Campus

Venijnige familietragedie in Het Voorhuis

Morgen is de première van het toneelstuk ‘Nacht’, een bewerking van twee familietragedies van de Noorse schrijver Lars Norén. De toeschouwer krijgt van de Delftse Komedie een verlaten hotel voorgeschoteld waarin familieleden elkaar het leven zuur maken met venijnige opmerkingen en daden.

/strong>

,,Wij zijn het belachelijkste gezin van de wereld. We zijn zo lelijk. Wij zijn stapelgek. Ze zouden ons niet los mogen laten rondlopen. Van dit gezin bestaat geen kopie, wij zijn uniek, goddank!” Vast element in de stukken van Lars Norén vormen mensen die verstrikt zitten in een gezin of in een relatie. Zijn personages vrezen een leeg bestaan wanneer ze uit de mislukte relatie stappen en zijn tegelijkertijd bang zelf verlaten te worden.

,,Norén groeide op in een verlaten hotel”, vertelt regisseur Stephan Zeedijk. ,,Dat autobiografische keert terug in zijn stukken.” ‘Nacht’ is Zeedijks bewerking van ‘Nacht, moeder van de dag’ uit 1982 en ‘Stilte’ uit 1986, beide geschreven door de Noor. Kan dat zomaar ongestraft, twee stukken samenvoegen? ,,De toneelstukken van Norén lijken erg op elkaar”, volgens de regisseur. ,,Soms kom je zelfs dezelfde zinnen tegen in verschillende stukken.”

Het stuk is een familietragedie over de verwikkelingen rondom een slechtlopend hotel. In een uur en drie kwartier wordt een dag in het hotel gespeeld, van ’s ochtends tot het begin van de nacht. Gedurende die tijd houden een alcoholistische vader, een moeder die angstvallig haar ziekte verborgen houdt en twee dochters die de confrontatie zoeken elkaar in een psychologische wurggreep.

Zeedijk schaaft sinds oktober aan de uitvoering en voerde een aantal veranderingen door ten opzichte van de originele teksten. Zo draait in het oorspronkelijke stuk een groot deel van het verhaal om twee zonen, Zeedijk maakte daar dochters van. Noodgedwongen, zo blijkt. ,,Er kwamen voornamelijk vrouwelijke studenten op de audities af.”

Pannenkoeken

‘Nacht’ is Zeedijks eerste samenwerking met de Delftse Komedie. Het werken met studenten kent zo zijn eigenaardigheden. ,,Twee spelers studeren nog en die moesten dan tijdens repetities ineens naar college, dat soort dingen”, lacht Zeedijk.

Niet voor het eerst is dat de regisseur zich op een familietragedie stort. ,,Mijn interesse ligt bij stukken waarin mensen elkaar kapot maken. Wat ik mooi vind aan familietragedies zijn de herkenbare dingen uit gezinnen: wie wordt er voorgetrokken, wie is het zwarte schaap, wie irriteert wie? Al is de strijd in de gezinnen uit het toneelstuk destructiever dan gewoonlijk.”

Zeedijk belooft een aantal heftige scènes. ,,In één van de scènes bijvoorbeeld drukt de vader een sigarettenpeuk uit op de wang van zijn vrouw”, gruwt hij. ,,Ze schreeuwt moord en brand en dat zul je merken in het kleine theater.”

Hoe fake je op de bühne het uitdrukken van een sigaret? ,,De gang waardoor het publiek naar binnen loopt, doet in het stuk dienst als hotelgang. Tussen het opsteken en het uitdrukken loopt de speler door die hotelgang op zijn vrouw af. Die wandeling geeft hem, als het goed is, voldoende tijd zijn sigaret stiekem uit te drukken.”

Het decor moet ervoor zorgen dat de toeschouwer het idee heeft zelf in het hotel aanwezig te zijn. ,,De toeschouwers zitten midden tussen de verwikkelingen die in het hotel plaatsvinden en krijgen dus bijvoorbeeld een kijkje in de kamers en in de hotelkeuken waarin pannenkoeken worden gebakken.” Pannenkoeken? Live? Met aromatische pannenkoekenlucht en al? ,,Jazeker, er wordt live gebakken en gegeten”, aldus de regisseur.

‘Nacht’ van Lars Norén, bewerkt door Stephan Zeedijk, gespeeld door de Delftse Komedie. Op 28, 29 maart en 4, 5 april in Het Voorhuis, Voorstraat 64. Reserveren via (015) 2126547 of contact@delftsekomedie.org

Morgen is de première van het toneelstuk ‘Nacht’, een bewerking van twee familietragedies van de Noorse schrijver Lars Norén. De toeschouwer krijgt van de Delftse Komedie een verlaten hotel voorgeschoteld waarin familieleden elkaar het leven zuur maken met venijnige opmerkingen en daden.

,,Wij zijn het belachelijkste gezin van de wereld. We zijn zo lelijk. Wij zijn stapelgek. Ze zouden ons niet los mogen laten rondlopen. Van dit gezin bestaat geen kopie, wij zijn uniek, goddank!” Vast element in de stukken van Lars Norén vormen mensen die verstrikt zitten in een gezin of in een relatie. Zijn personages vrezen een leeg bestaan wanneer ze uit de mislukte relatie stappen en zijn tegelijkertijd bang zelf verlaten te worden.

,,Norén groeide op in een verlaten hotel”, vertelt regisseur Stephan Zeedijk. ,,Dat autobiografische keert terug in zijn stukken.” ‘Nacht’ is Zeedijks bewerking van ‘Nacht, moeder van de dag’ uit 1982 en ‘Stilte’ uit 1986, beide geschreven door de Noor. Kan dat zomaar ongestraft, twee stukken samenvoegen? ,,De toneelstukken van Norén lijken erg op elkaar”, volgens de regisseur. ,,Soms kom je zelfs dezelfde zinnen tegen in verschillende stukken.”

Het stuk is een familietragedie over de verwikkelingen rondom een slechtlopend hotel. In een uur en drie kwartier wordt een dag in het hotel gespeeld, van ’s ochtends tot het begin van de nacht. Gedurende die tijd houden een alcoholistische vader, een moeder die angstvallig haar ziekte verborgen houdt en twee dochters die de confrontatie zoeken elkaar in een psychologische wurggreep.

Zeedijk schaaft sinds oktober aan de uitvoering en voerde een aantal veranderingen door ten opzichte van de originele teksten. Zo draait in het oorspronkelijke stuk een groot deel van het verhaal om twee zonen, Zeedijk maakte daar dochters van. Noodgedwongen, zo blijkt. ,,Er kwamen voornamelijk vrouwelijke studenten op de audities af.”

Pannenkoeken

‘Nacht’ is Zeedijks eerste samenwerking met de Delftse Komedie. Het werken met studenten kent zo zijn eigenaardigheden. ,,Twee spelers studeren nog en die moesten dan tijdens repetities ineens naar college, dat soort dingen”, lacht Zeedijk.

Niet voor het eerst is dat de regisseur zich op een familietragedie stort. ,,Mijn interesse ligt bij stukken waarin mensen elkaar kapot maken. Wat ik mooi vind aan familietragedies zijn de herkenbare dingen uit gezinnen: wie wordt er voorgetrokken, wie is het zwarte schaap, wie irriteert wie? Al is de strijd in de gezinnen uit het toneelstuk destructiever dan gewoonlijk.”

Zeedijk belooft een aantal heftige scènes. ,,In één van de scènes bijvoorbeeld drukt de vader een sigarettenpeuk uit op de wang van zijn vrouw”, gruwt hij. ,,Ze schreeuwt moord en brand en dat zul je merken in het kleine theater.”

Hoe fake je op de bühne het uitdrukken van een sigaret? ,,De gang waardoor het publiek naar binnen loopt, doet in het stuk dienst als hotelgang. Tussen het opsteken en het uitdrukken loopt de speler door die hotelgang op zijn vrouw af. Die wandeling geeft hem, als het goed is, voldoende tijd zijn sigaret stiekem uit te drukken.”

Het decor moet ervoor zorgen dat de toeschouwer het idee heeft zelf in het hotel aanwezig te zijn. ,,De toeschouwers zitten midden tussen de verwikkelingen die in het hotel plaatsvinden en krijgen dus bijvoorbeeld een kijkje in de kamers en in de hotelkeuken waarin pannenkoeken worden gebakken.” Pannenkoeken? Live? Met aromatische pannenkoekenlucht en al? ,,Jazeker, er wordt live gebakken en gegeten”, aldus de regisseur.

‘Nacht’ van Lars Norén, bewerkt door Stephan Zeedijk, gespeeld door de Delftse Komedie. Op 28, 29 maart en 4, 5 april in Het Voorhuis, Voorstraat 64. Reserveren via (015) 2126547 of contact@delftsekomedie.org

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.