Education

Duwo wil fietsenchaos BvdP stoppen

Studentenhuisvester Duwo wil de ontwerpwedstrijd die ze vorig jaar heeft uitgeschreven voor een overdekte fietsenstalling aan Balthasar van der Polweg nieuw leven inblazen. Want er moet een einde komen aan de fietsenchaos bij het studentencomplex.

In het najaar van 2003 koos een jury al twee ontwerpen. Daarna was het de bedoeling dat de ontwerpers hun idee verder uitwerkten. Eén van de twee zou worden uitverkoren voor realisatie. Maar zover is het nooit gekomen.

Volgens Jeroen Spoelstra, medewerker van Duwo, heeft dat tal van organisatorische redenen. “Maar we zullen het nu weer serieus oppakken. We zullen de genomineerden benaderen en hopelijk willen en kunnen ze nog meewerken.”

De fietsenchaos rond en in de flats aan de Balthasar van der Polweg is niet alleen een ergernis voor Duwo. Vooral de studenten die er wonen en de schoonmakers die er dagelijks hun werk moeten doen, hebben er last van.

Volgens nestor Marten Jorritsma worden de huidige rekken voor de gebouwen maar matig gebruikt. “Veel bewoners willen hun fiets dichterbij de ingang hebben. Zij zetten hem op één van de loopbruggen. Dat maakt het lastig manoeuvreren voor de schoonmakers, die er met hun containers langs moeten.”

Volgens Jorritsma zetten de schoonmakers die fietsen niet altijd even zachtzinnig aan de kant en soms hangen ze ze zelfs over de reling. “Je ziet altijd wel een fiets aan de reling hangen. En veel fietsen belanden ook in het water. In augustus hebben we er 130 naar boven gehaald.”

Volgens Peter Boonman, eigenaar van het gelijknamige bedrijf dat de complexen aan de Balthasar van der Polweg schoonhoudt, moeten zijn werknemers drie keer per week met soms ‘verschrikkelijk zware containers’ de loopbruggen over. “Soms lopen ze tegen fietsen aan die dan beschadigd raken. Ze staan geregeld drie of vier rijen dik tegen de reling, maar we moeten er wel langs.”

Boonmans bedrijf voert ook het Duwo-beleid binnen de flats uit. “Ook daar staan vaak fietsen. Ik begrijp dat iedereen zijn fiets zo dicht mogelijk bij zich wil hebben, maar wij moeten de vluchtwegen vrijhouden.”

En dus knippen de schoonmakers de sloten open. Studenten kunnen hun fiets daarna voor dertig euro weer terug krijgen. “Dat is voor hen niet prettig en voor ons ook niet, maar wij wennen er wel aan”, zegt Boonman. Overigens helpt het volgens hem allemaal niks. Studenten blijven hun fietsen mee naar binnen nemen. Toch wil Duwo als de nieuwe fietsenstalling er eenmaal is ook op de loopbruggen ‘een actief beleid’.

Chaos bij de ingang van studentencomplex BvdP. “Je ziet altijd wel een fiets aan de reling hangen.” (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

In het najaar van 2003 koos een jury al twee ontwerpen. Daarna was het de bedoeling dat de ontwerpers hun idee verder uitwerkten. Eén van de twee zou worden uitverkoren voor realisatie. Maar zover is het nooit gekomen.

Volgens Jeroen Spoelstra, medewerker van Duwo, heeft dat tal van organisatorische redenen. “Maar we zullen het nu weer serieus oppakken. We zullen de genomineerden benaderen en hopelijk willen en kunnen ze nog meewerken.”

De fietsenchaos rond en in de flats aan de Balthasar van der Polweg is niet alleen een ergernis voor Duwo. Vooral de studenten die er wonen en de schoonmakers die er dagelijks hun werk moeten doen, hebben er last van.

Volgens nestor Marten Jorritsma worden de huidige rekken voor de gebouwen maar matig gebruikt. “Veel bewoners willen hun fiets dichterbij de ingang hebben. Zij zetten hem op één van de loopbruggen. Dat maakt het lastig manoeuvreren voor de schoonmakers, die er met hun containers langs moeten.”

Volgens Jorritsma zetten de schoonmakers die fietsen niet altijd even zachtzinnig aan de kant en soms hangen ze ze zelfs over de reling. “Je ziet altijd wel een fiets aan de reling hangen. En veel fietsen belanden ook in het water. In augustus hebben we er 130 naar boven gehaald.”

Volgens Peter Boonman, eigenaar van het gelijknamige bedrijf dat de complexen aan de Balthasar van der Polweg schoonhoudt, moeten zijn werknemers drie keer per week met soms ‘verschrikkelijk zware containers’ de loopbruggen over. “Soms lopen ze tegen fietsen aan die dan beschadigd raken. Ze staan geregeld drie of vier rijen dik tegen de reling, maar we moeten er wel langs.”

Boonmans bedrijf voert ook het Duwo-beleid binnen de flats uit. “Ook daar staan vaak fietsen. Ik begrijp dat iedereen zijn fiets zo dicht mogelijk bij zich wil hebben, maar wij moeten de vluchtwegen vrijhouden.”

En dus knippen de schoonmakers de sloten open. Studenten kunnen hun fiets daarna voor dertig euro weer terug krijgen. “Dat is voor hen niet prettig en voor ons ook niet, maar wij wennen er wel aan”, zegt Boonman. Overigens helpt het volgens hem allemaal niks. Studenten blijven hun fietsen mee naar binnen nemen. Toch wil Duwo als de nieuwe fietsenstalling er eenmaal is ook op de loopbruggen ‘een actief beleid’.

Chaos bij de ingang van studentencomplex BvdP. “Je ziet altijd wel een fiets aan de reling hangen.” (Foto: Sam Rentmeester/FMAX)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.