Onderwijs

SBS-personeel wil organisatieonderzoek

,,Mijn organisatie is niet ziek”, roept een medewerker van het Business Service Centrum. ,,Nou, dit is zeker niet de gezondste organisatie waar ik heb gewerkt”, reageert een staflid.

,,’s Ochtends gaat iedereen in zijn hokje aan het werk en trekt de deur achter zich dicht.”

Herkenning en instemmend gemompel alom. Het verzameld personeel van SBS (Staf, Bestuur en Servicecentra) overlegde vorige week met ondernemingsraad (or) en onderdeelcommissie over de voorgenomen reorganisatie. Het plan is om zeven miljoen gulden te besparen en er moeten dertig mensen vertrekken.

Als er na afloop een conclusie te trekken is, is dat het personeel grote twijfels heeft over de voorgenomen reorganisatie. ,,Een echte ingenieursgedachte: we tekenen een mooi, nieuw schema en dan komt het vanzelf goed.” ,,Ik kreeg bij het lezen het gevoel dat de uitkomst van tevoren vast lag. Het waarom is er in anderhalf A4’tje even bijgeschreven.”

Het personeel wil een onderbouwing horen voor een reorganisatie. Wat vinden de klanten van hun functioneren? Wat zijn eigenlijk de kerntaken van SBS? Waar is het cijfermateriaal? ,,Het klinkt nu allemaal als een herhaling van zetten van vorige reorganisaties, en hoeveel heeft dat opgeleverd?”, vindt iemand.

,,Het ligt niet aan de structuur, maar aan de cultuur”, is een veelgehoorde opmerking. ,,Maar wat is die cultuur dan?”, vraagt or-lid Frank van der Vlugt. ,,Er is geen communicatie”,zegt iemand. , Er wordt nauwelijks gepraat bij het koffieapparaat.” ,,Ligt dat niet aan jezelf?” ,,Nee, het is de hele cultuur. De persoonlijke machtsstrijd aan de top heeft geïsoleerde clubjes gecreëerd.”

Een onafhankelijk organisatie-onderzoek wordt genoemd als oplossing. ,,Zo’n onderzoek kan het probleem loszetten van de emoties. Gewoon aan de klanten vragen of we het goed doen. Objectieve cijfers.” Tot besluit nog een waarschuwing uit de zaal: ,,Veel zaken liggen stil, het Studentenservicecentrum is gewoon dicht. We zijn bezig een slechte reputatie op te bouwen in het buitenland.”

,,Mijn organisatie is niet ziek”, roept een medewerker van het Business Service Centrum. ,,Nou, dit is zeker niet de gezondste organisatie waar ik heb gewerkt”, reageert een staflid. ,,’s Ochtends gaat iedereen in zijn hokje aan het werk en trekt de deur achter zich dicht.”

Herkenning en instemmend gemompel alom. Het verzameld personeel van SBS (Staf, Bestuur en Servicecentra) overlegde vorige week met ondernemingsraad (or) en onderdeelcommissie over de voorgenomen reorganisatie. Het plan is om zeven miljoen gulden te besparen en er moeten dertig mensen vertrekken.

Als er na afloop een conclusie te trekken is, is dat het personeel grote twijfels heeft over de voorgenomen reorganisatie. ,,Een echte ingenieursgedachte: we tekenen een mooi, nieuw schema en dan komt het vanzelf goed.” ,,Ik kreeg bij het lezen het gevoel dat de uitkomst van tevoren vast lag. Het waarom is er in anderhalf A4’tje even bijgeschreven.”

Het personeel wil een onderbouwing horen voor een reorganisatie. Wat vinden de klanten van hun functioneren? Wat zijn eigenlijk de kerntaken van SBS? Waar is het cijfermateriaal? ,,Het klinkt nu allemaal als een herhaling van zetten van vorige reorganisaties, en hoeveel heeft dat opgeleverd?”, vindt iemand.

,,Het ligt niet aan de structuur, maar aan de cultuur”, is een veelgehoorde opmerking. ,,Maar wat is die cultuur dan?”, vraagt or-lid Frank van der Vlugt. ,,Er is geen communicatie”,zegt iemand. , Er wordt nauwelijks gepraat bij het koffieapparaat.” ,,Ligt dat niet aan jezelf?” ,,Nee, het is de hele cultuur. De persoonlijke machtsstrijd aan de top heeft geïsoleerde clubjes gecreëerd.”

Een onafhankelijk organisatie-onderzoek wordt genoemd als oplossing. ,,Zo’n onderzoek kan het probleem loszetten van de emoties. Gewoon aan de klanten vragen of we het goed doen. Objectieve cijfers.” Tot besluit nog een waarschuwing uit de zaal: ,,Veel zaken liggen stil, het Studentenservicecentrum is gewoon dicht. We zijn bezig een slechte reputatie op te bouwen in het buitenland.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.