Campus

Zweefvliegers samen met vliegtuigbouwers

De Delftsche Studenten Aëroclub, de zweefvliegers van het Corps, en de student-vliegtuigbouwers van Lucht- en Ruimtevaart zijn sinds een maand samen gehuisvest in een oud TU-pand aan de Rotterdamseweg.

br />
,,Het is hier nog niet ideaal, maar we zijn voorlopig erg tevreden”, zegt Rik Voorn, commissaris onderhoud van de DSA. Samen met vliegbasis Ypenburg moest de aëroclub wijken voor woningbouw. ,,Waarom de TU in ons geïnvesteerd heeft? Gewoon goed lobbywerk. En de universiteit kan zo laten zien dat er in Delft meer mogelijk is dan alleen studeren.”

De Mekelweg en omgeving lenen zich niet als zweefvliegveld. Daarom vliegen de zeventig actieve leden vanaf 1 mei op luchtmachtbasis Woensdrecht. Claire Boonstra, secretaris van de DSA, verklaart: ,,Een eind rijden. Maar het is moeilijk in de Randstad een geschikt grasveld van 1200 meter te vinden.” Voorn: ,,We hebben in de Driemanspolder in Zoetermeer een ideale lokatie gevonden. Zonder hoogspanningsmasten en met een recreatieve bestemming. Het loopt alleen nog stuk op gemeentelijk niveau.”

L&R-studenten Mark van Veldhuizen en Jochem Berends van de stichting SSVOBB horen de problemen van de zweefvliegers zwijgend aan. De SSVOBB (eerder verantwoordelijk voor de herbouw van het historische stuntvliegtuig ‘Lambach HL II’) is nu bezig met de ontwikkeling en bouw van een zelf ontworpen tweezitter, de Impuls. De stichting is door de asbestproblemen en ruimtegebrek bij L&R verjaagd naar de loods aan de Rotterdamseweg. Berends: ,,Voor de TU was het belangrijk dat wij onderdak kregen. Na de ondergang van Fokker zijn wij tenslotte de laatste zelfscheppende vliegtuigbouwer van Nederland.”

Verdere samenwerking sluit men niet uit. Van Veldhuizen: ,,Wellicht dat we na de Impuls een gezamenlijk project op kunnen starten.” Voorn: ,,Omdat de DSA al haar eigen onderhoud uitvoert, zijn wij een officieel gecertificeerde werkplaats. Daar kan de SSVOBB van meeprofiteren. Maar op dit moment heeft het zoeken van een eigen vliegveld voor ons prioriteit. Via de TU en de gemeente Delft krijgen we ingangen bij provincie en de gemeente Zoetermeer. Het lobbyen kost een bestuurslid een volledige dagtaak. Ja, we nemen de laatste tijd heel wat ambtenaren mee de lucht in.”

De Delftsche Studenten Aëroclub, de zweefvliegers van het Corps, en de student-vliegtuigbouwers van Lucht- en Ruimtevaart zijn sinds een maand samen gehuisvest in een oud TU-pand aan de Rotterdamseweg.

,,Het is hier nog niet ideaal, maar we zijn voorlopig erg tevreden”, zegt Rik Voorn, commissaris onderhoud van de DSA. Samen met vliegbasis Ypenburg moest de aëroclub wijken voor woningbouw. ,,Waarom de TU in ons geïnvesteerd heeft? Gewoon goed lobbywerk. En de universiteit kan zo laten zien dat er in Delft meer mogelijk is dan alleen studeren.”

De Mekelweg en omgeving lenen zich niet als zweefvliegveld. Daarom vliegen de zeventig actieve leden vanaf 1 mei op luchtmachtbasis Woensdrecht. Claire Boonstra, secretaris van de DSA, verklaart: ,,Een eind rijden. Maar het is moeilijk in de Randstad een geschikt grasveld van 1200 meter te vinden.” Voorn: ,,We hebben in de Driemanspolder in Zoetermeer een ideale lokatie gevonden. Zonder hoogspanningsmasten en met een recreatieve bestemming. Het loopt alleen nog stuk op gemeentelijk niveau.”

L&R-studenten Mark van Veldhuizen en Jochem Berends van de stichting SSVOBB horen de problemen van de zweefvliegers zwijgend aan. De SSVOBB (eerder verantwoordelijk voor de herbouw van het historische stuntvliegtuig ‘Lambach HL II’) is nu bezig met de ontwikkeling en bouw van een zelf ontworpen tweezitter, de Impuls. De stichting is door de asbestproblemen en ruimtegebrek bij L&R verjaagd naar de loods aan de Rotterdamseweg. Berends: ,,Voor de TU was het belangrijk dat wij onderdak kregen. Na de ondergang van Fokker zijn wij tenslotte de laatste zelfscheppende vliegtuigbouwer van Nederland.”

Verdere samenwerking sluit men niet uit. Van Veldhuizen: ,,Wellicht dat we na de Impuls een gezamenlijk project op kunnen starten.” Voorn: ,,Omdat de DSA al haar eigen onderhoud uitvoert, zijn wij een officieel gecertificeerde werkplaats. Daar kan de SSVOBB van meeprofiteren. Maar op dit moment heeft het zoeken van een eigen vliegveld voor ons prioriteit. Via de TU en de gemeente Delft krijgen we ingangen bij provincie en de gemeente Zoetermeer. Het lobbyen kost een bestuurslid een volledige dagtaak. Ja, we nemen de laatste tijd heel wat ambtenaren mee de lucht in.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.