Van de eerste lichting studenten in het vijfjarige curriculum is na zes jaar slechts 28 procent afgestudeerd. Het percentage studenten dat zes jaar na aanvang van zijn studie zijn doctoraaldiploma haalt schommelt op de TU al sinds ’86 rond de veertig procent.
Het lage slagingspercentage van 28 procent voor de lichting ’94, de eerste studenten in het vijfjarige curriculum, is een flinke trendbreuk. Dat blijkt uit het statistisch jaarboek 2000/2001 dat recent verscheen. Studenten die al voor het halen van hun propedeusediploma zijn gestopt met hun TU-studie tellen in deze percentages overigens niet mee.
Met uitzondering van de opleiding elektrotechniek, dat pas in ’95 het vijfjarige programma invoerde, en de opleiding geodesie ging bij alle studies het percentage geslaagden na zes jaar omlaag. IO-studenten scoren met tien procent het slechtst, materiaalkundigen scoren met dertien procent maar net iets hoger. Bij L&R was slechts zeventien procent na zes jaar geslaagd.
Rector Wakker heeft geen verklaring voor de langere studieduur van de lichting ’94. Hij heeft destijds met de minister afgesproken dat door de invoering van een extra studiejaar de gemiddelde studieduur juist omlaag moest. De opleidingen moesten gestroomlijnd worden door het curriculum aan te passen aan het werkelijke studietempo. Faculteiten mochten hun programma maar in zeer beperkte mate uitbreiden.
,,Dat studenten nu langer over hun studie doen, vind ik zorgwekkend. We gaan zorgvuldig de oorzaak analyseren. Het is volstrekt onwetenschappelijk om nu al te concluderen dat het aan de invoering van het vijfjarige programma ligt. Ik sluit niet uit dat ook de gewijzigde houding van de studenten een rol speelt. Die hebben bijvoorbeeld steeds meer bijbaantjes.”
Studie-adviseur bij technische wiskunde en informatica, dr.ir. Rob Diependaal, had wel verwacht dat het vijfjarige programma studenten iets meer tijd zou kosten. ,,Er zijn toch een aantal extra vakken in het vijfjarige curriculum terechtgekomen, vooral voor de communicatieve vaardigheden”, stelt Diependaal. ,,Die maken de studie niet moeilijker, maar kosten wel tijd en energie.”
Het percentage studenten dat zes jaar na aanvang van zijn studie zijn doctoraaldiploma haalt schommelt op de TU al sinds ’86 rond de veertig procent. Het lage slagingspercentage van 28 procent voor de lichting ’94, de eerste studenten in het vijfjarige curriculum, is een flinke trendbreuk. Dat blijkt uit het statistisch jaarboek 2000/2001 dat recent verscheen. Studenten die al voor het halen van hun propedeusediploma zijn gestopt met hun TU-studie tellen in deze percentages overigens niet mee.
Met uitzondering van de opleiding elektrotechniek, dat pas in ’95 het vijfjarige programma invoerde, en de opleiding geodesie ging bij alle studies het percentage geslaagden na zes jaar omlaag. IO-studenten scoren met tien procent het slechtst, materiaalkundigen scoren met dertien procent maar net iets hoger. Bij L&R was slechts zeventien procent na zes jaar geslaagd.
Rector Wakker heeft geen verklaring voor de langere studieduur van de lichting ’94. Hij heeft destijds met de minister afgesproken dat door de invoering van een extra studiejaar de gemiddelde studieduur juist omlaag moest. De opleidingen moesten gestroomlijnd worden door het curriculum aan te passen aan het werkelijke studietempo. Faculteiten mochten hun programma maar in zeer beperkte mate uitbreiden.
,,Dat studenten nu langer over hun studie doen, vind ik zorgwekkend. We gaan zorgvuldig de oorzaak analyseren. Het is volstrekt onwetenschappelijk om nu al te concluderen dat het aan de invoering van het vijfjarige programma ligt. Ik sluit niet uit dat ook de gewijzigde houding van de studenten een rol speelt. Die hebben bijvoorbeeld steeds meer bijbaantjes.”
Studie-adviseur bij technische wiskunde en informatica, dr.ir. Rob Diependaal, had wel verwacht dat het vijfjarige programma studenten iets meer tijd zou kosten. ,,Er zijn toch een aantal extra vakken in het vijfjarige curriculum terechtgekomen, vooral voor de communicatieve vaardigheden”, stelt Diependaal. ,,Die maken de studie niet moeilijker, maar kosten wel tijd en energie.”

Comments are closed.