Op het nieuwe zapprogramma van de voorlichtingsdagen is hier en daar kritisch gereageerd. Maar weinig scholieren maakten er gebruik van, terwijl het veel extra werk opleverde.
Dit jaar werd voor het eerst met een zogeheten ‘zapprogramma’ geëxperimenteerd, dat scholieren konden volgen tussen de traditionele ochtend- en middagrondes in. Het programma hield in dat ze de kans hadden om drie faculteiten te bezoeken tijdens de voorlichtingsdagen.
“De organisatie van het zapprogramma kostte veel extra werk en mankracht”, zegt voorlichter Ina Dijstelbloem van Civiele Techniek en Geowetenschappen. “De meeste mensen kwamen gewoon op het ochtend- of middagprogramma. Dat liep gesmeerd. Bij het zapprogramma kwamen maar een paar scholieren. We moesten zelfs actief scholieren werven, anders hadden de workshopleiders bij het zapprogramma niets te doen. Waarvoor hebben we al die mensen op laten draven, vroeg ik me toen af.”
Ook waren er klachten van scholieren dat de zapprogramma’s van de verschillende faculteiten hier en daar niet goed aansloten. “Er was een groep scholieren die bij een rondleiding halverwege weg moest om een zapprogramma aan een andere faculteit te volgen”, zegt Anne Dijkstra van studentenraadsfractie Oras. “Ze besloten daarom toch maar te blijven. Zonde.” Het idee om scholieren zoveel mogelijk van de TU te laten zien, juicht ze toe. “Veel scholieren vinden dat aantrekkelijk. Ze kunnen meer faculteiten bezoeken en daardoor een betere keuze maken.”
Ook de voorlichters juichen het idee om de scholieren meer keuzevrijheid te geven toe. “Veel scholieren vinden het saai om maar één faculteit te bezoeken”, zegt hoofd marketing en communicatie Ann O’Brien van Technische Natuurwetenschappen. Maar aan die vrijheid zitten wel een paar haken en ogen, waarschuwt Frans van der Meijden van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Als scholieren gaan zappen, kan dat ten koste gaan van de diepgang.” Van der Meijden wil het programma zeker niet afblazen, maar benadrukt dat er organisatorisch goed over moet worden nagedacht. “Mensen die switchen hebben blijkbaar de behoefte niet om de diepte in te gaan”, zegt hij. “Scholieren die dat wel willen, moeten we niet vergeten.”
Bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM), was het zapprogramma wél een onverdeeld succes. “Door die extra ronde kwamen veel meer mensen dan vorig jaar”, zegt voorlichter Yvonne van der Meer. “Ik schat dat er 40 procent scholieren meer naar onze faculteit zijn gekomen door de tussenronde.” De voorlichters komen binnenkort samen om de open dagen te evalueren en knopen door te hakken voor de volgende voorlichtingsdagen.
Dit jaar werd voor het eerst met een zogeheten ‘zapprogramma’ geëxperimenteerd, dat scholieren konden volgen tussen de traditionele ochtend- en middagrondes in. Het programma hield in dat ze de kans hadden om drie faculteiten te bezoeken tijdens de voorlichtingsdagen.
“De organisatie van het zapprogramma kostte veel extra werk en mankracht”, zegt voorlichter Ina Dijstelbloem van Civiele Techniek en Geowetenschappen. “De meeste mensen kwamen gewoon op het ochtend- of middagprogramma. Dat liep gesmeerd. Bij het zapprogramma kwamen maar een paar scholieren. We moesten zelfs actief scholieren werven, anders hadden de workshopleiders bij het zapprogramma niets te doen. Waarvoor hebben we al die mensen op laten draven, vroeg ik me toen af.”
Ook waren er klachten van scholieren dat de zapprogramma’s van de verschillende faculteiten hier en daar niet goed aansloten. “Er was een groep scholieren die bij een rondleiding halverwege weg moest om een zapprogramma aan een andere faculteit te volgen”, zegt Anne Dijkstra van studentenraadsfractie Oras. “Ze besloten daarom toch maar te blijven. Zonde.” Het idee om scholieren zoveel mogelijk van de TU te laten zien, juicht ze toe. “Veel scholieren vinden dat aantrekkelijk. Ze kunnen meer faculteiten bezoeken en daardoor een betere keuze maken.”
Ook de voorlichters juichen het idee om de scholieren meer keuzevrijheid te geven toe. “Veel scholieren vinden het saai om maar één faculteit te bezoeken”, zegt hoofd marketing en communicatie Ann O’Brien van Technische Natuurwetenschappen. Maar aan die vrijheid zitten wel een paar haken en ogen, waarschuwt Frans van der Meijden van Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica. “Als scholieren gaan zappen, kan dat ten koste gaan van de diepgang.” Van der Meijden wil het programma zeker niet afblazen, maar benadrukt dat er organisatorisch goed over moet worden nagedacht. “Mensen die switchen hebben blijkbaar de behoefte niet om de diepte in te gaan”, zegt hij. “Scholieren die dat wel willen, moeten we niet vergeten.”
Bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM), was het zapprogramma wél een onverdeeld succes. “Door die extra ronde kwamen veel meer mensen dan vorig jaar”, zegt voorlichter Yvonne van der Meer. “Ik schat dat er 40 procent scholieren meer naar onze faculteit zijn gekomen door de tussenronde.” De voorlichters komen binnenkort samen om de open dagen te evalueren en knopen door te hakken voor de volgende voorlichtingsdagen.
Comments are closed.