Het houten model van de nieuwe TU-zonnewagen voor de world solar challenge scoort aanzienlijk beter dan voorganger en titelhouder Nuna.
De Nuna-II wordt bovendien een stuk lichter.
Op het eerste gezicht lijken de bouwtekeningen en het houten windtunnelmodel van Nuna-II veel op die van grote broer Nuna, de TU-zonnewagen die vorig jaar de world solar challenge in Australië won. Een getraind oog weet wel beter. Teamleider van het Nuon Solar Team en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Diederik Kinds: ,,Eén van de belangrijkste verbeteringen is de monoque van vezelversterkte kunststoffen. Deze huls waarin de bestuurder ligt en waaraan alle onderdelen bevestigd worden, vervangt het aluminium buizenframe van de Nuna. Mede hierdoor zal Nuna-II naar verwachting maar tweehonderd tot tweehonderdtwintig kilo wegen, zo’n twintig procent lichter dan Nuna.”
Ook viel door een gewijzigde wielophanging het ontwerp twintig centimeter lager uit dan de voorganger. Verdere verbeteringen in de aërodynamische vormgeving – zoals een spitsere en langere neus – zorgden ervoor dat het houten model van de Nuna-II goed scoorde in de vorige week afgeronde windtunneltest.
Kinds: ,,We zijn nog druk aan het rekenen, maar de eerste resultaten wijzen erop dat ons ontwerp tegen de twintig procent minder weerstand heeft dan Nuna.”
Of dit genoeg zal zijn, durft hij niet te zeggen. Het Australische Aurora-team eindigde vorig jaar een half uur achter Nuna. ,,Dat lijkt veel, maar op een race van zo’n 32 uur over drieduizend kilometer waren ze maar een paar procent langzamer.” Ook van deelnemers uit de Verenigde Staten en Japan verwacht Kinds dit jaar sterke concurrentie. ,,Het is lastig te peilen hoe goed ze er precies voorstaan. Je hoort wel eens wat van gemeenschappelijke leveranciers, maar daar blijft het bij.”
Eén van de belangrijkste leveranciers voor het Delftse team is de European Space Agency (ESA) in Noordwijk, die Nuna vorig jaar hielp met het verkrijgen van state-of-the-art zonnecellen. Welke cellen op 19 oktober de Delftse wagen in Australië zullen voortstuwen van Darwin naar Adelaide is nog onzeker. Kinds: ,,De ontwikkeling in rendementsverbetering van zonnecellen gaat erg snel. Daarom willen we eerst goed onderzoeken wat er op de markt is . ” (TM)
www.alpha-centauri.nl . .
Het houten model van de nieuwe TU-zonnewagen voor de world solar challenge scoort aanzienlijk beter dan voorganger en titelhouder Nuna. De Nuna-II wordt bovendien een stuk lichter.
Op het eerste gezicht lijken de bouwtekeningen en het houten windtunnelmodel van Nuna-II veel op die van grote broer Nuna, de TU-zonnewagen die vorig jaar de world solar challenge in Australië won. Een getraind oog weet wel beter. Teamleider van het Nuon Solar Team en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Diederik Kinds: ,,Eén van de belangrijkste verbeteringen is de monoque van vezelversterkte kunststoffen. Deze huls waarin de bestuurder ligt en waaraan alle onderdelen bevestigd worden, vervangt het aluminium buizenframe van de Nuna. Mede hierdoor zal Nuna-II naar verwachting maar tweehonderd tot tweehonderdtwintig kilo wegen, zo’n twintig procent lichter dan Nuna.”
Ook viel door een gewijzigde wielophanging het ontwerp twintig centimeter lager uit dan de voorganger. Verdere verbeteringen in de aërodynamische vormgeving – zoals een spitsere en langere neus – zorgden ervoor dat het houten model van de Nuna-II goed scoorde in de vorige week afgeronde windtunneltest.
Kinds: ,,We zijn nog druk aan het rekenen, maar de eerste resultaten wijzen erop dat ons ontwerp tegen de twintig procent minder weerstand heeft dan Nuna.”
Of dit genoeg zal zijn, durft hij niet te zeggen. Het Australische Aurora-team eindigde vorig jaar een half uur achter Nuna. ,,Dat lijkt veel, maar op een race van zo’n 32 uur over drieduizend kilometer waren ze maar een paar procent langzamer.” Ook van deelnemers uit de Verenigde Staten en Japan verwacht Kinds dit jaar sterke concurrentie. ,,Het is lastig te peilen hoe goed ze er precies voorstaan. Je hoort wel eens wat van gemeenschappelijke leveranciers, maar daar blijft het bij.”
Eén van de belangrijkste leveranciers voor het Delftse team is de European Space Agency (ESA) in Noordwijk, die Nuna vorig jaar hielp met het verkrijgen van state-of-the-art zonnecellen. Welke cellen op 19 oktober de Delftse wagen in Australië zullen voortstuwen van Darwin naar Adelaide is nog onzeker. Kinds: ,,De ontwikkeling in rendementsverbetering van zonnecellen gaat erg snel. Daarom willen we eerst goed onderzoeken wat er op de markt is . ” (TM)
www.alpha-centauri.nl . .
Comments are closed.