De bestuursnotitie van het college van bestuur is onlangs in concept verschenen. Hierin staat de visie van het nieuwe college op de universiteit beschreven.
Godzijdank is dit nog maar een eerste versie en is de definitieve versie nog niet vastgesteld.
Het is te hopen dat de nieuwe collegeleden op tijd tot bezinning komen en alle onnozelheden schrappen, die er al dan niet bewust zijn ingeslopen. Anders kunnen met name studenten hun borst nat maken en zich voorbereiden op zware tijden.
In de notitie staat: ‘Wij zijn van mening dat onze belangrijkste uitdaging als cvb is: het ontwikkelen en kweken alsmede het aantrekken van excellente onderzoekers, die gemotiveerd zijn en de vaardigheden hebben om hun kennis en werkwijze over te dragen op de studenten.’ Dit impliceert dat al die goede of zelfs uitstekende docenten die als onderzoeker wat minder scoren buiten de deur blijven. Docenten die hun onderwijstaak serieus nemen en minder aan onderzoek doen worden in de kou gezet. Weer legt het onderwijs het af tegen het onderzoek. De boodschap die studenten al jaren uitdragen en waarvan we dachten dat-ie inmiddels begrepen was, blijkt toch aan dovemansoren gericht geweest.
Naast deze exorbitante aandacht voor onderzoek stoort ook de uiterst beperkte visie op de opleiding tot ingenieur in het algemeen. Waar de hele samenleving klaagt over de beperktheid van de Delftse ingenieur, over het onvermogen om buiten de kaders van de techniek te kijken, laat het nieuwe college deze vraag geheel en al onbeantwoord. De wereld schreeuwt om ingenieurs die in staat zijn tot communicatie met mensen in andere geledingen. De tijd dat alleen verregaand specialisme van nut was, is allang voorbij. Alleen in Delft lijkt het technocratisch denken nog te bestaan. Op deze manier krijg je nooit dat gewenste maatschappelijk draagvlak.
Kortom, het nieuwe college moet zijn huiswerk overdoen. Goed onderwijs hoort simpelweg de core-business van de TU te zijn. Dit onderwijs reikt verder dan technologie alleen. Weg met de beperktheid, weg met de technocratie. Alleen dan kan de TU uitgroeien tot de topuniversiteit die zij wenst te zijn.
Geert-Jan Kuip
namens de Aag-fractie in de centrale studentenraad
De bestuursnotitie van het college van bestuur is onlangs in concept verschenen. Hierin staat de visie van het nieuwe college op de universiteit beschreven. Godzijdank is dit nog maar een eerste versie en is de definitieve versie nog niet vastgesteld.
Het is te hopen dat de nieuwe collegeleden op tijd tot bezinning komen en alle onnozelheden schrappen, die er al dan niet bewust zijn ingeslopen. Anders kunnen met name studenten hun borst nat maken en zich voorbereiden op zware tijden.
In de notitie staat: ‘Wij zijn van mening dat onze belangrijkste uitdaging als cvb is: het ontwikkelen en kweken alsmede het aantrekken van excellente onderzoekers, die gemotiveerd zijn en de vaardigheden hebben om hun kennis en werkwijze over te dragen op de studenten.’ Dit impliceert dat al die goede of zelfs uitstekende docenten die als onderzoeker wat minder scoren buiten de deur blijven. Docenten die hun onderwijstaak serieus nemen en minder aan onderzoek doen worden in de kou gezet. Weer legt het onderwijs het af tegen het onderzoek. De boodschap die studenten al jaren uitdragen en waarvan we dachten dat-ie inmiddels begrepen was, blijkt toch aan dovemansoren gericht geweest.
Naast deze exorbitante aandacht voor onderzoek stoort ook de uiterst beperkte visie op de opleiding tot ingenieur in het algemeen. Waar de hele samenleving klaagt over de beperktheid van de Delftse ingenieur, over het onvermogen om buiten de kaders van de techniek te kijken, laat het nieuwe college deze vraag geheel en al onbeantwoord. De wereld schreeuwt om ingenieurs die in staat zijn tot communicatie met mensen in andere geledingen. De tijd dat alleen verregaand specialisme van nut was, is allang voorbij. Alleen in Delft lijkt het technocratisch denken nog te bestaan. Op deze manier krijg je nooit dat gewenste maatschappelijk draagvlak.
Kortom, het nieuwe college moet zijn huiswerk overdoen. Goed onderwijs hoort simpelweg de core-business van de TU te zijn. Dit onderwijs reikt verder dan technologie alleen. Weg met de beperktheid, weg met de technocratie. Alleen dan kan de TU uitgroeien tot de topuniversiteit die zij wenst te zijn.
Geert-Jan Kuip
namens de Aag-fractie in de centrale studentenraad
Comments are closed.