Campus

Zeldzame muziek op kleine schaal

Het twintige koppige herenkoor Balder viert aanstaande zondag zijn tiende lustrum met een concert waarop enkele zeldzaam uitgevoerde werken te horen zijn.

Balder, een ondervereniging van Virgiel, had in het verleden al eerder oog voor bijzondere muziek. Bovendien is het een klein bolwerk van katholicisme, blijkens de felicitatie van de Paus die het koor deze weken ontving.


Figuur 1 Balder repeteert, afgelopen maandagavond in de Prestigezaal van Virgiel

,,Het is feitelijk zo dat slechts een deel van het koor katholiek is”, aldus Gertjan Nederbragt, secretaris van het bestuur en de lustrumcommissie. ,,Maar het vijftigjarig bestaan was een mooie reden om de Paus om zijn zegen te vragen. We zingen nog een paar keer per jaar de mis, voor de feuten van Virgiel, op ons eigen inauguratiefeest en in principe ook op de dies, de verjaardag van Virgiel.”

Op het aanstaande concert staan echter geen geestelijke werken. Mathilde Caljé, dirigente van het koor sinds januari, vertelt: ,,Op het programma staan ‘Frithjof’ van Max Bruch en ‘A Sketchbook of Men’ van Thomas B. Pitfield.” Volgens Caljé lag de keus voor Frithjof voor de hand. ,,In het stuk wordt Balder als god in de Noorse mythologie expliciet genoemd. Bovendien is Max Bruch een van mijn favoriete componisten. Zijn wereldberoemde vioolconcerten zijn fantastisch.”

Bruch was een romantisch componist, die schreef aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw. Pitfield staat daar min of meer tegenover. ,,Het Sketchbook of Men is in 1955 geschreven. Ik ben een voorstander van het uitvoeren van eigentijdse muziek”, aldus Caljé. ,,Ik wil in de toekomst met Balder zeker ook veel eigentijdse muziek uitvoeren.”

Pitfield (1903) zit overigens in de commissie van aanbeveling van het koor. Hij waardeert het bijzonder dat zijn stuk opnieuw wordt opgevoerd. ,,Ik ben inmiddels 93”, laat de licht dove componist vanuit Engeland weten. ,,Ik vind het bijzonder leuk om te horen dat er ook overzees nog belangstelling voor mijn muziek bestaat.” De combinatie tussen romantische muziek en twintigste eeuwse muziek is niet zo gek, volgens Pitfield: ,,Ik word geïnspireerd door achttiende eeuwse melodieën.”
Historie

Balder heeft in het verleden een bescheiden rol gespeeld in de muziekgeschiedenis van Nederland. In 1953 mist het op enkele dagen na de Nederlandse première van de Carmina Burana. Het koor richt zich in die tijd op mannenkoormuziek door de eeuwen heen. ,,Muziek voor mannenkoor wordt toch zelden uitgevoerd”, aldus Nederbragt. ,,Het is een bijzonder oude muziekvorm waar je weinig van hoort. Op een paar uitzonderingen na dan, denk bijvoorbeeld aan alle Gregoriaanse melodieën.”

In de jaren zestig en zeventig timmert Balder flink aan de weg door bijvoorbeeld mee te helpen aan het oprichten van KrashnaMusika. De algemene malaise die traditionele studentenverenigingen begin jaren zeventig treft, doorstaat Balder met moeite. Begin jaren tachtig komt het koor opnieuw tot volle bloei na een aantal uitwisselingsconcerten met dameskoren in andere steden. De wereldpremière van het oratorium Job van Daan Manneke is een hoogtepunt, evenals het vele malen op de radio herhaalde pianoconcert opus 39 van Busoni.

Volgens de dirigent kan Balder beschouwd worden als een koor met hoog niveau. ,,De koorleden kunnen goed zingen. Eerlijk gezegd verwachtte ik niet dat ik aangenomen zou worden, het leek me gewoon leuk om bij een klassiek koor eens een proefdirectie te geven. Natuurlijk is er bij Balder nog zat ruimte voor verbetering. Uiteindelijk is het aanstaande concert pas geslaagd als alle koorleden zelf tevreden zijn.”

Paul Rutten

Het twintige koppige herenkoor Balder viert aanstaande zondag zijn tiende lustrum met een concert waarop enkele zeldzaam uitgevoerde werken te horen zijn. Balder, een ondervereniging van Virgiel, had in het verleden al eerder oog voor bijzondere muziek. Bovendien is het een klein bolwerk van katholicisme, blijkens de felicitatie van de Paus die het koor deze weken ontving.


Figuur 1 Balder repeteert, afgelopen maandagavond in de Prestigezaal van Virgiel

,,Het is feitelijk zo dat slechts een deel van het koor katholiek is”, aldus Gertjan Nederbragt, secretaris van het bestuur en de lustrumcommissie. ,,Maar het vijftigjarig bestaan was een mooie reden om de Paus om zijn zegen te vragen. We zingen nog een paar keer per jaar de mis, voor de feuten van Virgiel, op ons eigen inauguratiefeest en in principe ook op de dies, de verjaardag van Virgiel.”

Op het aanstaande concert staan echter geen geestelijke werken. Mathilde Caljé, dirigente van het koor sinds januari, vertelt: ,,Op het programma staan ‘Frithjof’ van Max Bruch en ‘A Sketchbook of Men’ van Thomas B. Pitfield.” Volgens Caljé lag de keus voor Frithjof voor de hand. ,,In het stuk wordt Balder als god in de Noorse mythologie expliciet genoemd. Bovendien is Max Bruch een van mijn favoriete componisten. Zijn wereldberoemde vioolconcerten zijn fantastisch.”

Bruch was een romantisch componist, die schreef aan het eind van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw. Pitfield staat daar min of meer tegenover. ,,Het Sketchbook of Men is in 1955 geschreven. Ik ben een voorstander van het uitvoeren van eigentijdse muziek”, aldus Caljé. ,,Ik wil in de toekomst met Balder zeker ook veel eigentijdse muziek uitvoeren.”

Pitfield (1903) zit overigens in de commissie van aanbeveling van het koor. Hij waardeert het bijzonder dat zijn stuk opnieuw wordt opgevoerd. ,,Ik ben inmiddels 93”, laat de licht dove componist vanuit Engeland weten. ,,Ik vind het bijzonder leuk om te horen dat er ook overzees nog belangstelling voor mijn muziek bestaat.” De combinatie tussen romantische muziek en twintigste eeuwse muziek is niet zo gek, volgens Pitfield: ,,Ik word geïnspireerd door achttiende eeuwse melodieën.”
Historie

Balder heeft in het verleden een bescheiden rol gespeeld in de muziekgeschiedenis van Nederland. In 1953 mist het op enkele dagen na de Nederlandse première van de Carmina Burana. Het koor richt zich in die tijd op mannenkoormuziek door de eeuwen heen. ,,Muziek voor mannenkoor wordt toch zelden uitgevoerd”, aldus Nederbragt. ,,Het is een bijzonder oude muziekvorm waar je weinig van hoort. Op een paar uitzonderingen na dan, denk bijvoorbeeld aan alle Gregoriaanse melodieën.”

In de jaren zestig en zeventig timmert Balder flink aan de weg door bijvoorbeeld mee te helpen aan het oprichten van KrashnaMusika. De algemene malaise die traditionele studentenverenigingen begin jaren zeventig treft, doorstaat Balder met moeite. Begin jaren tachtig komt het koor opnieuw tot volle bloei na een aantal uitwisselingsconcerten met dameskoren in andere steden. De wereldpremière van het oratorium Job van Daan Manneke is een hoogtepunt, evenals het vele malen op de radio herhaalde pianoconcert opus 39 van Busoni.

Volgens de dirigent kan Balder beschouwd worden als een koor met hoog niveau. ,,De koorleden kunnen goed zingen. Eerlijk gezegd verwachtte ik niet dat ik aangenomen zou worden, het leek me gewoon leuk om bij een klassiek koor eens een proefdirectie te geven. Natuurlijk is er bij Balder nog zat ruimte voor verbetering. Uiteindelijk is het aanstaande concert pas geslaagd als alle koorleden zelf tevreden zijn.”

Paul Rutten

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.