Filmhuis Lumen draaide een week lang Tsjechische films compleet met Tsjechische bieren en hapjes. Bouwkunde alumni Sarah van Sonsbeeck en Paul Gerretsen bezochten de klassieker Thanks for each new morning.
/strong>
Van Sonsbeeck: ,,De openingsscène is ontzettend mooi. Een camera vliegt in vogelvlucht vanuit de wolken over het Oekraïense landschap. Uit de mist verschijnen slanke hoge bomen en je hoort de bellen van een kudde koeien langzaam luider worden.”
Gerretsen: ,,De film gaat over een Tsjechische familie die een jaar of twintig gevolgd wordt. Omdat de vader van het gezin van Oekraïense afkomst is, komt er regelmatig familie uit de Oekraïne op bezoek. Hij voelt zich eigenlijk totaal niet meer verbonden met zijn arme familie en laat ze dan ook op de gang slapen en gooit hun cadeaus kapot. Als hij tien jaar later bij familie in Bern op bezoek gaat, is hij opeens zelf de sloeber met de knullige cadeaus.”
Van Sonsbeeck: ,,Als er een sprong in de tijd werd gemaakt, kwam er groot een Tsjechische drankspreuk in beeld, bijvoorbeeld: ‘Ik ging maandag naar de stad en dronk voor veertig koeien’. Soms lijkt de film wel een beetje knullig in elkaar gezet. Zo wordt de hoofdpersoon, dochter Olga, constant door dezelfde vrouw gespeeld. Als zij in het begin van de film als veertig jaar oude actrice een meisje van veertien met paardenstaartjes probeert uit te beelden, dan komt dat toch niet echt professioneel over. De kleine imperfecties waren echter niet hinderlijk. Het paste wel bij de film dat het geluid af en toe kraakte, het beeld wat schokkerig was en een gevaarlijk beer toch wel heel erg veel op een mens in een berenpak leek.”
Gerretsen: ,,Doordat het verhaal een grote tijd in het leven van een familie beslaat zie je heel duidelijk dat, hoewel de omstandigheden veranderen, de mensen eigenlijk hetzelfde blijven. De Duitsers komen en gaan, het communisme begint zijn invloed te krijgen, maar iedereen leeft gewoon op zijn eigen manier verder. Dit komt heel goed naar voren in de slotscène. Daarin zie je dochter Olga in traditionele klederdracht in een spiksplinternieuwe Skoda de zon tegemoet rijden. Mijn eerste Tsjechische film is goed bevallen.”
Filmhuis Lumen draaide een week lang Tsjechische films compleet met Tsjechische bieren en hapjes. Bouwkunde alumni Sarah van Sonsbeeck en Paul Gerretsen bezochten de klassieker Thanks for each new morning.
Van Sonsbeeck: ,,De openingsscène is ontzettend mooi. Een camera vliegt in vogelvlucht vanuit de wolken over het Oekraïense landschap. Uit de mist verschijnen slanke hoge bomen en je hoort de bellen van een kudde koeien langzaam luider worden.”
Gerretsen: ,,De film gaat over een Tsjechische familie die een jaar of twintig gevolgd wordt. Omdat de vader van het gezin van Oekraïense afkomst is, komt er regelmatig familie uit de Oekraïne op bezoek. Hij voelt zich eigenlijk totaal niet meer verbonden met zijn arme familie en laat ze dan ook op de gang slapen en gooit hun cadeaus kapot. Als hij tien jaar later bij familie in Bern op bezoek gaat, is hij opeens zelf de sloeber met de knullige cadeaus.”
Van Sonsbeeck: ,,Als er een sprong in de tijd werd gemaakt, kwam er groot een Tsjechische drankspreuk in beeld, bijvoorbeeld: ‘Ik ging maandag naar de stad en dronk voor veertig koeien’. Soms lijkt de film wel een beetje knullig in elkaar gezet. Zo wordt de hoofdpersoon, dochter Olga, constant door dezelfde vrouw gespeeld. Als zij in het begin van de film als veertig jaar oude actrice een meisje van veertien met paardenstaartjes probeert uit te beelden, dan komt dat toch niet echt professioneel over. De kleine imperfecties waren echter niet hinderlijk. Het paste wel bij de film dat het geluid af en toe kraakte, het beeld wat schokkerig was en een gevaarlijk beer toch wel heel erg veel op een mens in een berenpak leek.”
Gerretsen: ,,Doordat het verhaal een grote tijd in het leven van een familie beslaat zie je heel duidelijk dat, hoewel de omstandigheden veranderen, de mensen eigenlijk hetzelfde blijven. De Duitsers komen en gaan, het communisme begint zijn invloed te krijgen, maar iedereen leeft gewoon op zijn eigen manier verder. Dit komt heel goed naar voren in de slotscène. Daarin zie je dochter Olga in traditionele klederdracht in een spiksplinternieuwe Skoda de zon tegemoet rijden. Mijn eerste Tsjechische film is goed bevallen.”

Comments are closed.