Onderwijs

TU wil meer allochtonen binnenhalen

De TU Delft telt relatief weinig allochtone studenten. Diegenen die hier wel studeren, voelen zich niet altijd thuis. Reden voor de universiteit om een project te starten om hen binnen te halen en te houden.

Cijfers over het aantal allochtone TU-studenten ontbreken, net als slagingspercentages. Toch weet studentendecaan Piet Jonkheer uit ervaring dat allochtone studenten een kwetsbare groep vormen op de universiteit. Hij ziet ze vaak terug op spreekuren. Toen hem een subsidie werd geboden om deze groep verder te helpen, schreef hij een plan. Zo kon onlangs het project ‘De eerste generatiekloof overbrugd’ van start gaan.

Volgens Jonkheer en projectmedewerker Mijntje de Caluwé zijn de problemen waarmee allochtone studenten te maken hebben legio. Allochtone studenten gaan vaak minder gemakkelijk om met het systeem van de universiteit. Het komt geregeld voor dat zij alles uit handen laten vallen als hun moeder ziek wordt. En ze zitten niet zelden in een dubbel isolement, zoals De Caluwé dat noemt. “Zowel op de universiteit als thuis voelen ze zich onbegrepen.”

Jonkheer en De Caluwé hebben kortgeleden een klankbordgroep opgericht, bestaande uit elf allochtone TU-studenten. “Zij vinden het klimaat op de TU onpersoonlijk en zakelijk”, vertelt De Caluwé. “En de meesten voelen zich niet thuis op studentenfeesten met heel veel bier.”

Het is dus niet toevallig dat veel allochtone studenten zich niet aangetrokken voelen tot algemene studentenverenigingen. De Caluwé vindt het positief als die studenten hun eigen vangnet creëren. Ze noemt een Surinaams studentenhuis in het Korvezeecomplex en de islamitische studentenvereniging Ibn Firnas. “We willen zulke initiatieven graag ondersteunen.”

Het generatiekloofproject richt zich niet uitsluitend op allochtone studenten. Ook autochtone studenten uit kringen waar niemand heeft gestudeerd, hebben volgens de projectmedewerkers een kloof te overbruggen. Jonkheer: “Ouders met een lagere opleiding vinden vaker dat tijd geld is. Ze staan geen studievertraging toe. Hun kinderen staan onder druk en dat maakt niet gelukkig. Zij missen commissiewerk, doen geen stages.”

Stages en bestuurswerk vallen onder de academische vorming, en die wil het generatiekloofproject ook bevorderen. “De TU moet ouders vertellen dat academische vorming het arbeidsmarktperspectief verbetert. ”

De ouders krijgen veel aandacht in het project. Uit een enquête onder eerste- en tweedejaars bachelorstudenten bleek dat een groot deel van hen wil dat hun ouders meer betrokken worden bij de studie. Vandaar dat Jonkheer en De Caluwé met veel belangstelling naar de Erasmus Universiteit Rotterdam kijken. Daar bestaat een speciale oudervoorlichting, in verschillende talen. De Caluwé vindt dat de TU achterloopt op dat gebied. “We doen onszelf tekort als we de ouders niet tegemoet komen.”

De komende tijd moet het generatiekloofproject verder vorm krijgen. Welke van de vele ideeën van Jonkheer en De Caluwé uiteindelijk uitgevoerd zullen worden is nog onbekend. Jonkheer: “Het ligt er maar net aan met wie we binnen de TU kunnen samenwerken.”

www.diversiteit.tudelft.nl

Cijfers over het aantal allochtone TU-studenten ontbreken, net als slagingspercentages. Toch weet studentendecaan Piet Jonkheer uit ervaring dat allochtone studenten een kwetsbare groep vormen op de universiteit. Hij ziet ze vaak terug op spreekuren. Toen hem een subsidie werd geboden om deze groep verder te helpen, schreef hij een plan. Zo kon onlangs het project ‘De eerste generatiekloof overbrugd’ van start gaan.

Volgens Jonkheer en projectmedewerker Mijntje de Caluwé zijn de problemen waarmee allochtone studenten te maken hebben legio. Allochtone studenten gaan vaak minder gemakkelijk om met het systeem van de universiteit. Het komt geregeld voor dat zij alles uit handen laten vallen als hun moeder ziek wordt. En ze zitten niet zelden in een dubbel isolement, zoals De Caluwé dat noemt. “Zowel op de universiteit als thuis voelen ze zich onbegrepen.”

Jonkheer en De Caluwé hebben kortgeleden een klankbordgroep opgericht, bestaande uit elf allochtone TU-studenten. “Zij vinden het klimaat op de TU onpersoonlijk en zakelijk”, vertelt De Caluwé. “En de meesten voelen zich niet thuis op studentenfeesten met heel veel bier.”

Het is dus niet toevallig dat veel allochtone studenten zich niet aangetrokken voelen tot algemene studentenverenigingen. De Caluwé vindt het positief als die studenten hun eigen vangnet creëren. Ze noemt een Surinaams studentenhuis in het Korvezeecomplex en de islamitische studentenvereniging Ibn Firnas. “We willen zulke initiatieven graag ondersteunen.”

Het generatiekloofproject richt zich niet uitsluitend op allochtone studenten. Ook autochtone studenten uit kringen waar niemand heeft gestudeerd, hebben volgens de projectmedewerkers een kloof te overbruggen. Jonkheer: “Ouders met een lagere opleiding vinden vaker dat tijd geld is. Ze staan geen studievertraging toe. Hun kinderen staan onder druk en dat maakt niet gelukkig. Zij missen commissiewerk, doen geen stages.”

Stages en bestuurswerk vallen onder de academische vorming, en die wil het generatiekloofproject ook bevorderen. “De TU moet ouders vertellen dat academische vorming het arbeidsmarktperspectief verbetert. ”

De ouders krijgen veel aandacht in het project. Uit een enquête onder eerste- en tweedejaars bachelorstudenten bleek dat een groot deel van hen wil dat hun ouders meer betrokken worden bij de studie. Vandaar dat Jonkheer en De Caluwé met veel belangstelling naar de Erasmus Universiteit Rotterdam kijken. Daar bestaat een speciale oudervoorlichting, in verschillende talen. De Caluwé vindt dat de TU achterloopt op dat gebied. “We doen onszelf tekort als we de ouders niet tegemoet komen.”

De komende tijd moet het generatiekloofproject verder vorm krijgen. Welke van de vele ideeën van Jonkheer en De Caluwé uiteindelijk uitgevoerd zullen worden is nog onbekend. Jonkheer: “Het ligt er maar net aan met wie we binnen de TU kunnen samenwerken.”

www.diversiteit.tudelft.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.