In cultureel centrum Mekelweg 10 ontwikkelde choreografe Saskia Hofman de afgelopen jaren dansvoorstellingen als onderdeel van een cursus voor studenten.
Ze smeedde drie voorstellingen tot één compilatie, die komende zaterdag voor het eerst is te zien onder de naam ‘Cargo Fauna’.
“Een cadeautje”, vindt Saskia Hofman de groep TU-studenten die ze de afgelopen jaren begeleidde tijdens danscursussen in Mekelweg 10. “Ze zijn zo ontzettend gemotiveerd: zelfs bij een lichtdoorloop van drie of vier uur blijven ze uit vrije wil staan.” De afgelopen jaren ontwikkelde ze dansvoorstellingen met een min of meer stabiele groep. Drie van deze voorstellingen worden zaterdag in één show gedanst onder de naam ‘Cargo Fauna’.
“Wat goed van pas komt tijdens het ontwikkelen van de dansvoorstellingen is dat de meeste cursisten industrieel ontwerpen of bouwkunde studeren”, volgens Hofman. “Net als bij ontwerpen ontwikkelt dans zich vanuit een concept. Ontwerpers begrijpen dat je daarvoor eerst heel veel materiaal moet verzamelen en dat het vervolgens best lang kan duren voordat het eindresultaat er staat.”
Hofman, die afstudeerde aan de dansacademie in Rotterdam, probeert haar dansers bewegingen te laten maken die zoveel mogelijk aansluiten bij hun persoonlijkheid. “Ik kijk waarin iemand het sterkst is, sommigen hebben bijvoorbeeld toneelervaring, anderen een goede stem. Vervolgens geef ik een opdracht die daarbij aansluit. Over het algemeen ligt vast welke beweging ik de dansers laat maken, maar soms is er ruimte voor improvisatie – als bijvoorbeeld wel de beweging vastligt, maar niet de timing.”
Wat helpt bij het uitdelen van opdrachten is dat de groep door de jaren heen voor een groot deel uit dezelfde gezichten bestaat. “Daardoor ben ik de meeste dansers ook wel eens in een andere omgeving tegengekomen, zoals in de binnenstad. Dan zie je ineens nieuwe eigenschappen en karaktertrekken. Inmiddels ken ik de meiden goed en sluiten hun bewegingen aan bij hun persoonlijkheden.”
Hoe waren de reacties van het publiek op de verschillende voorstellingen die in de afgelopen jaren als cursusafsluiting zijn gespeeld? “Ik merk wel eens dat mensen niet begrijpen wat ze zien”, grinnikt Hofman. “Van een schilderij snappen mensen dat ze het mooi kunnen vinden zonder toelichting, maar in een dansvoorstelling willen toeschouwers op de een of andere manier een verhaallijn zien. Waarom dat is weet ik niet. Zelf vind ik het nog steeds een erg mooie voorstelling die mij keer op keer ontroert. Ik hoop dat de mensen die komen kijken hetzelfde voelen.”
Kent Hofmans choreografie parallellen met bestaande Hollandse dansgezelschappen? “Nou”, huivert ze, “ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over Hollandse dans: het niveau is hoog genoeg, maar het is mij te behoudend, te droog, te saai. Mijn hart ligt bij Belgische groepen. Zij hebben het in de vingers, zij maken statements zonder dat het heel mooi hoeft te zijn uitgevoerd, net als in Belgische mode.”
In ‘Cargo Fauna’ ligt de nadruk op de kleding, vervolgens op licht en beweging en tot slot wordt de dans ondersteund door een videocompilatie.
Meer vertellen zonder te verklappen vindt Hofman onmogelijk, maar de sfeer hoopt ze over te brengen met de volgende woordenbrij: “Gedachten, dromen, herinneringen, verlangens, ideeën, emoties, instincten. Welke dunne laag is er tussen fysiek en mentaal? Balancerend tussen arrogantie en onzekerheid, bijzonderheid, normaliteit, jezelf of toch maar liever iemand anders. Serieus, stiekem of een grapje. Een ontembare jungle en het fysieke draagvlak is soms te klein, dan wil je schreeuwen, lachen, huilen, vliegen of rennen, of zo hard dansen dat je niet meer kunt stoppen. Het liefst met je ogen dicht.”
‘Cargo Fauna’, dansvoorstelling in drie delen. Zaterdag 27 maart om 15.00 uur in cultureel centrum Mekelweg 10.
www.cc.tudelft.nl . .
In cultureel centrum Mekelweg 10 ontwikkelde choreografe Saskia Hofman de afgelopen jaren dansvoorstellingen als onderdeel van een cursus voor studenten. Ze smeedde drie voorstellingen tot één compilatie, die komende zaterdag voor het eerst is te zien onder de naam ‘Cargo Fauna’.
“Een cadeautje”, vindt Saskia Hofman de groep TU-studenten die ze de afgelopen jaren begeleidde tijdens danscursussen in Mekelweg 10. “Ze zijn zo ontzettend gemotiveerd: zelfs bij een lichtdoorloop van drie of vier uur blijven ze uit vrije wil staan.” De afgelopen jaren ontwikkelde ze dansvoorstellingen met een min of meer stabiele groep. Drie van deze voorstellingen worden zaterdag in één show gedanst onder de naam ‘Cargo Fauna’.
“Wat goed van pas komt tijdens het ontwikkelen van de dansvoorstellingen is dat de meeste cursisten industrieel ontwerpen of bouwkunde studeren”, volgens Hofman. “Net als bij ontwerpen ontwikkelt dans zich vanuit een concept. Ontwerpers begrijpen dat je daarvoor eerst heel veel materiaal moet verzamelen en dat het vervolgens best lang kan duren voordat het eindresultaat er staat.”
Hofman, die afstudeerde aan de dansacademie in Rotterdam, probeert haar dansers bewegingen te laten maken die zoveel mogelijk aansluiten bij hun persoonlijkheid. “Ik kijk waarin iemand het sterkst is, sommigen hebben bijvoorbeeld toneelervaring, anderen een goede stem. Vervolgens geef ik een opdracht die daarbij aansluit. Over het algemeen ligt vast welke beweging ik de dansers laat maken, maar soms is er ruimte voor improvisatie – als bijvoorbeeld wel de beweging vastligt, maar niet de timing.”
Wat helpt bij het uitdelen van opdrachten is dat de groep door de jaren heen voor een groot deel uit dezelfde gezichten bestaat. “Daardoor ben ik de meeste dansers ook wel eens in een andere omgeving tegengekomen, zoals in de binnenstad. Dan zie je ineens nieuwe eigenschappen en karaktertrekken. Inmiddels ken ik de meiden goed en sluiten hun bewegingen aan bij hun persoonlijkheden.”
Hoe waren de reacties van het publiek op de verschillende voorstellingen die in de afgelopen jaren als cursusafsluiting zijn gespeeld? “Ik merk wel eens dat mensen niet begrijpen wat ze zien”, grinnikt Hofman. “Van een schilderij snappen mensen dat ze het mooi kunnen vinden zonder toelichting, maar in een dansvoorstelling willen toeschouwers op de een of andere manier een verhaallijn zien. Waarom dat is weet ik niet. Zelf vind ik het nog steeds een erg mooie voorstelling die mij keer op keer ontroert. Ik hoop dat de mensen die komen kijken hetzelfde voelen.”
Kent Hofmans choreografie parallellen met bestaande Hollandse dansgezelschappen? “Nou”, huivert ze, “ik ben eigenlijk niet zo enthousiast over Hollandse dans: het niveau is hoog genoeg, maar het is mij te behoudend, te droog, te saai. Mijn hart ligt bij Belgische groepen. Zij hebben het in de vingers, zij maken statements zonder dat het heel mooi hoeft te zijn uitgevoerd, net als in Belgische mode.”
In ‘Cargo Fauna’ ligt de nadruk op de kleding, vervolgens op licht en beweging en tot slot wordt de dans ondersteund door een videocompilatie.
Meer vertellen zonder te verklappen vindt Hofman onmogelijk, maar de sfeer hoopt ze over te brengen met de volgende woordenbrij: “Gedachten, dromen, herinneringen, verlangens, ideeën, emoties, instincten. Welke dunne laag is er tussen fysiek en mentaal? Balancerend tussen arrogantie en onzekerheid, bijzonderheid, normaliteit, jezelf of toch maar liever iemand anders. Serieus, stiekem of een grapje. Een ontembare jungle en het fysieke draagvlak is soms te klein, dan wil je schreeuwen, lachen, huilen, vliegen of rennen, of zo hard dansen dat je niet meer kunt stoppen. Het liefst met je ogen dicht.”
‘Cargo Fauna’, dansvoorstelling in drie delen. Zaterdag 27 maart om 15.00 uur in cultureel centrum Mekelweg 10.
www.cc.tudelft.nl . .

Comments are closed.