Tijdens een proef is vorige week woensdag de Oude Lekdijk in Bergambacht bezweken. Voor de Delftse onderzoekers was het de kroon op maandenlang werk.
br />
In september waren al drie pogingen gedaan om de dijk door nabootsing van een hoge waterstand te doen instorten. De achthonderd jaar oude dijk bleek echter sterker dan verwacht: de vervorming bedroeg slechts enkele centimeters. Vanaf vorige week maandag is de dijk daarom opnieuw volgepompt met water, maar nu in grotere hoeveelheden en via een groter aantal ingangen.
De meetgegevens over de verplaatsing en de waterdruk zullen worden gebruikt om theoretische modellen om de kracht van een dijk te berekenen te verbeteren. Zo kan Rijkswaterstaat in de toekomst nauwkeuriger bepalen wanneer een evacuatie nodig is.
Rijkswaterstaat kon op een echte dijk testen dankzij de aanleg van een nieuwe Lekdijk, vlak achter het oude exemplaar.
De praktijkproef werd uitgevoerd door de Dienst Weg- en Waterbouwkunde en vijf Delftse kennisinstituten, waaronder de TU Delft en TNO. De dijk is uiteindelijk bezweken bij circa tien procent overbelasting. De belastingsduur en de hoogte gaven de doorslag.
De TU leverde met centrifugeproeven een bijdrage aan het voorspellen van de sterkte van de dijk. Barends: ,,We hebben naar een specifiek bezwijkmechanisme gekeken: het opdrijfmechanisme. Over andere bezwijkmechanismen zegt de proef niets. De proeft heeft laten zien dat we de situatie redelijk goed kunnen beoordelen.”
Tijdens een proef is vorige week woensdag de Oude Lekdijk in Bergambacht bezweken. Voor de Delftse onderzoekers was het de kroon op maandenlang werk.
In september waren al drie pogingen gedaan om de dijk door nabootsing van een hoge waterstand te doen instorten. De achthonderd jaar oude dijk bleek echter sterker dan verwacht: de vervorming bedroeg slechts enkele centimeters. Vanaf vorige week maandag is de dijk daarom opnieuw volgepompt met water, maar nu in grotere hoeveelheden en via een groter aantal ingangen.
De meetgegevens over de verplaatsing en de waterdruk zullen worden gebruikt om theoretische modellen om de kracht van een dijk te berekenen te verbeteren. Zo kan Rijkswaterstaat in de toekomst nauwkeuriger bepalen wanneer een evacuatie nodig is.
Rijkswaterstaat kon op een echte dijk testen dankzij de aanleg van een nieuwe Lekdijk, vlak achter het oude exemplaar.
De praktijkproef werd uitgevoerd door de Dienst Weg- en Waterbouwkunde en vijf Delftse kennisinstituten, waaronder de TU Delft en TNO. De dijk is uiteindelijk bezweken bij circa tien procent overbelasting. De belastingsduur en de hoogte gaven de doorslag.
De TU leverde met centrifugeproeven een bijdrage aan het voorspellen van de sterkte van de dijk. Barends: ,,We hebben naar een specifiek bezwijkmechanisme gekeken: het opdrijfmechanisme. Over andere bezwijkmechanismen zegt de proef niets. De proeft heeft laten zien dat we de situatie redelijk goed kunnen beoordelen.”
Comments are closed.