Onderwijs

Spam-filter eet niet langer uitgaande e-mail

Van half juli tot half augustus is zes keer een deel van het uitgaande e-mailverkeer van de TU Delft een dag lang geblokkeerd geweest. De ict-ondersteuners hebben het probleem inmiddels vrijwel opgelost.

De TU Delft kwam enkele malen ten onrechte op de lijst van SpamCop terecht, het programma dat spam signaleert en afzenders vervolgens op een zwarte lijst plaatst. Gevolg: universiteiten en andere organisaties die van SpamCop gebruik maken, blokkeerden automatisch de mail van mailservers van de TU Delft. Het valt niet te achterhalen hoeveel mails op deze manier nooit zijn afgeleverd. In veel gevallen merkten TU-medewerkers overigens wel dat hun mail nooit bij de geadresseerde was aangekomen, omdat een ‘nette’ ontvangende mailserver in zulke gevallen een retourmailtje stuurt met de mededeling dat en waarom het mailtje is geblokkeerd.

Hoe belandde de TU Delft op de zwarte lijst van SpamCop? Je zou van een boemerangeffect kunnen spreken. Op de TU Delft wordt alle spam gemarkeerd met het bekende ‘****Spam****’, zodat de TU-medewerker in een oogopslag ziet dat hij deze mail beter ongeopend kan laten. De afgelopen zomervakantie hadden veel medewerkers de functie ingesteld die tijdens hun afwezigheid op elk mailtje automatisch een ‘out-of-office’-antwoord stuurt. Ongewenst neveneffect was dat de soms overvloedige spam die deze medewerkers binnenkregen dus ook keurig werd beantwoord. De mailservers die zulke reacties uit Delft weer ontvingen . en spam wordt veelal verstuurd via gekaapte pc’s – maken vaak gebruik van SpamCop. Deze digitale politieagent zag elke automatisch verzonden reactie op spam aan voor onvervalste spam, met de inmiddels bekende gevolgen.

Het shared service centre ict heeft vorige week twee tijdelijke maatregelen getroffen: door een filter belandt er voorlopig geen spam meer in mailboxen, en automatische ‘out of office’-reacties worden voorlopig alleen naar mensen binnen de TU Delft verzonden.

“Op dit moment onderzoeken we op welke wijze de afhandeling van ingaande en uitgaande e-mail veranderd zou moeten worden, zonder dat de volledige e-mailfunctionaliteit die je wilt bieden in gevaar komt”, zegt Maurice van Veghel, directeur van het domein ict. ” Een mogelijkheid is om spam-berichten definitief niet meer af te leveren in de e-mailbox van de gebruiker, maar deze berichten, indien een gebruiker dit wenst, in een aparte mailbox enige tijd te bewaren. Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding en verbetering van de controle van de uitgaande mailstromen.” Van Veghel benadrukt dat de ict-ondersteuners steeds een balans zoeken tussen beveiliging en gebruikersgemak. “Veel mensen vinden het prettig om toch de als spam gemarkeerde berichten in hun mailbox te krijgen, juist omdat er wel eens ten onrechte mail als spam wordt gekwalificeerd.” (JP)

De TU Delft kwam enkele malen ten onrechte op de lijst van SpamCop terecht, het programma dat spam signaleert en afzenders vervolgens op een zwarte lijst plaatst. Gevolg: universiteiten en andere organisaties die van SpamCop gebruik maken, blokkeerden automatisch de mail van mailservers van de TU Delft. Het valt niet te achterhalen hoeveel mails op deze manier nooit zijn afgeleverd. In veel gevallen merkten TU-medewerkers overigens wel dat hun mail nooit bij de geadresseerde was aangekomen, omdat een ‘nette’ ontvangende mailserver in zulke gevallen een retourmailtje stuurt met de mededeling dat en waarom het mailtje is geblokkeerd.

Hoe belandde de TU Delft op de zwarte lijst van SpamCop? Je zou van een boemerangeffect kunnen spreken. Op de TU Delft wordt alle spam gemarkeerd met het bekende ‘****Spam****’, zodat de TU-medewerker in een oogopslag ziet dat hij deze mail beter ongeopend kan laten. De afgelopen zomervakantie hadden veel medewerkers de functie ingesteld die tijdens hun afwezigheid op elk mailtje automatisch een ‘out-of-office’-antwoord stuurt. Ongewenst neveneffect was dat de soms overvloedige spam die deze medewerkers binnenkregen dus ook keurig werd beantwoord. De mailservers die zulke reacties uit Delft weer ontvingen . en spam wordt veelal verstuurd via gekaapte pc’s – maken vaak gebruik van SpamCop. Deze digitale politieagent zag elke automatisch verzonden reactie op spam aan voor onvervalste spam, met de inmiddels bekende gevolgen.

Het shared service centre ict heeft vorige week twee tijdelijke maatregelen getroffen: door een filter belandt er voorlopig geen spam meer in mailboxen, en automatische ‘out of office’-reacties worden voorlopig alleen naar mensen binnen de TU Delft verzonden.

“Op dit moment onderzoeken we op welke wijze de afhandeling van ingaande en uitgaande e-mail veranderd zou moeten worden, zonder dat de volledige e-mailfunctionaliteit die je wilt bieden in gevaar komt”, zegt Maurice van Veghel, directeur van het domein ict. ” Een mogelijkheid is om spam-berichten definitief niet meer af te leveren in de e-mailbox van de gebruiker, maar deze berichten, indien een gebruiker dit wenst, in een aparte mailbox enige tijd te bewaren. Daarnaast wordt gewerkt aan uitbreiding en verbetering van de controle van de uitgaande mailstromen.” Van Veghel benadrukt dat de ict-ondersteuners steeds een balans zoeken tussen beveiliging en gebruikersgemak. “Veel mensen vinden het prettig om toch de als spam gemarkeerde berichten in hun mailbox te krijgen, juist omdat er wel eens ten onrechte mail als spam wordt gekwalificeerd.” (JP)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.