De coureurs van de Nuna 4 wacht in oktober tijdens de World Solar Challenge een helse taak: uren achtereen scheuren in de zinderende hitte. Een gezond dieet en een strak trainingsprogramma moeten de coureurs straks klaarstomen voor de race.
De Nuna 4 mag met zijn stoel en verstelbaar stuur dan wel iets comfortabeler zijn dan zijn voorganger, waar de coureurs nog in moesten liggen, een relaxed ritje zit er niet in voor de vier bestuurders van de Delftse zonnewagen. Vijf uur lang moeten ze om de beurt de wagen besturen. Een goede conditie is een vereiste, willen de Delftenaren voor de vierde keer op een rij de race tussen zonnewagens in Australië winnen.
In de werkruimte van de Nuna 4 is net de lunchpauze aangebroken. Bruine boterhammen en fruit worden tevoorschijn getoverd. “We moeten gezond eten”, zegt coureur Joep Steenbeek. “Het sturen is fysiek ontzettend zwaar. We moeten in topconditie zijn om dat uren te kunnen volhouden. De afgelopen maand hebben we van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan de wagen gewerkt. Aan het eind van de dag wilden we daarom nog wel eens pizza bestellen. Dat is niet zo gezond, maar we wisselen het af met Griekse salades. We proberen zo verantwoord mogelijk te eten.”
Een gezond dieet, daarop richten de Delftenaren zich voorlopig. Tijd om te sporten hebben ze nu niet, omdat ze met zijn allen de laatste hand leggen aan de wagen, die deze week wordt verscheept.
De voorbereidingen van het Nuna 4-team staan in schril contrast met die van de Nederlandse concurrent, het Twentse team: Twente One. Hun drie coureurs staan twee maal per week drie kwartier te spinnen en gewicht te heffen in een zaal die tot dertig graden is opgestookt. Direct na deze training doen de Twentenaren een aantal coördinatieoefeningen op een bal. “Waarschijnlijk wordt het in de cockpit wel vijftig graden”, zegt de Twentse coureur Sjoerd Steinvoren. “We moeten zorgen dat we ons bij hoge temperaturen nog kunnen concentreren. Daarom stoken we de fitnesszaal zo op.”
Ook de Belgische concurrenten van de Hogeschool ‘Groep T’ in Leuven staan niet stil. “Fietsen, joggen, zwemmen en krachttraining. Dat alles doen we vier a’ acht uur per week om straks ons concentratievermogen zo hoog mogelijk te houden”, vertelt coureur Ismaël Ben-Al-Lal. Speciale aandacht gaat naar de triceps. “Die moeten goed getraind zijn om zo snel mogelijk in en uit de wagen te kunnen stappen”, aldus de Belg.
“Dat trainen in de hitte is wel heel fanatiek”, verzucht Steenbeek. “Zoiets moet je langzaam opbouwen. Als wij in Australië aankomen, hebben we nog zes weken om ons voor te bereiden. We gaan dan eerst alleen ‘s ochtends rennen, als het nog koel is. Daarnaast wil ik gaan zwemmen. Waar we verblijven in Darwin is een vijftigmeterbad. Daar ga ik elke ochtend een paar kilometer in zwemmen.”
Vincent de Geus, die bij het Nuna 4-team werkt aan de racestrategie, zal zich in Australië ontfermen over de coureurs. “Het is belangrijk dat ze geleidelijk wennen aan de extreme temperatuur en dat ze goed leren zweten.”
Krachtvoer krijgen de coureurs niet. “We blijven gewoon bruine boterhammen eten”, zegt Steenbeek. “Wel zullen we nog met een voedingsdeskundige praten en testen of het beter is om water te drinken of een energiedrank.”
De Nuna 4 mag met zijn stoel en verstelbaar stuur dan wel iets comfortabeler zijn dan zijn voorganger, waar de coureurs nog in moesten liggen, een relaxed ritje zit er niet in voor de vier bestuurders van de Delftse zonnewagen. Vijf uur lang moeten ze om de beurt de wagen besturen. Een goede conditie is een vereiste, willen de Delftenaren voor de vierde keer op een rij de race tussen zonnewagens in Australië winnen.
In de werkruimte van de Nuna 4 is net de lunchpauze aangebroken. Bruine boterhammen en fruit worden tevoorschijn getoverd. “We moeten gezond eten”, zegt coureur Joep Steenbeek. “Het sturen is fysiek ontzettend zwaar. We moeten in topconditie zijn om dat uren te kunnen volhouden. De afgelopen maand hebben we van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat aan de wagen gewerkt. Aan het eind van de dag wilden we daarom nog wel eens pizza bestellen. Dat is niet zo gezond, maar we wisselen het af met Griekse salades. We proberen zo verantwoord mogelijk te eten.”
Een gezond dieet, daarop richten de Delftenaren zich voorlopig. Tijd om te sporten hebben ze nu niet, omdat ze met zijn allen de laatste hand leggen aan de wagen, die deze week wordt verscheept.
De voorbereidingen van het Nuna 4-team staan in schril contrast met die van de Nederlandse concurrent, het Twentse team: Twente One. Hun drie coureurs staan twee maal per week drie kwartier te spinnen en gewicht te heffen in een zaal die tot dertig graden is opgestookt. Direct na deze training doen de Twentenaren een aantal coördinatieoefeningen op een bal. “Waarschijnlijk wordt het in de cockpit wel vijftig graden”, zegt de Twentse coureur Sjoerd Steinvoren. “We moeten zorgen dat we ons bij hoge temperaturen nog kunnen concentreren. Daarom stoken we de fitnesszaal zo op.”
Ook de Belgische concurrenten van de Hogeschool ‘Groep T’ in Leuven staan niet stil. “Fietsen, joggen, zwemmen en krachttraining. Dat alles doen we vier a’ acht uur per week om straks ons concentratievermogen zo hoog mogelijk te houden”, vertelt coureur Ismaël Ben-Al-Lal. Speciale aandacht gaat naar de triceps. “Die moeten goed getraind zijn om zo snel mogelijk in en uit de wagen te kunnen stappen”, aldus de Belg.
“Dat trainen in de hitte is wel heel fanatiek”, verzucht Steenbeek. “Zoiets moet je langzaam opbouwen. Als wij in Australië aankomen, hebben we nog zes weken om ons voor te bereiden. We gaan dan eerst alleen ‘s ochtends rennen, als het nog koel is. Daarnaast wil ik gaan zwemmen. Waar we verblijven in Darwin is een vijftigmeterbad. Daar ga ik elke ochtend een paar kilometer in zwemmen.”
Vincent de Geus, die bij het Nuna 4-team werkt aan de racestrategie, zal zich in Australië ontfermen over de coureurs. “Het is belangrijk dat ze geleidelijk wennen aan de extreme temperatuur en dat ze goed leren zweten.”
Krachtvoer krijgen de coureurs niet. “We blijven gewoon bruine boterhammen eten”, zegt Steenbeek. “Wel zullen we nog met een voedingsdeskundige praten en testen of het beter is om water te drinken of een energiedrank.”
Comments are closed.