Education

‘Actieve houding kandidaat draagt bij aan het succes’

Drs. Ingrid Emmerik: ,,Medewerkers probeer ik duidelijk te maken dat wanneer hun functie boventallig is, zij niet overbodig zijn. Ten onrechte wordt herplaatsing vaak gezien als persoonlijk falen.’

Sinds juli 1996 is Ingrid Emmerik herplaatsingscoördinator van de TU. Zij kent de organisatie door en door. Eerst werkte ze als studieadviseur bij Bouwkunde en later was ze verbonden aan het Studentenadviesbureau. Emmerik: ,,Bij het zoeken naar een nieuwe functie voor een herplaatsingskandidaat is gedegen kennis van deze organisatie zonder meer een pre.”

De taak van Emmerik is het coördineren en begeleiden van herplaatsingsactiviteiten. Haar klanten zijn in de eerste plaats beheerseenheden die bezig zijn met interne reorganisaties. Voor de herplaatsingsprocedure staat een standaardtraject van twaalf maanden. Emmerik: ,,Er wordt een contract opgesteld tussen de drie betrokken partijen: de personeelsafdeling, de herplaatsingcoördinator en de betrokkene zelf. In het contract wordt duidelijk vastgelegd wat precies de verantwoordelijkheid is van de verschillende partijen.”
Succes

De eerste stap is een gesprek tussen de drie partijen. Hierbij inventariseren de betrokkenen zowel de mogelijkheden als de wensen van de herplaatsingskandidaat. Vervolgens wordt een individueel herplaatsingstraject uitgezet. De ene medewerker komt in aanmerking voor en wil gebruik maken van om- of bijscholing, een ander wil loopbaanbegeleiding, gekoppeld aan sollicitatietraining. Emmerik: ,,Wel standaard is dat er regelmatig gesprekken plaatsvinden om de voortgang te bespreken.”

Belangrijk is de vraag wat de doorslaggevende factoren zijn voor een succesvolle herplaatsing. Allereerst is volgens Emmerik de geschiktheid voor de bestaande vacatures van belang. Ook het werk dat iemand heeft gedaan speelt een rol. ,,Voor een medewerker met algemene, ondersteunende taken is het in veel gevallen eenvoudiger een andere functie te vinden dan voor iemand die heel gespecialiseerd werk deed.”

Daarnaast benadrukt Emmerik tijdens het gesprek meerdere malen – voorzichtig – dat de houding van een kandidaat eveneens belangrijk is. Deze factor speelt een grote rol bij het wel of niet slagen van een herplaatsing. Emmerik: ,,Het is een ingrijpende gebeurtenis als jouw functie wordt opgeheven. Wij benadrukken voortdurend dat de functie boventallig is en niet de medewerker, maar de meesten zien het toch als een persoonlijk falen en trekken zich dat vaak aan. Hierdoor is het moeilijk om die inzet te ontwikkelen die je hard nodig hebt om ook zelf actief rond te kijken naar ander werk. Wij doen natuurlijk wat wij kunnen, maar het is ook van belang dat een kandidaat zelf meezoekt, zowel intern als extern. Een actieve houding van de kandidaat zelf draagt veel bij aan een succesvolle herplaatsing.”
Toekomst

Op dit moment verkeert de Modernisering Ondersteuning Diensten (MOD) nog in deplanfase. Pas in augustus of later komt er meer duidelijkheid over de opgeheven functies en welke medewerkers voor herplaatsing in aanmerking komen. De TU-medewerkers die nu bij Emmerik aangemeld zijn, zijn boventallig geworden vanwege interne reorganisaties bij beheerseenheden. In de afgelopen maanden zijn er van de 42 herplaatsingskandidaten weer dertig aan het werk in interne of externe functies. Voor de overigen loopt de herplaatsingstermijn nog en voor een klein aantal is het dienstverband beëindigd.

Emmerik: ,,In principe is de procedure nu en straks bij de MOD-operatie hetzelfde.” Emmerik heeft geen idee met hoeveel herplaatsingskandidaten zij dan te maken krijgt. ,,Nu is nog onduidelijk hoeveel medewerkers straks van de vervroegde uittredingsregelingen willen en kunnen gebruik maken. Hierdoor ontstaan weer interne vacatures, waar boventallige medewerkers naar kunnen doorstromen. Pas als deze ronde voorbij is, kun je zien wie er nog voor herplaatsing in aanmerking komt.”
(A.S.)

Drs. Ingrid Emmerik: ,,Medewerkers probeer ik duidelijk te maken dat wanneer hun functie boventallig is, zij niet overbodig zijn. Ten onrechte wordt herplaatsing vaak gezien als persoonlijk falen.”

Sinds juli 1996 is Ingrid Emmerik herplaatsingscoördinator van de TU. Zij kent de organisatie door en door. Eerst werkte ze als studieadviseur bij Bouwkunde en later was ze verbonden aan het Studentenadviesbureau. Emmerik: ,,Bij het zoeken naar een nieuwe functie voor een herplaatsingskandidaat is gedegen kennis van deze organisatie zonder meer een pre.”

De taak van Emmerik is het coördineren en begeleiden van herplaatsingsactiviteiten. Haar klanten zijn in de eerste plaats beheerseenheden die bezig zijn met interne reorganisaties. Voor de herplaatsingsprocedure staat een standaardtraject van twaalf maanden. Emmerik: ,,Er wordt een contract opgesteld tussen de drie betrokken partijen: de personeelsafdeling, de herplaatsingcoördinator en de betrokkene zelf. In het contract wordt duidelijk vastgelegd wat precies de verantwoordelijkheid is van de verschillende partijen.”
Succes

De eerste stap is een gesprek tussen de drie partijen. Hierbij inventariseren de betrokkenen zowel de mogelijkheden als de wensen van de herplaatsingskandidaat. Vervolgens wordt een individueel herplaatsingstraject uitgezet. De ene medewerker komt in aanmerking voor en wil gebruik maken van om- of bijscholing, een ander wil loopbaanbegeleiding, gekoppeld aan sollicitatietraining. Emmerik: ,,Wel standaard is dat er regelmatig gesprekken plaatsvinden om de voortgang te bespreken.”

Belangrijk is de vraag wat de doorslaggevende factoren zijn voor een succesvolle herplaatsing. Allereerst is volgens Emmerik de geschiktheid voor de bestaande vacatures van belang. Ook het werk dat iemand heeft gedaan speelt een rol. ,,Voor een medewerker met algemene, ondersteunende taken is het in veel gevallen eenvoudiger een andere functie te vinden dan voor iemand die heel gespecialiseerd werk deed.”

Daarnaast benadrukt Emmerik tijdens het gesprek meerdere malen – voorzichtig – dat de houding van een kandidaat eveneens belangrijk is. Deze factor speelt een grote rol bij het wel of niet slagen van een herplaatsing. Emmerik: ,,Het is een ingrijpende gebeurtenis als jouw functie wordt opgeheven. Wij benadrukken voortdurend dat de functie boventallig is en niet de medewerker, maar de meesten zien het toch als een persoonlijk falen en trekken zich dat vaak aan. Hierdoor is het moeilijk om die inzet te ontwikkelen die je hard nodig hebt om ook zelf actief rond te kijken naar ander werk. Wij doen natuurlijk wat wij kunnen, maar het is ook van belang dat een kandidaat zelf meezoekt, zowel intern als extern. Een actieve houding van de kandidaat zelf draagt veel bij aan een succesvolle herplaatsing.”
Toekomst

Op dit moment verkeert de Modernisering Ondersteuning Diensten (MOD) nog in deplanfase. Pas in augustus of later komt er meer duidelijkheid over de opgeheven functies en welke medewerkers voor herplaatsing in aanmerking komen. De TU-medewerkers die nu bij Emmerik aangemeld zijn, zijn boventallig geworden vanwege interne reorganisaties bij beheerseenheden. In de afgelopen maanden zijn er van de 42 herplaatsingskandidaten weer dertig aan het werk in interne of externe functies. Voor de overigen loopt de herplaatsingstermijn nog en voor een klein aantal is het dienstverband beëindigd.

Emmerik: ,,In principe is de procedure nu en straks bij de MOD-operatie hetzelfde.” Emmerik heeft geen idee met hoeveel herplaatsingskandidaten zij dan te maken krijgt. ,,Nu is nog onduidelijk hoeveel medewerkers straks van de vervroegde uittredingsregelingen willen en kunnen gebruik maken. Hierdoor ontstaan weer interne vacatures, waar boventallige medewerkers naar kunnen doorstromen. Pas als deze ronde voorbij is, kun je zien wie er nog voor herplaatsing in aanmerking komt.”
(A.S.)

Editor Redactie

Do you have a question or comment about this article?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.