Onderwijs

Zweefvliegers moeten Ypenburg snel verlaten

De toekomst van zweefvliegvereniging Delftsche Studenten Aero, een ondervereniging van het Corps, is onzeker geworden na de rechtszaak die de Nederlandse staat vorige week woensdag tegen de vliegers aanspande.

br />
In een kort geding eiste de dienst Domeinen dat Aero het Haagse vliegveld Ypenburg per 1 juli definitief verlaat. De dreiging van vertrek hangt al jaren in de lucht. Op de achthonderd hectare land moeten zestienduizend huizen gebouwd worden. Dit is al lang bekend bij Aero, maar de defintieve datum voor vertrek werd keer op keer uitgesteld.

Met het vertrek van de luchtmachtmilitairen in 1992 leek ook een einde gekomen aan Ypenburg als zweefvliegveld. Martine van der Post, presidente van Aero: ,,De militairen zorgden voor goedkope brandstof, ze repareerden onze lier als deze kapot was en we konden hun werkplaats gebruiken.” Die werkplaats was goedgekeurd door de Rijks Luchtvaart Dienst (RLD). Zonder RLD-goedgekeurde technicus en werkplaats (een technicus mag alleen in z’n eigen gekeurde werkplaats reparaties uitvoeren), is het vliegen ondoenlijk. Na het vertrek van de militairen bouwde Aero daarom een eigen, goedgekeurde, loods en trok een technicus aan.

De kans dat de uitspraak van de rechter volgende week woensdag positief uitpakt, is volgens van der Post klein: ,,In principe staat de staat in zijn recht. Domeinen heeft al jaren geleden aangekondigd dat we weg moeten.”

Inmiddels worden gesprekken met de TU gevoerd over het verplaatsen van de werkplaats naar Delft. Ook studenten lucht- en ruimtevaart zouden dan van deze werkplaats gebruik moeten maken bij hun praktica. (I.W.)

De toekomst van zweefvliegvereniging Delftsche Studenten Aero, een ondervereniging van het Corps, is onzeker geworden na de rechtszaak die de Nederlandse staat vorige week woensdag tegen de vliegers aanspande.

In een kort geding eiste de dienst Domeinen dat Aero het Haagse vliegveld Ypenburg per 1 juli definitief verlaat. De dreiging van vertrek hangt al jaren in de lucht. Op de achthonderd hectare land moeten zestienduizend huizen gebouwd worden. Dit is al lang bekend bij Aero, maar de defintieve datum voor vertrek werd keer op keer uitgesteld.

Met het vertrek van de luchtmachtmilitairen in 1992 leek ook een einde gekomen aan Ypenburg als zweefvliegveld. Martine van der Post, presidente van Aero: ,,De militairen zorgden voor goedkope brandstof, ze repareerden onze lier als deze kapot was en we konden hun werkplaats gebruiken.” Die werkplaats was goedgekeurd door de Rijks Luchtvaart Dienst (RLD). Zonder RLD-goedgekeurde technicus en werkplaats (een technicus mag alleen in z’n eigen gekeurde werkplaats reparaties uitvoeren), is het vliegen ondoenlijk. Na het vertrek van de militairen bouwde Aero daarom een eigen, goedgekeurde, loods en trok een technicus aan.

De kans dat de uitspraak van de rechter volgende week woensdag positief uitpakt, is volgens van der Post klein: ,,In principe staat de staat in zijn recht. Domeinen heeft al jaren geleden aangekondigd dat we weg moeten.”

Inmiddels worden gesprekken met de TU gevoerd over het verplaatsen van de werkplaats naar Delft. Ook studenten lucht- en ruimtevaart zouden dan van deze werkplaats gebruik moeten maken bij hun praktica. (I.W.)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.