Werk- en hoorcolleges volgen, proeven doen, adviezen presenteren en maquettes ontwerpen. Voor de 227 leerlingen van diverse scholengemeenschappen die aan de TU twee dagen proefstuderen gaat er een wereld open.
,,Gaat het er in het echt ook zo aan toe?”
Stilte en concentratie in een Group Decision Room van het gebouw van Techniek, Bestuur en Management. Aan het einde van hun eerste proefstudeerdag bereiden VWO-leerlingen zich voor op de thuiswerkopdracht. Ze hebben een drukke brainstorm achter de rug. De vraag luidde: hoe kan Philips een Europees verbod op cd-recorders, wegens massaal illegaal kopiëren, voorkomen? Om een oplossing te vinden is een doelenboom gemaakt. ,,Een soort kerstboom met in de piek het hoofddoel van Philips, uitgesplitst in subdoelen,%% vertelt proefstudente Jolien Heukelom uit Nieuw-Vennep, die bijna zeker weet technische bestuurskunde te willen studeren. Het causale diagram, eveneens onmisbaar om tot een beleidsadvies te komen, moet thuis in elkaar worden gedraaid. Jolien vertelt dat Nijs Korevaar, Richard van Hak en zij ieder één diagram maken, dat vervolgens wordt gemaild naar proefstudent Stef Beek, die het einddiagram maakt. Het gezwoeg moet uiteindelijk leiden tot een advies, waarvoor bedrijven in het echt grof geld betalen.
Het is het vijfde jaar dat de TU en de Erasmus het evenement houden. De belangstelling is groter dan ooit: 227 leerlingen deden studie-ervaring op aan de TU. In Delft deden alle opleidingen, behalve Life Science & Technology, mee.
De bedoeling van proefstuderen is scholieren kennis te laten maken met de studie die zij overwegen te kiezen. Dat betekent werk- en hoorcolleges volgen, practica lopen en veelal, zoals bij bouwkunde, ontwerpen.
In groepen werken en presentaties houden, dat is wat eerstejaars ook veel doen, weet docent René Monnikhof, die de taak van begeleider op zich heeft genomen. ,,Het gevoel krijgen van het werk dat bij TBM wordt uitgevoerd, dat is het allerbelangrijkste wat de scholieren moeten meekrijgen,” vindt hij.
Nadenken
Richard van Hak is helemaal uit Veldhoven gekomen om in Delft te ‘proeven’ aan de studie. Hij koos voor TB omdat zijn decaan dat echt iets voor hem vond. ,,Ik wil in ieder geval iets doen met bestuurskunde of bedrijfskunde,”vertelt hij. Daarvoor gaat hij liever naar Delft dan naar Rotterdam. ,,Omdat er hier technische voor staat en dat betekent hogere salarissen,” gniffelt hij. Nu de eerste dag er bijna op zit, heeft Richard een aardig beeld van wat de studie inhoudt. ,,Maar het was wel moeilijk,” zegt hij aan een tafel, bezaaid met doelenbomen en causale diagrammen. ,,Je moet echt zelf nadenken.”
Niet iedereen is er van overtuigd dat proefstuderen een goed beeld geeft van wat ze te wachten staat. ,,Waarom kan het technische gedeelte vandaag niet aan bod?” wil een jongen tijdens de evaluatieronde weten. Monnikhof, verontschuldigend: ,,Er komt zeker ook techniek kijken bij het vak. Je krijgt ook veel wiskunde. Als een beleidsadvies is geschreven moet je het ook kwantificeren. Maar je kan in twee dagen niet alles behandelen.”
Echte studenten hebben ongeveer 40 uur om zo’n advies te presenteren, vertelt de docent. ,,Maar die gaan ook wat dieper in op de stof en moeten ook een rapport schrijven.” Dat hoeven de leerlingen, die thuis nog eens twee uur van hun vrije tijd aan het studeren besteden, van hemniet. ,,Als ze maar het gevoel krijgen.”
Uiteraard is er wel serieus gewerkt. Op het internet hebben de leerlingen relevante informatie opgezocht over het probleem van de cd-recorder. Voor de meeste zal het de ook de eerste keer zijn geweest dat zij kennis maakten met de doelenboom. Voor Philips kan het hoofddoel zijn maximale winst, terwijl artiesten maximale inkomen willen.
Het causale diagram, dat de tieners thuis maken, is ingewikkelder. Een schema met pijlen en ovalen moet het overzicht zijn van het probleem. Factoren als de emancipatie van de consument tot en met de opkomst van de Aziatische markt zijn hierin terug te vinden. ,,Je moet in ieder geval goed onderscheid maken tussen instrumenten en doelen,” heeft Richard geleerd.
Geld
Twee weken later mogen ze het resultaat van het thuiswerk presenteren. ’s Ochtends het causaal diagram en als laatste het eindadvies. Het lolligst, vindt iedereen, is het brainstormen per aan elkaar gekoppelde computers, waarbij elk idee dat wordt ingevoerd voor iedereen is te zien. Daar kan dan direct op worden gereageerd. De uitgebreide lunch in de kantine waarbij ook met TU-studenten kon worden gepraat, is leerzaam. ,,Maar dat ging niet over de studie, maar vooral over uitgaan en geld,” vertelt Jolien.
Als een van de weinigen weet zij zeker dat zij technische bestuurskunde wil studeren. ,,Ik wil graag een leidinggevende functie. Ik kan mensen veel beter vertellen wat zij moeten doen, dan dat ik doe wat mij wordt gezegd,” zegt ze. Nee, dat wil ze toch anders formuleren: ,,Ik bedoel dat ik mensen kan aansturen.” Nijs Korevaar is nog niet zo zeker van zijn studiekeuze. ,,Misschien ga ik civiele techniek studeren of bouwkunde, want ik ben muzikant.” Nijs is overtuigd van zijn artistieke talenten, die hij bij architectuur beter kan uiten.
Lobby
,,De apotheose is aangebroken,” voert Monnikhof de spanning ’s middags op. Het groepje van Nijs, Jolien en Stef mag als eerste een eindadvies presenteren. Jolien stapt naar voren. Zenuwachtig is ze niet. In een paar minuten is het advies aan Philips uitgelegd: ,,Ga lobbyen bij de EU. Dat is een relatief goedkope maatregel en waarschijnlijk succesvol, want Philips is een multinational en belangrijk voor de economie.” Hoe? ,,Stuur vertegenwoordigers om de voordelen van de cd-recorder aan de Nederlandse regering duidelijk te maken,” legt ze druk gebarend en wijzend op de sheet uit.
Na afloop mag de groep vragen stellen. ,,Niemand? Dan heb ik er natuurlijk een,” zegt Monnikhof grijnzend. ,,Waarom moet Philips bij de Nederlandse regering lobbyen en niet bij de EU van wie het wetsvoorstel afkomstig is?” Via de Nederlandse regering komt het ook wel bij de EU terecht, proberen ze nog. ,,Nou ja okay, het kan ook bij de EU.”
Alle groepen raden Philips aan om te lobbyen, blijkt. Eén groepje komt met een doorwrochter advies: Philips moet ook een begin maken met het ontwerpen van een systeem dat het illegaal kopiëren van cd’s onmogelijk maakt. Daarnaast moet het bedrijf burgers duidelijk maken wat de gevolgen van illegaal cd branden kan zijn. ,,Dan zal de EU minder snel geneigd zijn de wet door te voeren.”
Heel goed, vindt Monnikhof want hij heeft niet hoeven uit te leggen dat het handig is om met een pakket van maatregelen te komen die elkaar versterken. ,,Jullie doen allemaal dingen die studenten ook doen,” merkt hij op. Reactie uit de zaal:,,Ja, want dat zijn we volgend jaar ook.
Werk- en hoorcolleges volgen, proeven doen, adviezen presenteren en maquettes ontwerpen. Voor de 227 leerlingen van diverse scholengemeenschappen die aan de TU twee dagen proefstuderen gaat er een wereld open. ,,Gaat het er in het echt ook zo aan toe?”
Stilte en concentratie in een Group Decision Room van het gebouw van Techniek, Bestuur en Management. Aan het einde van hun eerste proefstudeerdag bereiden VWO-leerlingen zich voor op de thuiswerkopdracht. Ze hebben een drukke brainstorm achter de rug. De vraag luidde: hoe kan Philips een Europees verbod op cd-recorders, wegens massaal illegaal kopiëren, voorkomen? Om een oplossing te vinden is een doelenboom gemaakt. ,,Een soort kerstboom met in de piek het hoofddoel van Philips, uitgesplitst in subdoelen,%% vertelt proefstudente Jolien Heukelom uit Nieuw-Vennep, die bijna zeker weet technische bestuurskunde te willen studeren. Het causale diagram, eveneens onmisbaar om tot een beleidsadvies te komen, moet thuis in elkaar worden gedraaid. Jolien vertelt dat Nijs Korevaar, Richard van Hak en zij ieder één diagram maken, dat vervolgens wordt gemaild naar proefstudent Stef Beek, die het einddiagram maakt. Het gezwoeg moet uiteindelijk leiden tot een advies, waarvoor bedrijven in het echt grof geld betalen.
Het is het vijfde jaar dat de TU en de Erasmus het evenement houden. De belangstelling is groter dan ooit: 227 leerlingen deden studie-ervaring op aan de TU. In Delft deden alle opleidingen, behalve Life Science & Technology, mee.
De bedoeling van proefstuderen is scholieren kennis te laten maken met de studie die zij overwegen te kiezen. Dat betekent werk- en hoorcolleges volgen, practica lopen en veelal, zoals bij bouwkunde, ontwerpen.
In groepen werken en presentaties houden, dat is wat eerstejaars ook veel doen, weet docent René Monnikhof, die de taak van begeleider op zich heeft genomen. ,,Het gevoel krijgen van het werk dat bij TBM wordt uitgevoerd, dat is het allerbelangrijkste wat de scholieren moeten meekrijgen,” vindt hij.
Nadenken
Richard van Hak is helemaal uit Veldhoven gekomen om in Delft te ‘proeven’ aan de studie. Hij koos voor TB omdat zijn decaan dat echt iets voor hem vond. ,,Ik wil in ieder geval iets doen met bestuurskunde of bedrijfskunde,”vertelt hij. Daarvoor gaat hij liever naar Delft dan naar Rotterdam. ,,Omdat er hier technische voor staat en dat betekent hogere salarissen,” gniffelt hij. Nu de eerste dag er bijna op zit, heeft Richard een aardig beeld van wat de studie inhoudt. ,,Maar het was wel moeilijk,” zegt hij aan een tafel, bezaaid met doelenbomen en causale diagrammen. ,,Je moet echt zelf nadenken.”
Niet iedereen is er van overtuigd dat proefstuderen een goed beeld geeft van wat ze te wachten staat. ,,Waarom kan het technische gedeelte vandaag niet aan bod?” wil een jongen tijdens de evaluatieronde weten. Monnikhof, verontschuldigend: ,,Er komt zeker ook techniek kijken bij het vak. Je krijgt ook veel wiskunde. Als een beleidsadvies is geschreven moet je het ook kwantificeren. Maar je kan in twee dagen niet alles behandelen.”
Echte studenten hebben ongeveer 40 uur om zo’n advies te presenteren, vertelt de docent. ,,Maar die gaan ook wat dieper in op de stof en moeten ook een rapport schrijven.” Dat hoeven de leerlingen, die thuis nog eens twee uur van hun vrije tijd aan het studeren besteden, van hemniet. ,,Als ze maar het gevoel krijgen.”
Uiteraard is er wel serieus gewerkt. Op het internet hebben de leerlingen relevante informatie opgezocht over het probleem van de cd-recorder. Voor de meeste zal het de ook de eerste keer zijn geweest dat zij kennis maakten met de doelenboom. Voor Philips kan het hoofddoel zijn maximale winst, terwijl artiesten maximale inkomen willen.
Het causale diagram, dat de tieners thuis maken, is ingewikkelder. Een schema met pijlen en ovalen moet het overzicht zijn van het probleem. Factoren als de emancipatie van de consument tot en met de opkomst van de Aziatische markt zijn hierin terug te vinden. ,,Je moet in ieder geval goed onderscheid maken tussen instrumenten en doelen,” heeft Richard geleerd.
Geld
Twee weken later mogen ze het resultaat van het thuiswerk presenteren. ’s Ochtends het causaal diagram en als laatste het eindadvies. Het lolligst, vindt iedereen, is het brainstormen per aan elkaar gekoppelde computers, waarbij elk idee dat wordt ingevoerd voor iedereen is te zien. Daar kan dan direct op worden gereageerd. De uitgebreide lunch in de kantine waarbij ook met TU-studenten kon worden gepraat, is leerzaam. ,,Maar dat ging niet over de studie, maar vooral over uitgaan en geld,” vertelt Jolien.
Als een van de weinigen weet zij zeker dat zij technische bestuurskunde wil studeren. ,,Ik wil graag een leidinggevende functie. Ik kan mensen veel beter vertellen wat zij moeten doen, dan dat ik doe wat mij wordt gezegd,” zegt ze. Nee, dat wil ze toch anders formuleren: ,,Ik bedoel dat ik mensen kan aansturen.” Nijs Korevaar is nog niet zo zeker van zijn studiekeuze. ,,Misschien ga ik civiele techniek studeren of bouwkunde, want ik ben muzikant.” Nijs is overtuigd van zijn artistieke talenten, die hij bij architectuur beter kan uiten.
Lobby
,,De apotheose is aangebroken,” voert Monnikhof de spanning ’s middags op. Het groepje van Nijs, Jolien en Stef mag als eerste een eindadvies presenteren. Jolien stapt naar voren. Zenuwachtig is ze niet. In een paar minuten is het advies aan Philips uitgelegd: ,,Ga lobbyen bij de EU. Dat is een relatief goedkope maatregel en waarschijnlijk succesvol, want Philips is een multinational en belangrijk voor de economie.” Hoe? ,,Stuur vertegenwoordigers om de voordelen van de cd-recorder aan de Nederlandse regering duidelijk te maken,” legt ze druk gebarend en wijzend op de sheet uit.
Na afloop mag de groep vragen stellen. ,,Niemand? Dan heb ik er natuurlijk een,” zegt Monnikhof grijnzend. ,,Waarom moet Philips bij de Nederlandse regering lobbyen en niet bij de EU van wie het wetsvoorstel afkomstig is?” Via de Nederlandse regering komt het ook wel bij de EU terecht, proberen ze nog. ,,Nou ja okay, het kan ook bij de EU.”
Alle groepen raden Philips aan om te lobbyen, blijkt. Eén groepje komt met een doorwrochter advies: Philips moet ook een begin maken met het ontwerpen van een systeem dat het illegaal kopiëren van cd’s onmogelijk maakt. Daarnaast moet het bedrijf burgers duidelijk maken wat de gevolgen van illegaal cd branden kan zijn. ,,Dan zal de EU minder snel geneigd zijn de wet door te voeren.”
Heel goed, vindt Monnikhof want hij heeft niet hoeven uit te leggen dat het handig is om met een pakket van maatregelen te komen die elkaar versterken. ,,Jullie doen allemaal dingen die studenten ook doen,” merkt hij op. Reactie uit de zaal:,,Ja, want dat zijn we volgend jaar ook.
Comments are closed.