De TU Delft werkt mee aan een Europees project dat videoconferencing minder afstandelijk moet maken.Vergaderen via internet kan een hoop gereis voorkomen.
Maar de techniek schiet nog danig tekort. ,,Je kunt wel webcams gebruiken, maar dan zit je de hele tijd tegen schokkerige portretjes aan te kijken. Bovendien is er geen gemeenschappelijke ruimte, en kan je niemand persoonlijk aankijken. Dat voegt weinig toe aan de communicatie”, vat P.J. Werkhoven van TNO Technische Menskunde de problemen samen. Hij is projectleider van Virtue, een Europees onderzoek naar immersive virtual meeting rooms waaraan onder meer Sony en British Telecom meewerken.
Virtue, dat op 1 januari van start ging, moet deze tekortkomingen wegnemen. Door ook uitingen van nonverbale communicatie mee te sturen, verwachten de onderzoekspartners dat de besprekingen een stuk effectiever worden. Werkhoven: ,,Het is de bedoeling dat je een gesprekspartner straks recht kunt aankijken, en dat iemand anders ook ziet naar wie je kijkt. Dat is belangrijke informatie tijdens besprekingen. Bovendien vindt de vergadering plaats in één virtuele ruimte. Je hebt daardoor meer het gevoel dat je aanwezig bent.”
De TU onderzoekt hoe de videobeelden opgebouwd moeten worden. Een ingewikkeld probleem, meent dr. E.A. Hendriks van ITS. ,,Je zit straks aan een echt tafeltje waarop een beeldscherm van anderhalve meter doorsnede staat. Dat tafeltje loopt door in het schermbeeld, waar ook je gesprekspartners te zien zijn. Het is de bedoeling dat iedereen elkaar vanuit het juiste perspectief ziet. Ook als iemand beweegt. Die ruimtelijke informatie zorgt er voor dat de ervaring veel natuurgetrouwer wordt.”
Over drie jaar moet Virtue een eerste prototype opleveren. Het project kost ongeveer vier miljoen Euro en wordt voor de helft betaald uit Europese subsididiegelden.
De TU Delft werkt mee aan een Europees project dat videoconferencing minder afstandelijk moet maken.
Vergaderen via internet kan een hoop gereis voorkomen. Maar de techniek schiet nog danig tekort. ,,Je kunt wel webcams gebruiken, maar dan zit je de hele tijd tegen schokkerige portretjes aan te kijken. Bovendien is er geen gemeenschappelijke ruimte, en kan je niemand persoonlijk aankijken. Dat voegt weinig toe aan de communicatie”, vat P.J. Werkhoven van TNO Technische Menskunde de problemen samen. Hij is projectleider van Virtue, een Europees onderzoek naar immersive virtual meeting rooms waaraan onder meer Sony en British Telecom meewerken.
Virtue, dat op 1 januari van start ging, moet deze tekortkomingen wegnemen. Door ook uitingen van nonverbale communicatie mee te sturen, verwachten de onderzoekspartners dat de besprekingen een stuk effectiever worden. Werkhoven: ,,Het is de bedoeling dat je een gesprekspartner straks recht kunt aankijken, en dat iemand anders ook ziet naar wie je kijkt. Dat is belangrijke informatie tijdens besprekingen. Bovendien vindt de vergadering plaats in één virtuele ruimte. Je hebt daardoor meer het gevoel dat je aanwezig bent.”
De TU onderzoekt hoe de videobeelden opgebouwd moeten worden. Een ingewikkeld probleem, meent dr. E.A. Hendriks van ITS. ,,Je zit straks aan een echt tafeltje waarop een beeldscherm van anderhalve meter doorsnede staat. Dat tafeltje loopt door in het schermbeeld, waar ook je gesprekspartners te zien zijn. Het is de bedoeling dat iedereen elkaar vanuit het juiste perspectief ziet. Ook als iemand beweegt. Die ruimtelijke informatie zorgt er voor dat de ervaring veel natuurgetrouwer wordt.”
Over drie jaar moet Virtue een eerste prototype opleveren. Het project kost ongeveer vier miljoen Euro en wordt voor de helft betaald uit Europese subsididiegelden.

Comments are closed.