Onderwijs

Studenten boos over nieuw curriculum

Infrastructuurplanning verdwijnt. Veel civielers met een brede belangstelling vinden dat zonde. Het was dinsdagmiddag druk in Café Civiel. Een grote groep studenten wilde graag duidelijkheid: blijft van het in de portfolio geschrapte onderzoeksprogramma infrastructuurplanning nog iets over in de nieuwe master transportation and traffic?Ja, maar waarschijnlijk niet bar veel, zo bleek al snel tijdens de informatiebijeenkomst die werd georganiseerd door het Dispuut Verkeer, studievereniging van infrastructuurplanning en verkeerskunde.

br />
Prof.dr.ir. Ingo Hansen, sectiehoofd verkeerskunde, wil infrastructuurplanning graag een plaats geven binnen de nieuwe master. Studenten zouden voortaan met behulp van keuzevakken voor een infrastructuurplanning-accent binnen de nieuwe master kunnen zorgen. Het is echter de vraag of de in bezuinigingsprocessen verwikkelde Civielfaculteit nog veel geld wil stoppen in die vakken.

Teleurstelling bij de studenten. ,,Dit is gewoon een verkeerskunde-opleiding!”, was een typerende reactie tijdens de middag – ook van prof.ir. Frank Sanders. Hij is voorstander van samenwerking met verkeerskunde, maar vindt dat de master te veel de diepte ingaat. Sanders vreest dat civielstudenten met een brede maatschappelijke interesse na hun bachelor de verleiding zullen voelen om naar Techniek, Bestuur en Management over te stappen. Terwijl infrastructuurplanning juist iets extra’s te bieden had. ,,De ‘we-pakken-het-aan-mentaliteit’ van de civieler en het individueel te kiezen specialisme – juridisch, bestuurlijk, planologisch – dat was een gouden combinatie.”

Even zorgelijk vindt Sanders dat vakken als stedelijke projecten en milieu effecten rapportage op de tocht staan. ,,Nu onderwijs en onderzoek gekoppeld worden, dreigen met het verdwijnen van onderzoek opeens ook essentiële vakken te verdwijnen. Milieu effecten rapportage is in de praktijk absoluut een ‘verplicht nummer’, denk alleen maar aan het aanleggen van wegen. Ik hoop dat de faculteit genoeg gezond verstand heeft om het te behouden.”

De studenten toonden zich teleurgesteld dat er in de portfoliodiscussie zo weinig naar hen was geluisterd. ,,Ik mis de invloed van de student”, zei iemand. Hansen reageerde: ,,U heeft gelijk, maar u moet begrijpen dat ik probeer na de portfolio-discussie in de master überhaupt nog een plaatsje voor infrastructuurplanning te vinden. Wij willen wel, maar het faculteitsbestuur lijkt niet enthousiast. U moet als studenten uw stem laten horen!” Gelukkig lag er bij de uitgang een handtekeningenlijst. En er was een rondje bier voor alle aanwezigen – van de sectie infrastructuurplanning.

Het was dinsdagmiddag druk in Café Civiel. Een grote groep studenten wilde graag duidelijkheid: blijft van het in de portfolio geschrapte onderzoeksprogramma infrastructuurplanning nog iets over in de nieuwe master transportation and traffic?

Ja, maar waarschijnlijk niet bar veel, zo bleek al snel tijdens de informatiebijeenkomst die werd georganiseerd door het Dispuut Verkeer, studievereniging van infrastructuurplanning en verkeerskunde.

Prof.dr.ir. Ingo Hansen, sectiehoofd verkeerskunde, wil infrastructuurplanning graag een plaats geven binnen de nieuwe master. Studenten zouden voortaan met behulp van keuzevakken voor een infrastructuurplanning-accent binnen de nieuwe master kunnen zorgen. Het is echter de vraag of de in bezuinigingsprocessen verwikkelde Civielfaculteit nog veel geld wil stoppen in die vakken.

Teleurstelling bij de studenten. ,,Dit is gewoon een verkeerskunde-opleiding!”, was een typerende reactie tijdens de middag – ook van prof.ir. Frank Sanders. Hij is voorstander van samenwerking met verkeerskunde, maar vindt dat de master te veel de diepte ingaat. Sanders vreest dat civielstudenten met een brede maatschappelijke interesse na hun bachelor de verleiding zullen voelen om naar Techniek, Bestuur en Management over te stappen. Terwijl infrastructuurplanning juist iets extra’s te bieden had. ,,De ‘we-pakken-het-aan-mentaliteit’ van de civieler en het individueel te kiezen specialisme – juridisch, bestuurlijk, planologisch – dat was een gouden combinatie.”

Even zorgelijk vindt Sanders dat vakken als stedelijke projecten en milieu effecten rapportage op de tocht staan. ,,Nu onderwijs en onderzoek gekoppeld worden, dreigen met het verdwijnen van onderzoek opeens ook essentiële vakken te verdwijnen. Milieu effecten rapportage is in de praktijk absoluut een ‘verplicht nummer’, denk alleen maar aan het aanleggen van wegen. Ik hoop dat de faculteit genoeg gezond verstand heeft om het te behouden.”

De studenten toonden zich teleurgesteld dat er in de portfoliodiscussie zo weinig naar hen was geluisterd. ,,Ik mis de invloed van de student”, zei iemand. Hansen reageerde: ,,U heeft gelijk, maar u moet begrijpen dat ik probeer na de portfolio-discussie in de master überhaupt nog een plaatsje voor infrastructuurplanning te vinden. Wij willen wel, maar het faculteitsbestuur lijkt niet enthousiast. U moet als studenten uw stem laten horen!” Gelukkig lag er bij de uitgang een handtekeningenlijst. En er was een rondje bier voor alle aanwezigen – van de sectie infrastructuurplanning.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.