Onderwijs

Studentenkoor in nood

Het Nederlands Studenten Kamerkoor heeft dringend 28 duizend euro nodig. Een grote sponsor trok zich terug, waardoor de in het voorjaar geplande concerten mogelijk niet doorgaan.


In het Nederlands Studenten Kamerkoor (NSK), dat in 1974 werd opgericht, zingen 36 studenten uit het hele land. Het projectkoor gaat ieder jaar op tournee met Nederlands hedendaags  repertoire. Daarnaast produceert een Nederlandse componist in opdracht een stuk voor het NSK. Het laatste concert in de reeks vindt traditiegetrouw plaats in het Amsterdamse Concertgebouw.


Over twee weken start de nieuwe repetitieperiode, maar of de concerten kunnen doorgaan is nog de vraag. Vorige week hoorde het bestuur dat een subsidieaanvraag bij een groot cultuurfonds is afgewezen. “Dat kwam onverwacht. We kregen in de afgelopen jaren wel altijd subsidie”, zegt Cécile Beemster van het NSK.


De studenten zijn online een actie gestart. Via redhetnsk.nl vragen ze om donaties. Ook bedrijven en rotaryclubs zijn aangeschreven. Beemster: “We hopen er het beste van en gaan er vanuit dat het programma dit voorjaar kan doorgaan.”


Van de benodigde 28 duizend euro is inmiddels bijna drieduizend euro binnen. Op de site staat dat er nog andere subsidieaanvragen lopen, waardoor het gat om de begroting mogelijk kleiner is. Het NSK hoopt daarover deze week uitsluitsel te kunnen geven.


 

Recent experimental–observational research at Radboud University Nijmegen, in which 51 female students (aged 18–29) watch a 35-minute film clip interrupted by two commercials advertising either sugar-sweetened soda or water, has established that soda commercials increase soda consumption among young women. While it’s hardly surprising that targeted advertising compels people to consume unhealthy products, what is surprising is that universities don’t play a more active role in warning students about the unhealthy effects of drinking soda.

At TU Delft soda vending machines are everywhere. Perhaps the university regards this as providing a service to students, but it’s actually a disservice that merely increases the consumption of unhealthy beverages. Meanwhile, where can one find free drinking water on campus? Yes, that’s right, in the toilets. Water is healthy but not ‘cool’ like Coke, so water gets relegated to the toilets, like an unwelcome spectator amid a blinding sparkling of brands and cans.

Of course here’s the real challenge: drink companies pay to host their vending machines, while managing free water dispensers would be an added cost for the university.
So why do people drink soda? Ubiquitous: soda drinks are offered everywhere, while (free) drinking water isn’t. Taste: the continuous bombardment of commercial misinformation is changing our tastes, creating indifference to what we pour into our bodies. Price: soda drinks are relatively cheap because they’re made with cheap ingredients. Habit: drinking soda is increasingly seen as ‘normal’ (just as smoking once was).

Yet, here are some – even life-threatening – reasons to avoid soda consumption. Weight: soda drinks contribute to obesity. Diabetes: Harvard researchers found that women who drank one or more sugary drinks a day were 83% more likely to develop Type 2 diabetes than those who drank less than one soda per month. Useless: soda contains no nutrients. Cell Damage: studies have found that sodium benzoate, a preservative contained in soda drinks, damages living cells. Uniformity of taste: soda drinks erase cultural differences by ‘unpopularising’ traditional, healthier drinks, like tea.
So, if this is indeed an ‘educational’ environment, why so many soda vending machines at TU Delft? And why so few free water dispensers? If the university wants to promote unhealthy lifestyle choices among its students, why not put cigarette machines next to its soda machines?
The university should relinquish the Sugar Daddy role it plays for Coca Cola and begin informing students about the risks associated with soda drinks. It’s time for TU Delft to help create a truly educated ruling class capable of delivering alternative values to those relentlessly served up by big corporations.

Talk back
Do you agree or disagree with the points raised in this week’s Talking Point? Let us hear your opinion: start or join the discussion in the Comments section below.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.