Onderwijs

Veiligheid op de lopende band

Veiligheidscontroles op vliegvelden worden steeds strenger en daardoor trager. Ir. Marianne van Scherpenzeel ontwierp een concept om de controles van het grondpersoneel en hun voertuigen sneller te laten verlopen.

Een lopende band waarop het grondpersoneel langs de veiligheidscontrole wordt geleid en daarnaast één voor hun voertuigen, moeten voorkomen dat er lange rijen ontstaan bij het betreden van het terrein van Schiphol. Marianne van Scherpenzeel (Techniek, Bestuur en Management) studeerde deze week af op dit concept, dat ze ontwikkelde voor het vliegveld.

Dat de strengere controles op vliegvelden sinds 11 september 2001 voor vertraging kunnen zorgen, bleek deze maand toen de passagiers alle vloeistoffen in hun handbagage moesten inleveren. Maar niet alleen de controle voor passagiers en hun bagage in de terminal wordt steeds strenger. Ook het grondpersoneel dat het terrein van de vliegvelden op wil, moet volgens Europese regels vanaf 2009 strenger worden gecontroleerd. Nu duurt het op Schiphol ongeveer vier minuten om te checken of een persoon en het voertuig het terrein op mogen en of er verboden voorwerpen, zoals explosieven of wapens, worden meegenomen. Dit wordt met de hand en steekproefsgewijs gedaan, maar vanaf 2009 moet iedereen grondig worden gecontroleerd. Tijd voor een sneller controlesysteem, dus.

“Schiphol vertrouwt natuurlijk niet alleen op mijn ontwerp”, zegt Van Scherpenzeel. “Het vliegveld ontwierp zelf een systeem met drie rijbanen voor de voertuigen en een gebouw waarin de passagier door controleapparaten loopt.” Met dit systeem duurt het toch nog twee tot drie minuten voor de persoon aan zijn werk kan beginnen. Van Scherpenzeel schat dat haar systeem de controle in een minuut kan uitvoeren.

“De straling die nodig is om een auto te scannen is schadelijk voor mensen. Ze moeten dus gescheiden worden onderzocht.” De bestuurder zet het voertuig op een lopende band, stapt uit en gaat zelf op een andere lopende band staan. Van zowel de bestuurder als het voertuig wordt eerst elektronisch gecontroleerd of ze geautoriseerd zijn het terrein te betreden. Daarna worden ze gescand om eventuele verboden voorwerpen op te sporen. Van de persoon wordt hiervoor – door de kleren heen – snel een driedimensionale foto gemaakt, een 3D bodyscan. “Dit systeem werd eerder al getest op Schiphol”, aldus Van Scherpenzeel. Als alles in orde is, kan de bestuurder weer instappen en wegrijden. Het systeem van de afstudeerder kan 360 voertuigen en bestuurders per uur controleren. Dat is meer dan het ontwerp van Schiphol, dat er naar schatting 80 per uur aan kan en genoeg voor de ongeveer 220 personen per uur in de spits. “De tijdswinst komt door het tegelijk checken van de bestuurder en de auto en doordat iedere tien seconden een nieuwe auto op de band kan. Het proces van de voorgaande persoon hoeft nog niet afgerond te zijn.”

Een lopende band waarop het grondpersoneel langs de veiligheidscontrole wordt geleid en daarnaast één voor hun voertuigen, moeten voorkomen dat er lange rijen ontstaan bij het betreden van het terrein van Schiphol. Marianne van Scherpenzeel (Techniek, Bestuur en Management) studeerde deze week af op dit concept, dat ze ontwikkelde voor het vliegveld.

Dat de strengere controles op vliegvelden sinds 11 september 2001 voor vertraging kunnen zorgen, bleek deze maand toen de passagiers alle vloeistoffen in hun handbagage moesten inleveren. Maar niet alleen de controle voor passagiers en hun bagage in de terminal wordt steeds strenger. Ook het grondpersoneel dat het terrein van de vliegvelden op wil, moet volgens Europese regels vanaf 2009 strenger worden gecontroleerd. Nu duurt het op Schiphol ongeveer vier minuten om te checken of een persoon en het voertuig het terrein op mogen en of er verboden voorwerpen, zoals explosieven of wapens, worden meegenomen. Dit wordt met de hand en steekproefsgewijs gedaan, maar vanaf 2009 moet iedereen grondig worden gecontroleerd. Tijd voor een sneller controlesysteem, dus.

“Schiphol vertrouwt natuurlijk niet alleen op mijn ontwerp”, zegt Van Scherpenzeel. “Het vliegveld ontwierp zelf een systeem met drie rijbanen voor de voertuigen en een gebouw waarin de passagier door controleapparaten loopt.” Met dit systeem duurt het toch nog twee tot drie minuten voor de persoon aan zijn werk kan beginnen. Van Scherpenzeel schat dat haar systeem de controle in een minuut kan uitvoeren.

“De straling die nodig is om een auto te scannen is schadelijk voor mensen. Ze moeten dus gescheiden worden onderzocht.” De bestuurder zet het voertuig op een lopende band, stapt uit en gaat zelf op een andere lopende band staan. Van zowel de bestuurder als het voertuig wordt eerst elektronisch gecontroleerd of ze geautoriseerd zijn het terrein te betreden. Daarna worden ze gescand om eventuele verboden voorwerpen op te sporen. Van de persoon wordt hiervoor – door de kleren heen – snel een driedimensionale foto gemaakt, een 3D bodyscan. “Dit systeem werd eerder al getest op Schiphol”, aldus Van Scherpenzeel. Als alles in orde is, kan de bestuurder weer instappen en wegrijden. Het systeem van de afstudeerder kan 360 voertuigen en bestuurders per uur controleren. Dat is meer dan het ontwerp van Schiphol, dat er naar schatting 80 per uur aan kan en genoeg voor de ongeveer 220 personen per uur in de spits. “De tijdswinst komt door het tegelijk checken van de bestuurder en de auto en doordat iedere tien seconden een nieuwe auto op de band kan. Het proces van de voorgaande persoon hoeft nog niet afgerond te zijn.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.