Wetenschap

Windows verboden op Jim Clarks schip

Royal Huisman Shipyard begon in 1884 met houten vissersschepen en is nu bezig met de bouw van een 89 meter lang zeilschip voor Jim Clark, de oprichter van Netscape en Silicon Graphics.

De doop van dit schip, de Athena, moet in 2004 plaatsvinden.

,,Radar, navigatie, muziekinstallaties. Alles moet via computerschermen te bedienen zijn. Zelfs de temperatuur van de wijnkast is op een computerscherm af te lezen. En alle 24 computers van Silicon Graphics mogen niet op Windows draaien. Daarom ontwikkelt Jim Clark zelf een eigen systeem in Unix”, zegt Alice Huisman, pr-manager en mede-eigenaar van Royal Huisman Shipyard uit Vollenhove. Ze sprak vorige week woensdag op het symposium Materialen op zee van het gezelschap Tubalkaïn.

Royal Huisman bouwt exclusieve schepen voor mensen die goed in de slappe was zitten. De lengte van de schepen varieert van 18 tot 90 meter en er werken gemiddeld gedurende drie jaar ruim driehonderd mensen aan elk schip.

Alle zeiljachten van Royal Huisman Shipyard zijn van aluminium gemaakt. Sinds vorig jaar gebruikt de werf een nieuw lichter type aluminium, Alustar genaamd, met een grotere treksterkte en een hogere vloeigrens.

Zelfs de Athene met haar lengte van 89 meter wordt in aluminium uitgevoerd. ,,Dat scheelt honderd ton aan gewicht en op een totaal van duizend ton is dat een groot verschil.”

Koolstofvezels gebruiken voor de romp van het schip is geen optie, omdat elke eigenaar andere wensen heeft. ,,Aluminiumplaten kun je in de goede vorm buigen. Voor koolstofvezels zouden we voor elk schip een aparte mal moeten maken.”

Zwemtrapje

Hyperion (1998) was het eerste schip van de werf met een koolstofvezelmast. ,,Opdrachtgever Jim Clark wilde graag zo’n mast, ook al was die twee keer zo duur als een mast van aluminium. We dachten zelf eerst dat koolstofmasten een modegril waren, maar uiteindelijk hebben we een compleet nieuwe hal gebouwd om de koolstofvezelmasten in huis te kunnen maken.” In die hal worden ongeveer 75 lagen op elkaar geperst. De meeste vezels liggen in de lengterichting, een klein deel maakt daar een hoek van plus of min 45 graden mee. Alleen op de plaats waar de mast in het dek wordt ingeklemd, worden extra vezels gelegd die een hoek van 45 graden maken.

Masten op luxe zeilschepen zijn nooit langer dan zestig meter. ,,Anders kunnen de schepen niet onder de Panamakanaalbrug door.”

Voor vormen die moeilijk uit aluminium te maken zijn, wordt op zee steeds vaker naar koolstofvezels gegrepen, bijvoorbeeld bij stuurwielen en stuurstanden. ,,We hadden ook een zwemtrapje van koolstofvezels gemaakt. Dat was zo licht dat we het met lood moesten verzwaren.”

Royal Huisman Shipyard begon in 1884 met houten vissersschepen en is nu bezig met de bouw van een 89 meter lang zeilschip voor Jim Clark, de oprichter van Netscape en Silicon Graphics. De doop van dit schip, de Athena, moet in 2004 plaatsvinden.

,,Radar, navigatie, muziekinstallaties. Alles moet via computerschermen te bedienen zijn. Zelfs de temperatuur van de wijnkast is op een computerscherm af te lezen. En alle 24 computers van Silicon Graphics mogen niet op Windows draaien. Daarom ontwikkelt Jim Clark zelf een eigen systeem in Unix”, zegt Alice Huisman, pr-manager en mede-eigenaar van Royal Huisman Shipyard uit Vollenhove. Ze sprak vorige week woensdag op het symposium Materialen op zee van het gezelschap Tubalkaïn.

Royal Huisman bouwt exclusieve schepen voor mensen die goed in de slappe was zitten. De lengte van de schepen varieert van 18 tot 90 meter en er werken gemiddeld gedurende drie jaar ruim driehonderd mensen aan elk schip.

Alle zeiljachten van Royal Huisman Shipyard zijn van aluminium gemaakt. Sinds vorig jaar gebruikt de werf een nieuw lichter type aluminium, Alustar genaamd, met een grotere treksterkte en een hogere vloeigrens.

Zelfs de Athene met haar lengte van 89 meter wordt in aluminium uitgevoerd. ,,Dat scheelt honderd ton aan gewicht en op een totaal van duizend ton is dat een groot verschil.”

Koolstofvezels gebruiken voor de romp van het schip is geen optie, omdat elke eigenaar andere wensen heeft. ,,Aluminiumplaten kun je in de goede vorm buigen. Voor koolstofvezels zouden we voor elk schip een aparte mal moeten maken.”

Zwemtrapje

Hyperion (1998) was het eerste schip van de werf met een koolstofvezelmast. ,,Opdrachtgever Jim Clark wilde graag zo’n mast, ook al was die twee keer zo duur als een mast van aluminium. We dachten zelf eerst dat koolstofmasten een modegril waren, maar uiteindelijk hebben we een compleet nieuwe hal gebouwd om de koolstofvezelmasten in huis te kunnen maken.” In die hal worden ongeveer 75 lagen op elkaar geperst. De meeste vezels liggen in de lengterichting, een klein deel maakt daar een hoek van plus of min 45 graden mee. Alleen op de plaats waar de mast in het dek wordt ingeklemd, worden extra vezels gelegd die een hoek van 45 graden maken.

Masten op luxe zeilschepen zijn nooit langer dan zestig meter. ,,Anders kunnen de schepen niet onder de Panamakanaalbrug door.”

Voor vormen die moeilijk uit aluminium te maken zijn, wordt op zee steeds vaker naar koolstofvezels gegrepen, bijvoorbeeld bij stuurwielen en stuurstanden. ,,We hadden ook een zwemtrapje van koolstofvezels gemaakt. Dat was zo licht dat we het met lood moesten verzwaren.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.