Education

Kotsmisselijk

De Cessna van de TU heeft maandagmiddag een serie misselijkmakende duikvluchten uitgevoerd om de zwaartekracht op Mars te evenaren. De vlucht ondersteunt onderzoek van de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Lees verder en zie ook het filmpje op Youtube.

Testvlucht

Paraboolvluchten zijn een beproefde methode om tijdelijk gewichtloosheid te bewerkstelligen. Piloten laten een knuffelbeertje los terwijl ze een duikvlucht ingaan en zolang het beertje voor hen blijft zweven is gewichtloosheid aan boord een feit.

Lastiger is het om op halve zwaartekracht te vliegen. Bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is daarvoor nu de Flight Director ontwikkeld: een apparaat dat de piloot op een beeldscherm precies laat zien hoe hij moet vliegen om een vooringestelde waarde van de zwaartekracht te bereiken. Piloot ir. Xander in ‘t Veld is bezig met testvluchten van de Flight Director.

Masterstudent geofysica Sebastiaan de Vet van de Universiteit van Amsterdam hoorde van het bijzondere vliegprogramma en wilde met een onderzoeksproject aanhaken. De Vet vliegt nu mee, samen met geoloog dr. Maarten Kleinhans (Universiteit Utrecht), om het gedrag van zand bij halve zwaartekracht te bestuderen.

Ze maken video-opnamen van bewegend zand in verschillende zandlopers en draaiende trommels.

“Het lijkt zo’n simpel proces, maar de invloed van bijvoorbeeld de vorm en grootte van het materiaal en de zwaartekracht blijken tot nu toe niet in simpele formules te vangen”, legt Kleinhans uit.

Dankzij betere formules hopen ze onder meer te achterhalen hoeveel water
er op mars heeft gestroomd. Het water heeft sporen achtergelaten in de
vorm van steile rivierbeddingen. De steilheid is mede afhankelijk van de zwaartekracht.

De Vet verwacht vanavond zo’n dertig duikvluchten boven Noord-Brabant te zullen meemaken. “Ik ga kotsmisselijk worden”, weet zijn collega Kleinhans. “Maar als het een goede dataset oplevert, heb ik het er graag voor over.”

Analyse van de video-opnamen zal enkele weken in beslag nemen, verwachten de onderzoekers.

,

<![CDATA[

]]>Geophysicist
Sebastiaan de Vet of the University of
Amsterdam and geologist Maarten
Kleinhans (University
of Utrecht) are studying
the behavior of sand at partial G-force (0,38 G) by making parabolic flights in the Cessna Citation research
airplane of the Technical University of Delft. 
Delft
researchers developed a program that allows them to mimic any partial G-Force.

Naam: Ir. Wouter Pieterse (30)
Nationaliteit: Nederlandse
Promotor:
Dr. Aad Correljé (Techniek, Bestuur en Management)
Onderwerp:
De geopolitiek rondom energie
Tussenstand:
Halverwege

Testvlucht
Testvlucht

Testvlucht

Paraboolvluchten zijn een beproefde methode om tijdelijk gewichtloosheid te bewerkstelligen. Piloten laten een knuffelbeertje los terwijl ze een duikvlucht ingaan en zolang het beertje voor hen blijft zweven is gewichtloosheid aan boord een feit.

Lastiger is het om op halve zwaartekracht te vliegen. Bij de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is daarvoor nu de Flight Director ontwikkeld: een apparaat dat de piloot op een beeldscherm precies laat zien hoe hij moet vliegen om een vooringestelde waarde van de zwaartekracht te bereiken. Piloot ir. Xander in ‘t Veld is bezig met testvluchten van de Flight Director.

Masterstudent geofysica Sebastiaan de Vet van de Universiteit van Amsterdam hoorde van het bijzondere vliegprogramma en wilde met een onderzoeksproject aanhaken. De Vet vliegt nu mee, samen met geoloog dr. Maarten Kleinhans (Universiteit Utrecht), om het gedrag van zand bij halve zwaartekracht te bestuderen.

Ze maken video-opnamen van bewegend zand in verschillende zandlopers en draaiende trommels.

“Het lijkt zo’n simpel proces, maar de invloed van bijvoorbeeld de vorm en grootte van het materiaal en de zwaartekracht blijken tot nu toe niet in simpele formules te vangen”, legt Kleinhans uit.

Dankzij betere formules hopen ze onder meer te achterhalen hoeveel water
er op mars heeft gestroomd. Het water heeft sporen achtergelaten in de
vorm van steile rivierbeddingen. De steilheid is mede afhankelijk van de zwaartekracht.

De Vet verwacht vanavond zo’n dertig duikvluchten boven Noord-Brabant te zullen meemaken. “Ik ga kotsmisselijk worden”, weet zijn collega Kleinhans. “Maar als het een goede dataset oplevert, heb ik het er graag voor over.”

Analyse van de video-opnamen zal enkele weken in beslag nemen, verwachten de onderzoekers.

YouTube:

<![CDATA[

]]>

Geophysicist
Sebastiaan de Vet of the University of
Amsterdam and geologist Maarten
Kleinhans (University
of Utrecht) are studying
the behavior of sand at partial G-force (0,38 G) by making parabolic  flights in the Cessna Citation research
airplane of the Delft University of Technology. 
Delft
researchers developed a program that allows them to mimic any partial G-Force.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.