25), want de Donny is volgens hen een prima impulsaankoop.

Zover is het overigens nog niet. “Ik heb ons net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel”, vertelt Bram van Driel maandagochtend. “En we zijn in onderhandeling met goede doelen en retailers, die ons aan de streepjescodes moeten helpen. Als we genoeg geïnteresseerden hebben kan het wel snel gaan, dan kunnen de kaartjes in no time in de winkel liggen. We hopen op begin volgend jaar.”

Het idee voor de Donny ontstond naar aanleiding van de collegereeks Writing a businessplan, dat de vier begin dit jaar volgden. De studenten wilden van Nederlanders weer gulle gevers maken, want goede doelen zijn niet meer zo populair als ze ooit waren. “Doneren aan goede doelen moet leuker en eenvoudiger worden”, vertelt Van Driel.

Dat bleek ook wel uit het marktonderzoek dat hij en zijn kompanen in Den Haag en Rotterdam hebben gedaan. “Jonge mensen willen wel geven aan goede doelen, maar een lidmaatschap hoeft voor hen niet. Ze hebben geen zin om allemaal post toegestuurd te krijgen waarin ze wordt gevraagd nog meer te geven.” En van collectes op straat moeten veel jongeren ook weinig hebben. “Het is te dwingend. Vaak geef je uit schuldgevoel meer dan je wilt.”

Daarom wilden de vier van het geven aan een goed doel een normaal consumentenproduct maken, dat ook aantrekkelijk moet zijn om te kopen. “De voorkant van de kaartjes moet een platform worden voor jonge kunstenaars. Er kan schilderkunst op, maar ook cartoons of fotografie. Zo kunnen kopers bijvoorbeeld een serie sparen. Dat houdt het kaartje interessant.”

De prijs van de Donny ligt volgens Van Driel ideaal op twee euro. Veel hoger moet het niet worden, want grote gevers geven toch wel, zo is de gedachte. Van de prijs moet zeker tachtig procent naar het goede doel gaan. “Zo is het maatschappelijk verantwoord”, weet Van Driel. (SB)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.