De TU gaat mogelijk meewerken aan het ontwikkelen van een vliegende auto.Gyrokopter, noemt uitvinder John Bakker zijn nieuwe voertuig. Het moet 120 kilometer per uur over de snelweg kunnen rijden, en opstijgen als er files staan.
Vliegend moet de gyrokopter zelfs 240 kilometer per uur halen.
De Brabander vroeg de TU kort na de zomervakantie voor zijn technisch team. De leerstoel prestatieleer van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) heeft inmiddels een offerte uitgebracht voor deelname aan de ontwerpfase. Of de samenwerking daadwerkelijk zal plaatsvinden, is pas zeker wanneer Bakker de financiering, zo’n 2,25 tot 4,5 miljoen euro, rondheeft.
,,Gyrokopters zijn niet nieuw”, zegt ir. Joris Melkert, hoogleraar prestatieleer bij L&R en betrokken bij de onderhandelingen met Bakker. ,,Ze waren er eerder dan helikopters, zo begin dertiger jaren van de vorige eeuw.” Het verschil met de helikopter is dat de rotor niet wordt aangedreven door een motor, maar gaat draaien als er voorwaartse snelheid is.
Melkert: ,,Het vernieuwende aan het plan van Bakker is dat hij probeert een gyrokopter te combineren met een auto. Dit betekent een technisch complexe uitdaging, omdat een gyrokopter – als eigenlijk ieder ander luchtvaartuig – bijna niets mag wegen en een auto voldoende crashwaardig moet zijn om de weg op te mogen. Meestal betekent dat veel staal en kreukelzones, ziedaar de uitdaging.”
Het fileprobleem is met de komst van de gyrokopter overigens niet opgelost. Het voertuig is in eerste instantie bedoeld voor de (medische) hulpverlening. En een vliegbrevet is noodzakelijk.
De TU gaat mogelijk meewerken aan het ontwikkelen van een vliegende auto.
Gyrokopter, noemt uitvinder John Bakker zijn nieuwe voertuig. Het moet 120 kilometer per uur over de snelweg kunnen rijden, en opstijgen als er files staan. Vliegend moet de gyrokopter zelfs 240 kilometer per uur halen.
De Brabander vroeg de TU kort na de zomervakantie voor zijn technisch team. De leerstoel prestatieleer van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) heeft inmiddels een offerte uitgebracht voor deelname aan de ontwerpfase. Of de samenwerking daadwerkelijk zal plaatsvinden, is pas zeker wanneer Bakker de financiering, zo’n 2,25 tot 4,5 miljoen euro, rondheeft.
,,Gyrokopters zijn niet nieuw”, zegt ir. Joris Melkert, hoogleraar prestatieleer bij L&R en betrokken bij de onderhandelingen met Bakker. ,,Ze waren er eerder dan helikopters, zo begin dertiger jaren van de vorige eeuw.” Het verschil met de helikopter is dat de rotor niet wordt aangedreven door een motor, maar gaat draaien als er voorwaartse snelheid is.
Melkert: ,,Het vernieuwende aan het plan van Bakker is dat hij probeert een gyrokopter te combineren met een auto. Dit betekent een technisch complexe uitdaging, omdat een gyrokopter – als eigenlijk ieder ander luchtvaartuig – bijna niets mag wegen en een auto voldoende crashwaardig moet zijn om de weg op te mogen. Meestal betekent dat veel staal en kreukelzones, ziedaar de uitdaging.”
Het fileprobleem is met de komst van de gyrokopter overigens niet opgelost. Het voertuig is in eerste instantie bedoeld voor de (medische) hulpverlening. En een vliegbrevet is noodzakelijk.
Comments are closed.