Education

Gemeente geeft kunstcadeau terug aan TU

De gemeente Delft stelt geen prijs op het kunstwerk waarmee de universiteit de stad wilde feliciteren ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan. Het kunstwerk ‘Modify, Regulate, Shift’ van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Jan van Grunsven wordt ‘niet passend’ bevonden.

br />
De kunstenaar presenteerde zijn eindontwerp afgelopen maandag aan het college van bestuur, waarbij ook de speciaal in het leven geroepen kunstcommissie onder leiding van Wim Crouwel aanwezig was. Nog voor het eindontwerp gereed was, liet de gemeente al in februari weten ‘geen prijs te stellen op verdere samenwerking met de beeldend kunstenaar’.

De kunstcommissie, die de kunstenaar had opgedragen geen vrijstaand werk te maken ,,want daar zet iedereen zijn fiets maar tegen”, voelt zich ‘onheus bejegend’ door de gemeente, omdat haar geen beweegredenen voor de weigering zijn gegeven.

De kunstenaar, die het ontwerp voor het Stationsplein maakte in samenwerking met de dienst stadsontwikkeling, zegt ook niet te weten op welke gronden zijn werk is afgewezen. Wel verliep de samenwerking minder goed nadat hij niet tegemoet kwam aan de wens om maar een informatiezuil te ontwerpen. ,,Maar een gegeven paard kijk je niet in de bek”, aldus Van Grunsven. ,,Men wijst iets af zonder het fatsoen te hebben er naar te kijken.”

‘Modify, Regulate, Shift’ is de artistieke invulling van een verkeersplein dat op zijn minst opvallend mag worden genoemd. Van Grunsven laat het inmiddels afgebroken pand op het plein ‘voelbaar’ aanwezig, om de situatie tussen oud en nieuw aan te geven. Verkeerstechnisch vernieuwend en ingrijpend is het gebruik van de kleuren blauw, oranje en groen waarmee hij de belijning van verkeersstromen markeert. Zo zou het busverkeer op blauw asfalt aanrijden en keren. Ook de stadsbussen wilde de kunstenaar blauw maken, inclusief de zijkant van de banden waarvan de wieldoppen de tekst ‘Modify, Regulate, Shift’ zouden dragen. De boodschap: nieuwe eisen vergen verandering (modify), de vaardigheid dit in te brengen (regulate) en de mogelijkheid om te schakelen (shift) als zich weer een andere situatie voordoet.

Volgens de kunstenaar heeft de dienst stadsontwikkeling nooit geprotesteerd tegen zijn plannen; hij zou het stedenbouwkundig ontwerp op delen zelfs hebben verbeterd. Van Grunsven: ,,Alles was bespreekbaar, todat men ineens spijkers op laag water ging zoeken.”

Verantwoordelijk wethouder Boelens (VVD) laat via een woordvoerder weten: ,,De gemeente aanvaardt graag een kunstwerk, maar kan niet achter deze uitwerking staan. De uitwerking, waarmee we allemaal blij moeten kunnen zijn, is te bepalend en niet passend. En collegevoorzitter De Voogd was het met ons eens.”

De TU trok 1,7 ton uit voor het cadeau. Van Grunsven krijgt wel betaald en om zijn werk niet direct in vergetelheid te laten, brengt de TU een boekje uit waarin het ontwerp wordt beschreven.

De gemeente Delft stelt geen prijs op het kunstwerk waarmee de universiteit de stad wilde feliciteren ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan. Het kunstwerk ‘Modify, Regulate, Shift’ van de Amsterdamse beeldend kunstenaar Jan van Grunsven wordt ‘niet passend’ bevonden.

De kunstenaar presenteerde zijn eindontwerp afgelopen maandag aan het college van bestuur, waarbij ook de speciaal in het leven geroepen kunstcommissie onder leiding van Wim Crouwel aanwezig was. Nog voor het eindontwerp gereed was, liet de gemeente al in februari weten ‘geen prijs te stellen op verdere samenwerking met de beeldend kunstenaar’.

De kunstcommissie, die de kunstenaar had opgedragen geen vrijstaand werk te maken ,,want daar zet iedereen zijn fiets maar tegen”, voelt zich ‘onheus bejegend’ door de gemeente, omdat haar geen beweegredenen voor de weigering zijn gegeven.

De kunstenaar, die het ontwerp voor het Stationsplein maakte in samenwerking met de dienst stadsontwikkeling, zegt ook niet te weten op welke gronden zijn werk is afgewezen. Wel verliep de samenwerking minder goed nadat hij niet tegemoet kwam aan de wens om maar een informatiezuil te ontwerpen. ,,Maar een gegeven paard kijk je niet in de bek”, aldus Van Grunsven. ,,Men wijst iets af zonder het fatsoen te hebben er naar te kijken.”

‘Modify, Regulate, Shift’ is de artistieke invulling van een verkeersplein dat op zijn minst opvallend mag worden genoemd. Van Grunsven laat het inmiddels afgebroken pand op het plein ‘voelbaar’ aanwezig, om de situatie tussen oud en nieuw aan te geven. Verkeerstechnisch vernieuwend en ingrijpend is het gebruik van de kleuren blauw, oranje en groen waarmee hij de belijning van verkeersstromen markeert. Zo zou het busverkeer op blauw asfalt aanrijden en keren. Ook de stadsbussen wilde de kunstenaar blauw maken, inclusief de zijkant van de banden waarvan de wieldoppen de tekst ‘Modify, Regulate, Shift’ zouden dragen. De boodschap: nieuwe eisen vergen verandering (modify), de vaardigheid dit in te brengen (regulate) en de mogelijkheid om te schakelen (shift) als zich weer een andere situatie voordoet.

Volgens de kunstenaar heeft de dienst stadsontwikkeling nooit geprotesteerd tegen zijn plannen; hij zou het stedenbouwkundig ontwerp op delen zelfs hebben verbeterd. Van Grunsven: ,,Alles was bespreekbaar, todat men ineens spijkers op laag water ging zoeken.”

Verantwoordelijk wethouder Boelens (VVD) laat via een woordvoerder weten: ,,De gemeente aanvaardt graag een kunstwerk, maar kan niet achter deze uitwerking staan. De uitwerking, waarmee we allemaal blij moeten kunnen zijn, is te bepalend en niet passend. En collegevoorzitter De Voogd was het met ons eens.”

De TU trok 1,7 ton uit voor het cadeau. Van Grunsven krijgt wel betaald en om zijn werk niet direct in vergetelheid te laten, brengt de TU een boekje uit waarin het ontwerp wordt beschreven.

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.