Campus

Shakespeariaans

,,Ik neem wel eens een loopje met Shakespeare, maar zelf nam hij ook wel eens een loopje met grootheden uit zijn tijd”, zegt Tom Lanoye tijdens de signeersessie na afloop van zijn optreden in Cultureel Centrum Mekelweg 10.

,,Als het maar goed toneel wordt is het gepermitteerd. Ik bewerk Shakespeare. Letterlijke vertalingen zijn al beschikbaar.”

Dinsdagavond vermaakte de Belgische columnist, essayist, toneelschrijver, dichter, romancier en performer op uitnodiging van Studium Generale een zaal vol techneuten met Shakespeariaanse fragmenten uit eigen werk. Shakespeariaans, maar onmiskenbaar met een grote eigen invloed.

De aanwezigen worden meegenomen naar Lanoyes ‘literair laboratorium’. Daar vat hij in anderhalf uur samen waar hij oorspronkelijk een twaalf uur durende toneelmarathon ‘Ten Oorlog’, gebaseerd op de koningsdrama’s van Shakespeare, voor nodig had. In sneltreinvaart sprint Lanoye door het verhaal, waarbij hij op belangrijke momenten stilstaat om met zichzelf in dialoog te treden.

De unieke analyses en tirades over het hedendaagse en corrupte België die de literaire avond van Studium Generale zou doen verschillen van een reguliere voorstelling, blijven uit. Het energieke optreden, waar Lanoyes passie voor Shakespeare vanaf druipt, wordt niettemin beloond met een luid applaus.

Lanoye draagt voor en speelt toneel, rustig vanuit zijn fauteuil of springend en dansend over het podium. Hij is het ene moment een zwangere koningin die haar buik met daarin zoon Edward toespreekt, en het volgende moment de gebochelde machtswellusteling Richard, die huilend op de troon zit, nadat hij zijn hele familie heeft uitgemoord. En dat alles in een zwarte korte broek en een zwarte polo.

Het spraakgebruik verandert gaandeweg de voorstelling. Zijn de dialogen in het begin nog vol Franse begrippen, aan het eind gebruikt Lanoye nog slechts een fantasiecombinatie van Nederlandse en Engelse woorden, waarbij schuttingtaal niet wordt vermeden: ,,That bitch is every inch een klasseteef”. Shakespeare is gereanimeerd volgens moderne maatstaven.

,,Ik neem wel eens een loopje met Shakespeare, maar zelf nam hij ook wel eens een loopje met grootheden uit zijn tijd”, zegt Tom Lanoye tijdens de signeersessie na afloop van zijn optreden in Cultureel Centrum Mekelweg 10. ,,Als het maar goed toneel wordt is het gepermitteerd. Ik bewerk Shakespeare. Letterlijke vertalingen zijn al beschikbaar.”

Dinsdagavond vermaakte de Belgische columnist, essayist, toneelschrijver, dichter, romancier en performer op uitnodiging van Studium Generale een zaal vol techneuten met Shakespeariaanse fragmenten uit eigen werk. Shakespeariaans, maar onmiskenbaar met een grote eigen invloed.

De aanwezigen worden meegenomen naar Lanoyes ‘literair laboratorium’. Daar vat hij in anderhalf uur samen waar hij oorspronkelijk een twaalf uur durende toneelmarathon ‘Ten Oorlog’, gebaseerd op de koningsdrama’s van Shakespeare, voor nodig had. In sneltreinvaart sprint Lanoye door het verhaal, waarbij hij op belangrijke momenten stilstaat om met zichzelf in dialoog te treden.

De unieke analyses en tirades over het hedendaagse en corrupte België die de literaire avond van Studium Generale zou doen verschillen van een reguliere voorstelling, blijven uit. Het energieke optreden, waar Lanoyes passie voor Shakespeare vanaf druipt, wordt niettemin beloond met een luid applaus.

Lanoye draagt voor en speelt toneel, rustig vanuit zijn fauteuil of springend en dansend over het podium. Hij is het ene moment een zwangere koningin die haar buik met daarin zoon Edward toespreekt, en het volgende moment de gebochelde machtswellusteling Richard, die huilend op de troon zit, nadat hij zijn hele familie heeft uitgemoord. En dat alles in een zwarte korte broek en een zwarte polo.

Het spraakgebruik verandert gaandeweg de voorstelling. Zijn de dialogen in het begin nog vol Franse begrippen, aan het eind gebruikt Lanoye nog slechts een fantasiecombinatie van Nederlandse en Engelse woorden, waarbij schuttingtaal niet wordt vermeden: ,,That bitch is every inch een klasseteef”. Shakespeare is gereanimeerd volgens moderne maatstaven.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.