Education

Icoontaal bruikbaar als universele kindertaal

Basisschoolkinderen uit verschillende landen die met elkaar communiceren via icoontaal. Vier Delftse studenten technische informatica bedachten dit concept en wonnen er de programmeerwedstrijd Imagine Cup 2007 mee.

Het concept van de Delftenaren bestaat uit drie delen: een chat screen, een game screen en een video screen. In het chat screen kunnen kinderen tussen de zes en tien jaar klassikaal met elkaar praten in icoontaal. In het game screen zetten ze met elkaar foto’s uit elkaars landen ineen of doen ze een memoryspelletje. In het video screen kunnen de kinderen elkaar via de webcam bezig zien.

Het doel van dit virtuele klaslokaal, dat leerkrachten uit verschillende landen samen kunnen opzetten, is wederzijds begrip kweken. Want, volgens de studenten van IConnect is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren over andere culturen. Ze groeien op in een steeds meer geglobaliseerde wereld, waarin integratie een hot issue is.

De studenten denken dat kinderen uit allerlei taalgebieden gemakkelijk met elkaar kunnen spreken via iconen. Plaatjes begrijpen ze immers allemaal, een icoontaal hebben ze snel onder de knie. Een mannetje dat naar zichzelf wijst, staat voor ‘ik’. Een ei waaruit een kuikentje tevoorschijn piept, betekent ‘nieuw’. Een olifant verbeeldt het woord ‘groot’.

Met deze begrippen kunnen de kinderen gemakkelijk zinnetjes maken. Volgens Yousef El-Dardiry van IConnect zijn er al hele verhalen in icoontaal geschreven. De studenten gebruiken de komende maanden voor het verder verfijnen van hun iconen.

In augustus reist het Delftse team IConnect af naar Korea om het op te nemen tegen een kleine vijftig teams uit andere landen. In Amsterdam wonnen de studenten 2200 euro voor hun idee. In Seoul ligt het prijzengeld hoger: 25 duizend dollar. Microsoft helpt de Nederlandse winnaar bij het in de markt zetten van IConnect. (SB)

Het concept van de Delftenaren bestaat uit drie delen: een chat screen, een game screen en een video screen. In het chat screen kunnen kinderen tussen de zes en tien jaar klassikaal met elkaar praten in icoontaal. In het game screen zetten ze met elkaar foto’s uit elkaars landen ineen of doen ze een memoryspelletje. In het video screen kunnen de kinderen elkaar via de webcam bezig zien.

Het doel van dit virtuele klaslokaal, dat leerkrachten uit verschillende landen samen kunnen opzetten, is wederzijds begrip kweken. Want, volgens de studenten van IConnect is het belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd leren over andere culturen. Ze groeien op in een steeds meer geglobaliseerde wereld, waarin integratie een hot issue is.

De studenten denken dat kinderen uit allerlei taalgebieden gemakkelijk met elkaar kunnen spreken via iconen. Plaatjes begrijpen ze immers allemaal, een icoontaal hebben ze snel onder de knie. Een mannetje dat naar zichzelf wijst, staat voor ‘ik’. Een ei waaruit een kuikentje tevoorschijn piept, betekent ‘nieuw’. Een olifant verbeeldt het woord ‘groot’.

Met deze begrippen kunnen de kinderen gemakkelijk zinnetjes maken. Volgens Yousef El-Dardiry van IConnect zijn er al hele verhalen in icoontaal geschreven. De studenten gebruiken de komende maanden voor het verder verfijnen van hun iconen.

In augustus reist het Delftse team IConnect af naar Korea om het op te nemen tegen een kleine vijftig teams uit andere landen. In Amsterdam wonnen de studenten 2200 euro voor hun idee. In Seoul ligt het prijzengeld hoger: 25 duizend dollar. Microsoft helpt de Nederlandse winnaar bij het in de markt zetten van IConnect. (SB)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.