Campus

Wetenschapswinkel

Twee weken geleden kondigde collegevoorzitter Nico de Voogd aan de wetenschapswinkel te willen sluiten. De winkel beantwoordt al bijna 25 jaar vragen van particulieren en non-profit organisaties.

De Voogd: ,,Een apart loket is niet meer nodig; de hele universiteit staat open voor iedereen.” Mee eens?

Prof.dr. Andrew Hale, voorzitter van de raad van advies van de wetenschapswinkel

,,Ik kom net terug uit het buitenland. Dit is voor het eerst dat ik van de uitspraken van de collegevoorzitter hoor.

De raad vindt dat de winkel een zeer waardevolle maatschappelijke bijdrage levert tegen een redelijk bescheiden investering. En de loketfunctie is juist erg belangrijk. Wij filteren en bundelen de vragen van particulieren en minder draagkrachtige organisaties en zorgen ervoor dat ze bij de juiste personen terechtkomen. Zonder loket gaan mensen maar wat rondbellen. Dat kost hen en wetenschappers tijd en energie.”

Joep Janssen, bestuurslid Stylos

,,Nee, ik heb het nog niet gehoord. Maar ik ga het stuk in Delta lezen en bel u straks terug.” … ,,Eerlijk gezegd had ik nog niet van de winkel gehoord. Maar we hebben op internet gekeken wat de winkel precies doet en vinden het jammer als deze organisatie zou verdwijnen.

Stylos wil ook meer in het algemeen haar verontrusting uitspreken over het feit dat de TU Delft zich steeds meer als een bedrijf opstelt. Een bedrijf dat kennis verhandelt en ingenieurs produceert. Ideologie wordt meer en meer vervangen door marktdenken. Daar maken wij ons zorgen over.”

Hinke Steendam, milieujurist, bureau voor rechtshulp Dordrecht

,,Wij doen vaak een beroep op de kennis van de wetenschapswinkel. De loketfunctie van de winkel is van groot belang. Wij weten misschien nog bij welke wetenschappers we zouden kunnen aankloppen, maar voor particulieren is dat erg lastig. Zij tasten echt in het duister zonder een duidelijk loket met een contactpersoon.”

Ing. Hugo Billiet, wetenschappelijk medewerker sectie Analytische biotechnologie, TNW

,,Omdat in onze groep een analiste werkt van de wetenschapswinkel, volg ik de winkel van een afstandje al zo’n vijftien jaar. Ik vind dat er een centraal aanspreekpunt moet blijven waar mensen kunnen aankloppen. En dat moet ook goed herkenbaar zijn. Maar zomaar metingen doen voor problemen die komen aanwaaien, daar is de organisatie niet meer naar. Adviesbureaus zijn daar beter voor uitgerust.”

Dr.ir. John Stoop, universitair hoofddocent sectie Transport en logistieke organisatie, TBM

,,In 1976 heb ik de winkel medeopgericht. We wilden de kennis van de TU Delft toegankelijk maken voor iedereen. Diebemiddelingsfunctie is door elke universiteit opgepakt. Het business service center is een commerciële eindversie ervan.

Wat mij betreft heeft de zeventigerjarenideologie niet zonder meer bestaansrecht. Maar als de winkel nog steeds veel en belangrijke vragen binnenkrijgt van minder draagkrachtige organisaties, dient ze open te blijven. Anders niet. De winkel is in ieder geval een uniek kanaal waarlangs wetenschapsvragen de universiteit kunnen binnenrollen. Voor het herkennen van veiligheidsvraagstukken en arbeidsomstandigheden is deze functie bijvoorbeeld erg belangrijk geweest.”

Drie willekeurig gekozen docenten bij L&R

Nr. 1: ,,Wat doet de wetenschapswinkel ook alweer? … O ja, nu herinner ik me het stuk in Delta. Maar ik heb nog nooit wat met ze te maken gehad. U kunt beter iemand anders bellen.” Nr. 2: ,,Pffff. Moeilijke vraag. Om daar een oordeel over te vellen, moet ik toch echt meer weten. Ik ken ze niet, misschien zegt dat al genoeg. Probeert u eerst wat andere mensen. Nr. 3: ,,Mmm. Ik zit hier nog niet zo lang en ken hun werk niet. Sorry, maar ik denk dat u beter iemand kunt bellen die hier wat langer werkt.”

Ir. Jaap Klooster, universitair docent basiseenheid Netwerken en systemen, en ondernemingsraadslid

,,Ik ben het helemaal niet eens met een sluiting. Een universiteit is volgens mij pas echt groots als ze ook de gewone man te woord durft te staan. De wetenschapswinkel is een prima entree voor minder kapitaalkrachtige organisaties. En maatschappelijke dienstverlening is één van de drie kerntaken van de universiteit. Het is een treurige zaak dat het cvb alleen maar aan een toppositie in het onderzoek denkt. Ik heb trouwens gehoord dat ook het MIT in Boston een bloeiende science shop heeft. Deze week praten we binnen mijn fractie Demokratisch Beleid over de winkel.”

Twee weken geleden kondigde collegevoorzitter Nico de Voogd aan de wetenschapswinkel te willen sluiten. De winkel beantwoordt al bijna 25 jaar vragen van particulieren en non-profit organisaties. De Voogd: ,,Een apart loket is niet meer nodig; de hele universiteit staat open voor iedereen.” Mee eens?

Prof.dr. Andrew Hale, voorzitter van de raad van advies van de wetenschapswinkel

,,Ik kom net terug uit het buitenland. Dit is voor het eerst dat ik van de uitspraken van de collegevoorzitter hoor.

De raad vindt dat de winkel een zeer waardevolle maatschappelijke bijdrage levert tegen een redelijk bescheiden investering. En de loketfunctie is juist erg belangrijk. Wij filteren en bundelen de vragen van particulieren en minder draagkrachtige organisaties en zorgen ervoor dat ze bij de juiste personen terechtkomen. Zonder loket gaan mensen maar wat rondbellen. Dat kost hen en wetenschappers tijd en energie.”

Joep Janssen, bestuurslid Stylos

,,Nee, ik heb het nog niet gehoord. Maar ik ga het stuk in Delta lezen en bel u straks terug.” … ,,Eerlijk gezegd had ik nog niet van de winkel gehoord. Maar we hebben op internet gekeken wat de winkel precies doet en vinden het jammer als deze organisatie zou verdwijnen.

Stylos wil ook meer in het algemeen haar verontrusting uitspreken over het feit dat de TU Delft zich steeds meer als een bedrijf opstelt. Een bedrijf dat kennis verhandelt en ingenieurs produceert. Ideologie wordt meer en meer vervangen door marktdenken. Daar maken wij ons zorgen over.”

Hinke Steendam, milieujurist, bureau voor rechtshulp Dordrecht

,,Wij doen vaak een beroep op de kennis van de wetenschapswinkel. De loketfunctie van de winkel is van groot belang. Wij weten misschien nog bij welke wetenschappers we zouden kunnen aankloppen, maar voor particulieren is dat erg lastig. Zij tasten echt in het duister zonder een duidelijk loket met een contactpersoon.”

Ing. Hugo Billiet, wetenschappelijk medewerker sectie Analytische biotechnologie, TNW

,,Omdat in onze groep een analiste werkt van de wetenschapswinkel, volg ik de winkel van een afstandje al zo’n vijftien jaar. Ik vind dat er een centraal aanspreekpunt moet blijven waar mensen kunnen aankloppen. En dat moet ook goed herkenbaar zijn. Maar zomaar metingen doen voor problemen die komen aanwaaien, daar is de organisatie niet meer naar. Adviesbureaus zijn daar beter voor uitgerust.”

Dr.ir. John Stoop, universitair hoofddocent sectie Transport en logistieke organisatie, TBM

,,In 1976 heb ik de winkel medeopgericht. We wilden de kennis van de TU Delft toegankelijk maken voor iedereen. Diebemiddelingsfunctie is door elke universiteit opgepakt. Het business service center is een commerciële eindversie ervan.

Wat mij betreft heeft de zeventigerjarenideologie niet zonder meer bestaansrecht. Maar als de winkel nog steeds veel en belangrijke vragen binnenkrijgt van minder draagkrachtige organisaties, dient ze open te blijven. Anders niet. De winkel is in ieder geval een uniek kanaal waarlangs wetenschapsvragen de universiteit kunnen binnenrollen. Voor het herkennen van veiligheidsvraagstukken en arbeidsomstandigheden is deze functie bijvoorbeeld erg belangrijk geweest.”

Drie willekeurig gekozen docenten bij L&R

Nr. 1: ,,Wat doet de wetenschapswinkel ook alweer? … O ja, nu herinner ik me het stuk in Delta. Maar ik heb nog nooit wat met ze te maken gehad. U kunt beter iemand anders bellen.” Nr. 2: ,,Pffff. Moeilijke vraag. Om daar een oordeel over te vellen, moet ik toch echt meer weten. Ik ken ze niet, misschien zegt dat al genoeg. Probeert u eerst wat andere mensen. Nr. 3: ,,Mmm. Ik zit hier nog niet zo lang en ken hun werk niet. Sorry, maar ik denk dat u beter iemand kunt bellen die hier wat langer werkt.”

Ir. Jaap Klooster, universitair docent basiseenheid Netwerken en systemen, en ondernemingsraadslid

,,Ik ben het helemaal niet eens met een sluiting. Een universiteit is volgens mij pas echt groots als ze ook de gewone man te woord durft te staan. De wetenschapswinkel is een prima entree voor minder kapitaalkrachtige organisaties. En maatschappelijke dienstverlening is één van de drie kerntaken van de universiteit. Het is een treurige zaak dat het cvb alleen maar aan een toppositie in het onderzoek denkt. Ik heb trouwens gehoord dat ook het MIT in Boston een bloeiende science shop heeft. Deze week praten we binnen mijn fractie Demokratisch Beleid over de winkel.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.