Onderwijs

Sneller, lichter, duurzamer

Als het lukt om een nieuw studententeam samen te stellen, zal Delft volgend jaar weer met een zonnewagen vertegenwoordigd zijn op de World Solar Car Challenge.

/strong>

De zonnewagenrace in Australië wordt elke twee jaar georganiseerd. In november 2001 haalde het Delfts-Amsterdamse Alpha Centauri-team het wereldnieuws door met de zonnewagen Nuna als eerste te eindigen. Nu is het team druk op zoek naar opvolgers, die zich tot 18 oktober per e-mail kunnen aanmelden.

Werktuigbouwkundestudent Bart Goorden behoort tot de leden van het Alpha Centauri-team. Hij zal de nieuwe groep adviseren. ,,Het allerbelangrijkste advies? De studenten moeten proberen goed te plannen en de deadlines ook echt halen. Zodat de werkdruk bij het naderen van het vertrek naar Australië niet al te hoog wordt.” Teamgeest en affiniteit met techniek zijn de belangrijkste eisen die aan de leden van het nieuwe team worden gesteld.

Het nieuwe team staat voor de taak een waardige opvolger van Nuna te bouwen: lichter, makkelijker te besturen, beter gestroomlijnd, en met een soepelere communicatie tussen zonnewagen en volgauto. Goorden: ,,Er is al een lijst van verbeteringen door het oude team opgesteld, dat Wubbo Ockels zal aanbieden aan het college van bestuur.

Nuna haalde destijds een gemiddelde snelheid van 92 kilometer per uur. Goorden: ,,Bij de nieuwe wagen moet dat nog hoger komen te liggen, maar of honderd kilometer per uur haalbaar is durf ik nog niet te zeggen.”

Aanmelden: www.alpha-centauri.nl

Als het lukt om een nieuw studententeam samen te stellen, zal Delft volgend jaar weer met een zonnewagen vertegenwoordigd zijn op de World Solar Car Challenge.

De zonnewagenrace in Australië wordt elke twee jaar georganiseerd. In november 2001 haalde het Delfts-Amsterdamse Alpha Centauri-team het wereldnieuws door met de zonnewagen Nuna als eerste te eindigen. Nu is het team druk op zoek naar opvolgers, die zich tot 18 oktober per e-mail kunnen aanmelden.

Werktuigbouwkundestudent Bart Goorden behoort tot de leden van het Alpha Centauri-team. Hij zal de nieuwe groep adviseren. ,,Het allerbelangrijkste advies? De studenten moeten proberen goed te plannen en de deadlines ook echt halen. Zodat de werkdruk bij het naderen van het vertrek naar Australië niet al te hoog wordt.” Teamgeest en affiniteit met techniek zijn de belangrijkste eisen die aan de leden van het nieuwe team worden gesteld.

Het nieuwe team staat voor de taak een waardige opvolger van Nuna te bouwen: lichter, makkelijker te besturen, beter gestroomlijnd, en met een soepelere communicatie tussen zonnewagen en volgauto. Goorden: ,,Er is al een lijst van verbeteringen door het oude team opgesteld, dat Wubbo Ockels zal aanbieden aan het college van bestuur.

Nuna haalde destijds een gemiddelde snelheid van 92 kilometer per uur. Goorden: ,,Bij de nieuwe wagen moet dat nog hoger komen te liggen, maar of honderd kilometer per uur haalbaar is durf ik nog niet te zeggen.”

Aanmelden: www.alpha-centauri.nl

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.