Onderwijs

Vernieuwd Scholierenlab trekt vwo ers naar TU

Het Scholierenlab doet meer dan alleen het beantwoorden van vragen van middelbare scholieren. Dankzij de bemiddeling van het lab konden twee leerlingen, die een spanning van 30.0

00 volt nodig hadden voor hun zelfgebouwde laser, op de TU Delft terecht.

Werktuigbouwkundestudent Mark Vorstenbosch en Paul Balvers, student technische informatica, zijn beiden student-assistent. Een dag per week zitten zij in het Scholierenlab voor het beantwoorden van vragen van leerlingen. Vorstenbosch: ,,Scholieren moeten in het studiehuis een profielwerkstuk maken. De vragen die bij ons binnenkomen zijn in te delen in drie categorieën: verzoeken voor onderwerpen voor de werkstukken, vragen over berekeningen en verzoekjes of ze materialen van de TU kunnen gebruiken, zoals de windtunnel of een geigerteller.”

En hoe zat het dan met die 30.000 volt? ,,Die twee jongens hadden een laser gebouwd met informatie die zij op internet hadden verzameld. Op een bepaald moment kwamen ze er achter dat de laser alleen getest kon worden met een spanning van 30.000 volt. Daarom mailden ze naar het Scholierenlab. We hebben ervoor gezorgd dat ze bij Hoogspanningslaboratorium terecht konden. Dat vonden ze natuurlijk geweldig. Lange tijd hebben op hun eigen site allerlei foto’s gestaan van hun testavontuur op de TU Delft.”

Vorstenbosch en Balvers vinden het belangrijk dat jongeren niet alleen goed, maar ook snel antwoord krijgen. Balvers: ,,Met het Scholierenlab presenteert de TU Delft zich aan de middelbare scholen. Die presentatie moet goed zijn, want onze nieuwe studenten komen bij die scholen vandaan.”

Iedere dag zijn er vijftig tot zeventig bezoekers op de site en komen er tien vragen binnen. Voor een goede afhandeling hiervan is een klein jaar geleden de site anders ingericht. In het begin konden de vragen per e-mail worden gesteld, maar dat bleek te veel administratie op te leveren. Vorstenbosch: ,,Iemand mailde dan een vraag en die werd door één van ons beantwoord. Vaak volgde er daarna een aanvullende vraag die bij iemand anders terechtkwam. Die moest dan gaan opzoeken wie de eerste vraag had beantwoord en wat het antwoord was. Dat kostte erg veel tijd.”

Forum

Op de site is nu een forum geplaatst met een indeling naar vakgebieden, zoals scheikunde, natuurkunde en informatica. Een scholier kan de vraag op het forum plaatsen en iedere dag worden deze door een van de medewerkers van het Scholierenlab beantwoord. De vraag en het antwoord zijn voor iedereen te lezen. Balvers: ,,Een ander voordeel is dat je niet dezelfde vragen hoeft te beantwoorden. Een scholier kan zelf al zien of zijn of haar vraag eerder is gesteld en desgewenst het antwoord bekijken. Verder hebben wij op de site ook een overzicht met onderwerpen voor een profielwerkstuk. Daarbij staan ook links voor verdere informatie.”

De meeste vragen worden door de student-assistenten beantwoord. Vorstenbosch: ,,Binnen de faculteiten hebben wij ongeveer veertig contactpersonen. Vragen die betrekking hebben op een specifiek vakgebied leggen wij aan hen voor. Soms verwijzen zij weer door naar een hoogleraar of iemand anders. Een voordeel is dat niet alle scholen op hetzelfde moment een werkstuk moeten maken en de drukte over het jaar verspreid is. Alleen neemt de populariteit van het Scholierenlab toe en moeten sommige contactpersonen soms vijf vragen per dag beantwoorden. Dat is eigenlijk veel teveel. We zouden daarom het aantal contactpersonen graag uitbreiden.”

Bavers en Vorstenbosch doen het werk met veel plezier. ,,Het is een open deur, maar wij leren veel van het beantwoorden van de vragen.” (AS)

Wie contactpersoon wil worden bij het Scholierenlab kan zich melden bij: www.scholierenlab.nl

Het Scholierenlab doet meer dan alleen het beantwoorden van vragen van middelbare scholieren. Dankzij de bemiddeling van het lab konden twee leerlingen, die een spanning van 30.000 volt nodig hadden voor hun zelfgebouwde laser, op de TU Delft terecht.

Werktuigbouwkundestudent Mark Vorstenbosch en Paul Balvers, student technische informatica, zijn beiden student-assistent. Een dag per week zitten zij in het Scholierenlab voor het beantwoorden van vragen van leerlingen. Vorstenbosch: ,,Scholieren moeten in het studiehuis een profielwerkstuk maken. De vragen die bij ons binnenkomen zijn in te delen in drie categorieën: verzoeken voor onderwerpen voor de werkstukken, vragen over berekeningen en verzoekjes of ze materialen van de TU kunnen gebruiken, zoals de windtunnel of een geigerteller.”

En hoe zat het dan met die 30.000 volt? ,,Die twee jongens hadden een laser gebouwd met informatie die zij op internet hadden verzameld. Op een bepaald moment kwamen ze er achter dat de laser alleen getest kon worden met een spanning van 30.000 volt. Daarom mailden ze naar het Scholierenlab. We hebben ervoor gezorgd dat ze bij Hoogspanningslaboratorium terecht konden. Dat vonden ze natuurlijk geweldig. Lange tijd hebben op hun eigen site allerlei foto’s gestaan van hun testavontuur op de TU Delft.”

Vorstenbosch en Balvers vinden het belangrijk dat jongeren niet alleen goed, maar ook snel antwoord krijgen. Balvers: ,,Met het Scholierenlab presenteert de TU Delft zich aan de middelbare scholen. Die presentatie moet goed zijn, want onze nieuwe studenten komen bij die scholen vandaan.”

Iedere dag zijn er vijftig tot zeventig bezoekers op de site en komen er tien vragen binnen. Voor een goede afhandeling hiervan is een klein jaar geleden de site anders ingericht. In het begin konden de vragen per e-mail worden gesteld, maar dat bleek te veel administratie op te leveren. Vorstenbosch: ,,Iemand mailde dan een vraag en die werd door één van ons beantwoord. Vaak volgde er daarna een aanvullende vraag die bij iemand anders terechtkwam. Die moest dan gaan opzoeken wie de eerste vraag had beantwoord en wat het antwoord was. Dat kostte erg veel tijd.”

Forum

Op de site is nu een forum geplaatst met een indeling naar vakgebieden, zoals scheikunde, natuurkunde en informatica. Een scholier kan de vraag op het forum plaatsen en iedere dag worden deze door een van de medewerkers van het Scholierenlab beantwoord. De vraag en het antwoord zijn voor iedereen te lezen. Balvers: ,,Een ander voordeel is dat je niet dezelfde vragen hoeft te beantwoorden. Een scholier kan zelf al zien of zijn of haar vraag eerder is gesteld en desgewenst het antwoord bekijken. Verder hebben wij op de site ook een overzicht met onderwerpen voor een profielwerkstuk. Daarbij staan ook links voor verdere informatie.”

De meeste vragen worden door de student-assistenten beantwoord. Vorstenbosch: ,,Binnen de faculteiten hebben wij ongeveer veertig contactpersonen. Vragen die betrekking hebben op een specifiek vakgebied leggen wij aan hen voor. Soms verwijzen zij weer door naar een hoogleraar of iemand anders. Een voordeel is dat niet alle scholen op hetzelfde moment een werkstuk moeten maken en de drukte over het jaar verspreid is. Alleen neemt de populariteit van het Scholierenlab toe en moeten sommige contactpersonen soms vijf vragen per dag beantwoorden. Dat is eigenlijk veel teveel. We zouden daarom het aantal contactpersonen graag uitbreiden.”

Bavers en Vorstenbosch doen het werk met veel plezier. ,,Het is een open deur, maar wij leren veel van het beantwoorden van de vragen.” (AS)

Wie contactpersoon wil worden bij het Scholierenlab kan zich melden bij: www.scholierenlab.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.