Onderwijs

Studenten hebben praktische wensen voor Blackboard

De ict-faciliteiten van de TU moeten het studeren makkelijker maken en beter inzicht geven in de collegestof, vinden studenten. Deze mening is terug te vinden in het recente evaluatierapport van Informatie- en Communicatie Technologie in het Onderwijs (Icto).

/strong>

Icto richt zich op het gebruik van de computer bij het uitvoeren van onderwijsfuncties, zoals het presenteren en het oefenen van de leerstof en het toetsen van kennis en vaardigheden. Daarnaast kijkt Icto ook naar de rol van de computer bij de communicatie tussen docent en student en tussen studenten onderling.

Bij de evaluatie 2000%2002 van Icto is, behalve naar de organisatie zelf, gekeken naar de projecten Blackboard, Etude en Sonate. Joost Groot Kormelink, beleidsmedewerker Onderwijs, Onderzoek, Internationalisering en Technologie (Ooit) van de Universiteitsdienst, is een van de samenstellers van het rapport. Uit de evaluatie van Blackboard bleek dat dit systeem deels redelijk en deels intensief wordt gebruikt. Het verschil is deels te verklaren uit de sturing van de invoering door een faculteit. ,,Bij sommige faculteiten moedigen ze het gebruik van Blackboard door docenten en studenten wel aan, maar ontbreekt een directe sturing”, aldus Groot Kormelink. ,,Bij Technische Natuurwetenschappen en Techniek, Bestuur en Management boden student-assistenten, onder leiding van een opleidingsdirecteur of een directeur speciale projecten, hands-on support. Docenten konden met vragen en problemen altijd bij hen terecht. Bij die faculteiten is het gebruik van Blackboard veel intensiever.”

Uit de evaluatie bleek ook dat er aan Blackboard zeker nadelen kleven. Toch concludeert het rapport dat het voorlopig de standaard voor de TU Delft blijft. ,,In de uitrol is veel geïnvesteerd door docenten en studenten en bovendien is het de standaard in diverse andere onderwijsinstellingen. Pas als er een systeem op de markt komt dat bewezen heeft daadwerkelijk beter te zijn – en lage migratiekosten heeft – zal een overstap worden overwogen.”

Hulpmiddel

Over Etude (databank met onder meer tentamenopgaven en oefentoetsen) en Sonate (automatische verwerking van schriftelijke toetsen) zijn de docenten redelijk tevreden tot tevreden. Groot Kormelink: ,,Sonate wordt als hulpmiddel gebruikt voor rond de honderd tentamens per jaar. Verzoeken voor verdere doorontwikkeling worden echter gesteund door een kleine maar tevreden groep docenten. Etude is met succes toegepast bij bijvoorbeeld wiskunde voor het Delftse Instellingspakket. Aangezien niet duidelijk is of deze systemen gecontinueerd worden, zijn docenten terughoudend bij het gebruik ervan. Bij Etude is het bijvoorbeeld een drempel om mee te werken aan het verder opbouwen van een itembank.”

Voor de evaluatie is niet alleen gesproken met medewerkers van de TU, maar ook met studenten. ,,Opvallend is dat hun wensen heel praktisch zijn. Ze willen dat de studiegids, dictaten, oude tentamens, oefenopgaven, overheadsheets en Powerpoint-presentaties van de docenten makkelijk zijn in te zien via Blackboard. Verder willen de studenten hun mail kunnen lezen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen, hun behaalde cijfers kunnen inzien, een mening kunnen geven over een vak en zich kunnen inschrijven voor een tentamen.”

Uit de evaluatie bleek dat aan de Icto-projecten nog het een en ander te verbeteren is. Groot Kormelink is de eerste om dat te beamen. ,,De afstemming tussen de faculteiten en de koppeling met andere administratieve systemen is bijvoorbeeld iets waaraan nog gewerkt moet worden. Aan de andere kant is Icto de manier waarmee de ondersteunende processen in het onderwijs verbeterd kunnen worden. Dat komt het hele onderwijs ten goede en zal resulteren in meer tevredenheid bij docenten en studenten.”

De ict-faciliteiten van de TU moeten het studeren makkelijker maken en beter inzicht geven in de collegestof, vinden studenten. Deze mening is terug te vinden in het recente evaluatierapport van Informatie- en Communicatie Technologie in het Onderwijs (Icto).

Icto richt zich op het gebruik van de computer bij het uitvoeren van onderwijsfuncties, zoals het presenteren en het oefenen van de leerstof en het toetsen van kennis en vaardigheden. Daarnaast kijkt Icto ook naar de rol van de computer bij de communicatie tussen docent en student en tussen studenten onderling.

Bij de evaluatie 2000%2002 van Icto is, behalve naar de organisatie zelf, gekeken naar de projecten Blackboard, Etude en Sonate. Joost Groot Kormelink, beleidsmedewerker Onderwijs, Onderzoek, Internationalisering en Technologie (Ooit) van de Universiteitsdienst, is een van de samenstellers van het rapport. Uit de evaluatie van Blackboard bleek dat dit systeem deels redelijk en deels intensief wordt gebruikt. Het verschil is deels te verklaren uit de sturing van de invoering door een faculteit. ,,Bij sommige faculteiten moedigen ze het gebruik van Blackboard door docenten en studenten wel aan, maar ontbreekt een directe sturing”, aldus Groot Kormelink. ,,Bij Technische Natuurwetenschappen en Techniek, Bestuur en Management boden student-assistenten, onder leiding van een opleidingsdirecteur of een directeur speciale projecten, hands-on support. Docenten konden met vragen en problemen altijd bij hen terecht. Bij die faculteiten is het gebruik van Blackboard veel intensiever.”

Uit de evaluatie bleek ook dat er aan Blackboard zeker nadelen kleven. Toch concludeert het rapport dat het voorlopig de standaard voor de TU Delft blijft. ,,In de uitrol is veel geïnvesteerd door docenten en studenten en bovendien is het de standaard in diverse andere onderwijsinstellingen. Pas als er een systeem op de markt komt dat bewezen heeft daadwerkelijk beter te zijn – en lage migratiekosten heeft – zal een overstap worden overwogen.”

Hulpmiddel

Over Etude (databank met onder meer tentamenopgaven en oefentoetsen) en Sonate (automatische verwerking van schriftelijke toetsen) zijn de docenten redelijk tevreden tot tevreden. Groot Kormelink: ,,Sonate wordt als hulpmiddel gebruikt voor rond de honderd tentamens per jaar. Verzoeken voor verdere doorontwikkeling worden echter gesteund door een kleine maar tevreden groep docenten. Etude is met succes toegepast bij bijvoorbeeld wiskunde voor het Delftse Instellingspakket. Aangezien niet duidelijk is of deze systemen gecontinueerd worden, zijn docenten terughoudend bij het gebruik ervan. Bij Etude is het bijvoorbeeld een drempel om mee te werken aan het verder opbouwen van een itembank.”

Voor de evaluatie is niet alleen gesproken met medewerkers van de TU, maar ook met studenten. ,,Opvallend is dat hun wensen heel praktisch zijn. Ze willen dat de studiegids, dictaten, oude tentamens, oefenopgaven, overheadsheets en Powerpoint-presentaties van de docenten makkelijk zijn in te zien via Blackboard. Verder willen de studenten hun mail kunnen lezen zonder steeds opnieuw te hoeven inloggen, hun behaalde cijfers kunnen inzien, een mening kunnen geven over een vak en zich kunnen inschrijven voor een tentamen.”

Uit de evaluatie bleek dat aan de Icto-projecten nog het een en ander te verbeteren is. Groot Kormelink is de eerste om dat te beamen. ,,De afstemming tussen de faculteiten en de koppeling met andere administratieve systemen is bijvoorbeeld iets waaraan nog gewerkt moet worden. Aan de andere kant is Icto de manier waarmee de ondersteunende processen in het onderwijs verbeterd kunnen worden. Dat komt het hele onderwijs ten goede en zal resulteren in meer tevredenheid bij docenten en studenten.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.