Campus

We zijn de Gouden Gids van de nieuwe economie

De strijd om bellers is nog lang niet gestreden. Abonnementen worden nog goedkoper, telecomproviders grossieren in gratis mobieltjes, aansluiten kost niets meer en voor de eerste maanden krijg je je beltegoed erbij.

Een jaar geleden begon een oud-student technische bestuurskunde zijn eigen bedrijfje. Omdat bellen ook gratis kan.

,,Kijk, het eerste wat ik heb gedaan is haar uitgezocht”, lacht directeur Ytsen Kooistra (25), wijzend op het blonde meisje dat je met een telefoon in de hand vanaf www.ikbelgratis.nl tegemoet straalt. ,,Die staan dus gewoon in een catalogus. Je zoekt er een uit, zegt ‘Die wil ik’, en dan komt ze langs. Je voelt je wel een beetje een hoerenloper op zo’n moment.”

Vanuit zijn kantoor in Rotterdam met uitzicht op de Willemsbrug en het Witte Huis runt hij nu ruim een jaar zijn zelf opgezette bedrijf ‘Rits Tele.com BV.’ Een bedrijf dat het als eerste in Nederland voor elkaar heeft om volledig gratis telefonie aan te bieden. Van een computer naar een vaste lijn, voor iedereen met een computer met geluidskaart en een internetverbinding, een microfoontje en een koptelefoon. Maar wie het laatste nog niet heeft, kan bij de digitale Ritsshop ook een kant en klare headset kopen.

,,De naam is afgeleid van de manier waarop internettelefonie werkt”, legt Kooistra uit. ,,In stukjes data die als kleine pakketjes over het internet verstuurd worden, en daar als het ware ‘ritsen’ met honderden andere datapakketjes. Bij normale telefonie stond continu een hele lijn open voor alleen dat ene gesprek. Nu kunnen een heleboel gesprekken tegelijk over dezelfde lijn.”

Ontslag

Kooistra studeerde in 1998 af bij technische bestuurskunde, en bezweek in eerste instantie voor de verlokkingen van de consultancy. Maar langer dan een maand hield hij het daar niet uit: ,,Ik zat bij Arthur Andersen en vond het de eerste dag al klote”, aldus Kooistra. ,,Het werk, de opdrachten, en de hiërarchie: je krijgt nauwelijks verantwoordelijkheden. Vreselijk vond ik het. Dus heb ik meteen na mijn proeftijd ontslag genomen. Dat waren ze niet gewend.”

Hij ging terug naar STN, een investeringsmaatschappij binnen de Runway Group waar hij zijn afstudeerproject gedaan had en schreef gedurende een jaar nog een stuk of zes businessplannen voor het bedrijf. Eén daarvan werkte hij zelf verder uit, hetgeen leidde tot de oprichting van Rits Tele.com in mei 2000.

,,Het idee komt uit Amerika”, aldus Kooistra, ,,waar ik met de directeur op bezoek was bij een bedrijfje dat al met internettelefonie bezig was. Ze bestonden pas twee maanden en hadden al twee miljoen gebruikers. Daar hadden ze hun handen zo vol aan, dat ze voorlopig niet ook nog Europa erbij konden doen. Toen ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.”

Ondersteund door één van de aandeelhouders van de Runway Group, een oud-directeur van de Gouden Gids, ontwikkelde Kooistra zijn concept van one-to-one marketing: in ruil voor het gratis telefoneren leveren gebruikers hun persoonlijke gegevens in bij Rits. Met die gegevens biedt Rits adverteerders de mogelijkheid om klantgericht advertenties te plaatsen, die tijdens het telefoongesprek één voor één op het beeldscherm verschijnen. Met het geld van die advertenties betaalt Rits vervolgens de telefoonkosten.

Zuiniger

,,We zijn een soort Gouden Gids van de nieuwe economie”, verklaart Kooistra. ,,Vroeger plaatste een bedrijf eens per jaar een advertentie en lag het initiatief bij de consument om dat bedrijf op te zoeken. Wij geven dat initiatief nu aan de adverteerder, hij kan bepalen voor wie hij adverteert.” Gratis telefoneren is hierin slechts het middel dat gebruikersprofielen oplevert: de core business bestaat uit het % overigens met toestemming van de gebruikers % te gelde te maken van deze gegevens bij andere bedrijven.

,,Je krijgt gratis telefoneren, en je levert er iets voor in: je gegevens. Wil je dat niet? Dan bel je toch niet gratis”, gaat Kooistra verder. Weinig mensen lijken er problemen mee te hebben: in een jaar tijd groeide het aantal gebruikers in Nederland tot boven de honderdduizend. Sinds 1 februari van dit jaar bestaat nu ook Rits Tele.com Gmbh met nu al ruim negentigduizend Duitse gebruikers. ,,Duitsers bellen zich helemaal gek, die zijn nog veel zuiniger dan Nederlanders”, lacht de tevreden Geschäftsführer.

Verdere internationaliseringsplannen liggen klaar, maar Kooistra wil daar nog even mee wachten. ,,Er zit nu een vies luchtje aan het internet. It-bedrijfjes gaan overal failliet, dat maakt adverteerders voorzichtig. Laten we eerst maar eens kijken of wij er goed doorheen komen, en vertrouwen kunnen winnen”, vindt Kooistra.

Reclame

Ook voor een te snelle groei is hij beducht. Meer bellers betekent immers in eerste instantie alleen meer kosten. Pas als dit indirect ook meer adverteerders interesseert, kan de balans weer worden rechtgetrokken. Om deze reden is tot nu toe nog geen cent aan reclame uitgegeven. De gestage groei is op basis van mond-op-mond reclame en interviews bereikt. Sinds kort werken ze samen met Radio 538, die via haar eigen site toegang verschaft tot de telefoonservice van Rits en daar op de radio veel reclame voor maakt.

Kooistra voorziet een grote toekomst voor zijn branche: ,,We moeten nu al mensen uit Zuid-Amerika van onze site proberen te houden. Die loggen massaal in om via ons gratis naar de Verenigde Staten te bellen, en vullen valse Nederlandse gegevens in. Daar hebben die adverteerders natuurlijk niets aan, en wij dus ook niet. Maar tegelijk kijken we of we daar niet lokaal een nieuwe tak kunnen opzetten.”

Over twee jaar moeten ze het kantoor in Rotterdam verlaten, omdathet tegen de vlakte gaat. Of het bedrijf dan geld genoeg heeft om zich opnieuw in de binnenstad te vestigen, daarover durft Kooistra nog geen uitspraken te doen. Net zo min over hoe lang hij nog directeur blijft. ,,Misschien gaat het heel goed, en worden we door een grotere organisatie overgenomen. Misschien bestaan we over twee jaar niet meer. En ik kan me goed voorstellen dat ik over een aantal jaar weer iets heel anders doe”, aldus Kooistra, ,,want laten we eerlijk zijn, wat is internettelefonie nou helemaal?”

De strijd om bellers is nog lang niet gestreden. Abonnementen worden nog goedkoper, telecomproviders grossieren in gratis mobieltjes, aansluiten kost niets meer en voor de eerste maanden krijg je je beltegoed erbij. Een jaar geleden begon een oud-student technische bestuurskunde zijn eigen bedrijfje. Omdat bellen ook gratis kan.

,,Kijk, het eerste wat ik heb gedaan is haar uitgezocht”, lacht directeur Ytsen Kooistra (25), wijzend op het blonde meisje dat je met een telefoon in de hand vanaf www.ikbelgratis.nl tegemoet straalt. ,,Die staan dus gewoon in een catalogus. Je zoekt er een uit, zegt ‘Die wil ik’, en dan komt ze langs. Je voelt je wel een beetje een hoerenloper op zo’n moment.”

Vanuit zijn kantoor in Rotterdam met uitzicht op de Willemsbrug en het Witte Huis runt hij nu ruim een jaar zijn zelf opgezette bedrijf ‘Rits Tele.com BV.’ Een bedrijf dat het als eerste in Nederland voor elkaar heeft om volledig gratis telefonie aan te bieden. Van een computer naar een vaste lijn, voor iedereen met een computer met geluidskaart en een internetverbinding, een microfoontje en een koptelefoon. Maar wie het laatste nog niet heeft, kan bij de digitale Ritsshop ook een kant en klare headset kopen.

,,De naam is afgeleid van de manier waarop internettelefonie werkt”, legt Kooistra uit. ,,In stukjes data die als kleine pakketjes over het internet verstuurd worden, en daar als het ware ‘ritsen’ met honderden andere datapakketjes. Bij normale telefonie stond continu een hele lijn open voor alleen dat ene gesprek. Nu kunnen een heleboel gesprekken tegelijk over dezelfde lijn.”

Ontslag

Kooistra studeerde in 1998 af bij technische bestuurskunde, en bezweek in eerste instantie voor de verlokkingen van de consultancy. Maar langer dan een maand hield hij het daar niet uit: ,,Ik zat bij Arthur Andersen en vond het de eerste dag al klote”, aldus Kooistra. ,,Het werk, de opdrachten, en de hiërarchie: je krijgt nauwelijks verantwoordelijkheden. Vreselijk vond ik het. Dus heb ik meteen na mijn proeftijd ontslag genomen. Dat waren ze niet gewend.”

Hij ging terug naar STN, een investeringsmaatschappij binnen de Runway Group waar hij zijn afstudeerproject gedaan had en schreef gedurende een jaar nog een stuk of zes businessplannen voor het bedrijf. Eén daarvan werkte hij zelf verder uit, hetgeen leidde tot de oprichting van Rits Tele.com in mei 2000.

,,Het idee komt uit Amerika”, aldus Kooistra, ,,waar ik met de directeur op bezoek was bij een bedrijfje dat al met internettelefonie bezig was. Ze bestonden pas twee maanden en hadden al twee miljoen gebruikers. Daar hadden ze hun handen zo vol aan, dat ze voorlopig niet ook nog Europa erbij konden doen. Toen ben ik er zelf mee aan de slag gegaan.”

Ondersteund door één van de aandeelhouders van de Runway Group, een oud-directeur van de Gouden Gids, ontwikkelde Kooistra zijn concept van one-to-one marketing: in ruil voor het gratis telefoneren leveren gebruikers hun persoonlijke gegevens in bij Rits. Met die gegevens biedt Rits adverteerders de mogelijkheid om klantgericht advertenties te plaatsen, die tijdens het telefoongesprek één voor één op het beeldscherm verschijnen. Met het geld van die advertenties betaalt Rits vervolgens de telefoonkosten.

Zuiniger

,,We zijn een soort Gouden Gids van de nieuwe economie”, verklaart Kooistra. ,,Vroeger plaatste een bedrijf eens per jaar een advertentie en lag het initiatief bij de consument om dat bedrijf op te zoeken. Wij geven dat initiatief nu aan de adverteerder, hij kan bepalen voor wie hij adverteert.” Gratis telefoneren is hierin slechts het middel dat gebruikersprofielen oplevert: de core business bestaat uit het % overigens met toestemming van de gebruikers % te gelde te maken van deze gegevens bij andere bedrijven.

,,Je krijgt gratis telefoneren, en je levert er iets voor in: je gegevens. Wil je dat niet? Dan bel je toch niet gratis”, gaat Kooistra verder. Weinig mensen lijken er problemen mee te hebben: in een jaar tijd groeide het aantal gebruikers in Nederland tot boven de honderdduizend. Sinds 1 februari van dit jaar bestaat nu ook Rits Tele.com Gmbh met nu al ruim negentigduizend Duitse gebruikers. ,,Duitsers bellen zich helemaal gek, die zijn nog veel zuiniger dan Nederlanders”, lacht de tevreden Geschäftsführer.

Verdere internationaliseringsplannen liggen klaar, maar Kooistra wil daar nog even mee wachten. ,,Er zit nu een vies luchtje aan het internet. It-bedrijfjes gaan overal failliet, dat maakt adverteerders voorzichtig. Laten we eerst maar eens kijken of wij er goed doorheen komen, en vertrouwen kunnen winnen”, vindt Kooistra.

Reclame

Ook voor een te snelle groei is hij beducht. Meer bellers betekent immers in eerste instantie alleen meer kosten. Pas als dit indirect ook meer adverteerders interesseert, kan de balans weer worden rechtgetrokken. Om deze reden is tot nu toe nog geen cent aan reclame uitgegeven. De gestage groei is op basis van mond-op-mond reclame en interviews bereikt. Sinds kort werken ze samen met Radio 538, die via haar eigen site toegang verschaft tot de telefoonservice van Rits en daar op de radio veel reclame voor maakt.

Kooistra voorziet een grote toekomst voor zijn branche: ,,We moeten nu al mensen uit Zuid-Amerika van onze site proberen te houden. Die loggen massaal in om via ons gratis naar de Verenigde Staten te bellen, en vullen valse Nederlandse gegevens in. Daar hebben die adverteerders natuurlijk niets aan, en wij dus ook niet. Maar tegelijk kijken we of we daar niet lokaal een nieuwe tak kunnen opzetten.”

Over twee jaar moeten ze het kantoor in Rotterdam verlaten, omdathet tegen de vlakte gaat. Of het bedrijf dan geld genoeg heeft om zich opnieuw in de binnenstad te vestigen, daarover durft Kooistra nog geen uitspraken te doen. Net zo min over hoe lang hij nog directeur blijft. ,,Misschien gaat het heel goed, en worden we door een grotere organisatie overgenomen. Misschien bestaan we over twee jaar niet meer. En ik kan me goed voorstellen dat ik over een aantal jaar weer iets heel anders doe”, aldus Kooistra, ,,want laten we eerlijk zijn, wat is internettelefonie nou helemaal?”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.