Onderwijs

Uitslagen course evaluation straks geheim

De Delftse faculteiten krijgen dit jaar de beschikking over een nieuwe cursusevaluatie.De verbeterde vragenlijst is gemaakt door de Werkgroep Cens (course evaluation nieuwe stijl) in opdracht van het college van bestuur.

De vragen zijn verbeterd en de nieuwe lijst is nu opgesplitst in drie delen, in plaats van één standaardlijst met vragen. De studenten wordt gevraagd zich uit te spreken over de totale onderwijsperiode en de afzonderlijke vakken. Daarnaast kan de faculteit zelf nog een oordeel vragen over de verschillende werkvormen, zoals bijvoorbeeld hoorcolleges en practica.

De TU werkt al sinds 1995 met course evaluation. Hierop bestond veel kritiek. De vroegere standaardlijst leende zich slecht voor de verschillende werkvormen en jaarindelingen binnen de TU. De nieuwe course-evaluation is flexibeler en moet bredere steun krijgen van studenten en docenten.

De resultaten van de vragen over de colleges worden vanaf nu alleen ter beschikking gesteld aan het opleidingsmanagement en de studentenraad. Docenten hadden in het verleden namelijk bezwaren tegen publicatie van de resultaten uit vrees publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden.

De werkgroep heeft geen eensluidend oordeel over het moment waarop de cursusevaluatie moet worden afgenomen. Afname tijdens het laatste college heeft als nadeel dat het tentamen niet meegenomen wordt in de evaluatie. Tijdens het tentamen hebben weinig studenten zin in het beantwoorden van uitgebreide vragenlijsten, en bij aanvang van de volgende onderwijsperiode is ‘de helderheid van de mening vaak al vertroebeld’. De keus is aan de opleidingen.

De Delftse faculteiten krijgen dit jaar de beschikking over een nieuwe cursusevaluatie.

De verbeterde vragenlijst is gemaakt door de Werkgroep Cens (course evaluation nieuwe stijl) in opdracht van het college van bestuur. De vragen zijn verbeterd en de nieuwe lijst is nu opgesplitst in drie delen, in plaats van één standaardlijst met vragen. De studenten wordt gevraagd zich uit te spreken over de totale onderwijsperiode en de afzonderlijke vakken. Daarnaast kan de faculteit zelf nog een oordeel vragen over de verschillende werkvormen, zoals bijvoorbeeld hoorcolleges en practica.

De TU werkt al sinds 1995 met course evaluation. Hierop bestond veel kritiek. De vroegere standaardlijst leende zich slecht voor de verschillende werkvormen en jaarindelingen binnen de TU. De nieuwe course-evaluation is flexibeler en moet bredere steun krijgen van studenten en docenten.

De resultaten van de vragen over de colleges worden vanaf nu alleen ter beschikking gesteld aan het opleidingsmanagement en de studentenraad. Docenten hadden in het verleden namelijk bezwaren tegen publicatie van de resultaten uit vrees publiekelijk aan de schandpaal genageld te worden.

De werkgroep heeft geen eensluidend oordeel over het moment waarop de cursusevaluatie moet worden afgenomen. Afname tijdens het laatste college heeft als nadeel dat het tentamen niet meegenomen wordt in de evaluatie. Tijdens het tentamen hebben weinig studenten zin in het beantwoorden van uitgebreide vragenlijsten, en bij aanvang van de volgende onderwijsperiode is ‘de helderheid van de mening vaak al vertroebeld’. De keus is aan de opleidingen.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.