Education

Defect verhindert vlucht Extra-400

De eerste Nederlandse vlucht van het mede door de TU ontwikkelde Duitse vliegtuig Extra-400 is op het laatste moment afgelast. Tijdens grondtests kwam een defect aan de hydrauliek van het landingsgestel aan het licht.

br />
Twee dagen voor de presentatie van het lichtgewicht zakenvliegtuig kregen studenten, media en genodigden te horen dat het vliegfeest op Rotterdam Airport niet door zou gaan. Tijdens de laatste tests bij de bouwer in Duitsland deed zich ‘een kleine onverklaarbaarheid’ voor aan het landingsgestel. De hydrauliek-experts van Extra Flugzeugbau GmbH bleken vorige week onbereikbaar omdat zij allen in het buitenland verbleven. De fabrikant besloot uit voorzorg de eerste vlucht boven Nederland op te schorten. De vlucht zal als gevolg van dit mankement vermoedelijk pas dit najaar kunnen plaatsvinden.

Volgens prof.ir. E. Torenbeek van Lucht- en Ruimtevaart, geestelijk vader van het nieuwe lichtgewicht vliegtuig, gaat het om ,,niet meer dan een voorzorgsmaatregel. Maar we moeten de factor veiligheid meer dan honderd procent serieus nemen.” Zijn collega ir. J.A. Melkert bevestigt: ,,Het gaat waarschijnlijk om een lekkend buisje of rubber ringetje in het reserve-systeem van het landingsgestel. Dat soort kleine storingen is normaal bij prototypen. Maar met onverklaarbaarheden ga je niet vliegen.”

De TU is op meerdere manieren betrokken bij de ontwikkeling van de Extra-400. De faculteit Lucht- en Ruimtevaart leverde een grote bijdrage aan het ontwerp en de uitvoering van de romp. Ook het vleugelprofiel is uitgebreid in Delft getest. Het interieur van het zakenvliegtuig werd door de faculteit Industrieel Ontwerpen ontwikkeld.
(L.d.V.)

De eerste Nederlandse vlucht van het mede door de TU ontwikkelde Duitse vliegtuig Extra-400 is op het laatste moment afgelast. Tijdens grondtests kwam een defect aan de hydrauliek van het landingsgestel aan het licht.

Twee dagen voor de presentatie van het lichtgewicht zakenvliegtuig kregen studenten, media en genodigden te horen dat het vliegfeest op Rotterdam Airport niet door zou gaan. Tijdens de laatste tests bij de bouwer in Duitsland deed zich ‘een kleine onverklaarbaarheid’ voor aan het landingsgestel. De hydrauliek-experts van Extra Flugzeugbau GmbH bleken vorige week onbereikbaar omdat zij allen in het buitenland verbleven. De fabrikant besloot uit voorzorg de eerste vlucht boven Nederland op te schorten. De vlucht zal als gevolg van dit mankement vermoedelijk pas dit najaar kunnen plaatsvinden.

Volgens prof.ir. E. Torenbeek van Lucht- en Ruimtevaart, geestelijk vader van het nieuwe lichtgewicht vliegtuig, gaat het om ,,niet meer dan een voorzorgsmaatregel. Maar we moeten de factor veiligheid meer dan honderd procent serieus nemen.” Zijn collega ir. J.A. Melkert bevestigt: ,,Het gaat waarschijnlijk om een lekkend buisje of rubber ringetje in het reserve-systeem van het landingsgestel. Dat soort kleine storingen is normaal bij prototypen. Maar met onverklaarbaarheden ga je niet vliegen.”

De TU is op meerdere manieren betrokken bij de ontwikkeling van de Extra-400. De faculteit Lucht- en Ruimtevaart leverde een grote bijdrage aan het ontwerp en de uitvoering van de romp. Ook het vleugelprofiel is uitgebreid in Delft getest. Het interieur van het zakenvliegtuig werd door de faculteit Industrieel Ontwerpen ontwikkeld.
(L.d.V.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.