Vier pas afgestudeerde Delftse architecten maken een reis rond de wereld langs vierentwintig metropolen. Een studie naar overeenkomsten en verschillen in de wedloop van de mondialisering.
br />
Maandag 6 september vertrekken Bart Reuser, John van de Water, Marijn Schenk en Michel Schreinemachers op een studiereis, die hen tijdens de laatste vier maanden van dit millennium langs de 24 meest toonaangevende steden ter wereld voert. Doel van dit plan: het maken van een tijdsdocument van ‘de metropool anno 2000’.
Alle vier zijn ze afgelopen jaar afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde. Ze werken nu samen onder de naam Next Architects. Het is geen architectenbureau, maar een studie-atelier waarin allerlei frisse ideeën worden ontwikkeld. Ze werken o.a. aan tentoonstellingen voor het Nederlands Architectuurinstituut, doen mee aan prijsvragen en leggen momenteel de laatste hand aan een architectuurvariant op het spel Triviant.
Het idee voor de Millennium Tour ontstond tijdens een lunch in april. Sindsdien is het tot in detail uitgewerkt en gepresenteerd in een folder. Gesteund door een comité van aanbeveling en hun eigen portfolio’s deden ze een aanvraag voor sponsoring bij de Stichting Fonds voor de beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst te Amsterdam. Resultaat: ruim 18 duizend gulden per persoon, meer dan 72 duizend in totaal.
Reuser: ,,Die stichting investeert vooral in jonge, veelbelovende mensen. Niet zozeer wat je gaat doen telt mee, maar vooral wat je al gedaan hebt. En wij hadden wel het een en ander te tonen. Overigens gaat van het bedrag meer dan de helft al op aan de vliegtickets.”
Inwisselbaar
De vraag die tijdens de reis centraal zal staan, is in hoeverre de metropolen onder invloed van de mondialisering gelijksoortige ontwikkelingen laten zien en op welke manier ze in staat zijn plaats te bieden aan ‘cultuurgebonden’ activiteiten. Reuser: ,,Wat je ziet is dat er veel zones ontstaan die niet langer cultuurgebonden zijn, maar mondiale tendensen volgen. Nieuwe vliegvelden bijvoorbeeld zijn vrijwel inwisselbaar met elkaar. Tegelijk ontstaan door de enorme groei ook nieuwe structuren die specifiek alleen in die stad mogelijk zijn. Wij willen die gegevens vastleggen en kijken of er conclusies uit te trekken zijn voor de toekomst.”
Vertrekkend uit Amsterdam worden eerst Moskou, Caïro en Johannesburg aangedaan. Daarna ligt India op de route: Bombay en Delhi. In Zuidoost-Azië en Japan worden bij elkaar tien grote steden bezocht: Hanoi, Bangkok, Saigon, Kuala Lumpur, Singapore, Hong Kong, Shanghai, Beijing, Osaka en Tokyo. Dan wordt overgestoken naar Noord-Amerika voor San Francisco, Los Angeles, Chicago, New York en Mexico City. De reis eindigt na Santiago, Buenos Aires en Rio de Janeiro uiteindelijk in Sao Paulo, waarvandaan ze een aantal weken later weer terugvliegennaar Amsterdam.
Enorme invloed
Afwisselend alleen, met z’n tweeën, drieën en soms met z’n vieren verblijven ze in iedere stad een week. Aan de hand van een standaardlijst proberen ze steeds van dezelfde facetten de kenmerken in die stad vast te leggen. Categorieën van onderzoek zijn het dagelijks leven, vervoer en verplaatsing, ontspanning en vrije tijd, het stadsbeeld, macht, contact en communicatie, identiteit van individu en groepen, de maatschappelijke outcasts en het milieu. ,,Zo wordt een redelijk compleet stadsbeeld verkregen en kunnen we de categoriën na afloop direct met elkaar vergelijken,” aldus Schreinemachers.
De selectie van juist deze metropolen is een optelling van verschillende factoren, aldus Reuser: ,,Als je simpelweg de 24 grootste steden neemt, heb je ook steden die mondiaal nauwelijks van belang zijn. Terwijl sommige kleinere steden juist een enorme invloed hebben op grote delen van de wereld.”Zo viel Calcutta weg tegen interessantere landgenoten Bombay en Delhi. Johannesburg, een kleintje onder de giganten, is veruit de belangrijkste stad in de hele regio en dus opgenomen in de selectie. Australië en West-Europa doen mondiaal helemaal niet mee in dit verhaal en de enige echt ontbrekende metropool is Lagos, hoofdstad van Nigeria – een stad waarop geen doorgaande vluchten geboekt konden worden.
Door de groep te splitsen kunnen de Next Architects meer steden aandoen. Om elkaar goed van ontwikkelingen op de hoogte te houden zal vrijwel dagelijks gemaild worden. Delen van die mailtjes worden door een contactpersoon in Delft vrijwel direct op hun homepage gezet, zodat iedereen het verloop van de reis kan volgen.
Gewapend met twee fotocamera’s – een spiegelreflex voor de betere foto’s, maar een pocketcamera voor de onveiligere sloppenwijken en het nachtleven – met verder alleen handbagage en een lijstje van mogelijke slaapplaatsen, vliegen ze een stad binnen, duiken een week in alles wat ze tegenkomen en ‘hoppen’ weer door naar de volgende stad. Reuser: ,,Ik geloof dat het ons binnen een week wel moet lukken een goed beeld van de huidige metropool te documenteren. Moeilijker maar ook interessanter is registreren waar het naartoe gaat. Daarom zoeken we nu in iedere stad contactpersonen die ons daarbij kunnen helpen.”
Adrenaline
Wat er met de resultaten gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Er komt een eindverslag voor de sponsor, maar de architecten denken zelf al aan een tentoonstelling en als het even kan ook een publicatie.
Is het een snoepreisje of gewoon heel hard werken? ,,Dit is wel het soort reis dat ik altijd al wilde maken,” aldus Schenk, ,,maar we moeten in iedere stad ook heel hard aan de slag.” ,,Daar staat tegenover dat we ons juist verdiepen in wat daar interessant is,” vervolgt Schreinemachers. ,,En iedere week een nieuwe culture shock, dat jaagt de adrenalinegenoeg door je bloed om het hoofd erbij te houden.”
Vier maanden lang alleen maar stress is ook weer niet de bedoeling. Want wie eenmaal in Peking is gaat ook wel even de Chinese Muur bekijken, in Tokyo staat nog een Heilige Berg, en vanuit San Francisco kun je best met de auto naar Las Vegas om dan pas door te vliegen naar New York en Chicago. Reuser: ,,We mogen af en toe best even op vakantie.”
Vier pas afgestudeerde Delftse architecten maken een reis rond de wereld langs vierentwintig metropolen. Een studie naar overeenkomsten en verschillen in de wedloop van de mondialisering.
Maandag 6 september vertrekken Bart Reuser, John van de Water, Marijn Schenk en Michel Schreinemachers op een studiereis, die hen tijdens de laatste vier maanden van dit millennium langs de 24 meest toonaangevende steden ter wereld voert. Doel van dit plan: het maken van een tijdsdocument van ‘de metropool anno 2000’.
Alle vier zijn ze afgelopen jaar afgestudeerd aan de faculteit Bouwkunde. Ze werken nu samen onder de naam Next Architects. Het is geen architectenbureau, maar een studie-atelier waarin allerlei frisse ideeën worden ontwikkeld. Ze werken o.a. aan tentoonstellingen voor het Nederlands Architectuurinstituut, doen mee aan prijsvragen en leggen momenteel de laatste hand aan een architectuurvariant op het spel Triviant.
Het idee voor de Millennium Tour ontstond tijdens een lunch in april. Sindsdien is het tot in detail uitgewerkt en gepresenteerd in een folder. Gesteund door een comité van aanbeveling en hun eigen portfolio’s deden ze een aanvraag voor sponsoring bij de Stichting Fonds voor de beeldende kunsten, vormgeving en bouwkunst te Amsterdam. Resultaat: ruim 18 duizend gulden per persoon, meer dan 72 duizend in totaal.
Reuser: ,,Die stichting investeert vooral in jonge, veelbelovende mensen. Niet zozeer wat je gaat doen telt mee, maar vooral wat je al gedaan hebt. En wij hadden wel het een en ander te tonen. Overigens gaat van het bedrag meer dan de helft al op aan de vliegtickets.”
Inwisselbaar
De vraag die tijdens de reis centraal zal staan, is in hoeverre de metropolen onder invloed van de mondialisering gelijksoortige ontwikkelingen laten zien en op welke manier ze in staat zijn plaats te bieden aan ‘cultuurgebonden’ activiteiten. Reuser: ,,Wat je ziet is dat er veel zones ontstaan die niet langer cultuurgebonden zijn, maar mondiale tendensen volgen. Nieuwe vliegvelden bijvoorbeeld zijn vrijwel inwisselbaar met elkaar. Tegelijk ontstaan door de enorme groei ook nieuwe structuren die specifiek alleen in die stad mogelijk zijn. Wij willen die gegevens vastleggen en kijken of er conclusies uit te trekken zijn voor de toekomst.”
Vertrekkend uit Amsterdam worden eerst Moskou, Caïro en Johannesburg aangedaan. Daarna ligt India op de route: Bombay en Delhi. In Zuidoost-Azië en Japan worden bij elkaar tien grote steden bezocht: Hanoi, Bangkok, Saigon, Kuala Lumpur, Singapore, Hong Kong, Shanghai, Beijing, Osaka en Tokyo. Dan wordt overgestoken naar Noord-Amerika voor San Francisco, Los Angeles, Chicago, New York en Mexico City. De reis eindigt na Santiago, Buenos Aires en Rio de Janeiro uiteindelijk in Sao Paulo, waarvandaan ze een aantal weken later weer terugvliegennaar Amsterdam.
Enorme invloed
Afwisselend alleen, met z’n tweeën, drieën en soms met z’n vieren verblijven ze in iedere stad een week. Aan de hand van een standaardlijst proberen ze steeds van dezelfde facetten de kenmerken in die stad vast te leggen. Categorieën van onderzoek zijn het dagelijks leven, vervoer en verplaatsing, ontspanning en vrije tijd, het stadsbeeld, macht, contact en communicatie, identiteit van individu en groepen, de maatschappelijke outcasts en het milieu. ,,Zo wordt een redelijk compleet stadsbeeld verkregen en kunnen we de categoriën na afloop direct met elkaar vergelijken,” aldus Schreinemachers.
De selectie van juist deze metropolen is een optelling van verschillende factoren, aldus Reuser: ,,Als je simpelweg de 24 grootste steden neemt, heb je ook steden die mondiaal nauwelijks van belang zijn. Terwijl sommige kleinere steden juist een enorme invloed hebben op grote delen van de wereld.”Zo viel Calcutta weg tegen interessantere landgenoten Bombay en Delhi. Johannesburg, een kleintje onder de giganten, is veruit de belangrijkste stad in de hele regio en dus opgenomen in de selectie. Australië en West-Europa doen mondiaal helemaal niet mee in dit verhaal en de enige echt ontbrekende metropool is Lagos, hoofdstad van Nigeria – een stad waarop geen doorgaande vluchten geboekt konden worden.
Door de groep te splitsen kunnen de Next Architects meer steden aandoen. Om elkaar goed van ontwikkelingen op de hoogte te houden zal vrijwel dagelijks gemaild worden. Delen van die mailtjes worden door een contactpersoon in Delft vrijwel direct op hun homepage gezet, zodat iedereen het verloop van de reis kan volgen.
Gewapend met twee fotocamera’s – een spiegelreflex voor de betere foto’s, maar een pocketcamera voor de onveiligere sloppenwijken en het nachtleven – met verder alleen handbagage en een lijstje van mogelijke slaapplaatsen, vliegen ze een stad binnen, duiken een week in alles wat ze tegenkomen en ‘hoppen’ weer door naar de volgende stad. Reuser: ,,Ik geloof dat het ons binnen een week wel moet lukken een goed beeld van de huidige metropool te documenteren. Moeilijker maar ook interessanter is registreren waar het naartoe gaat. Daarom zoeken we nu in iedere stad contactpersonen die ons daarbij kunnen helpen.”
Adrenaline
Wat er met de resultaten gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Er komt een eindverslag voor de sponsor, maar de architecten denken zelf al aan een tentoonstelling en als het even kan ook een publicatie.
Is het een snoepreisje of gewoon heel hard werken? ,,Dit is wel het soort reis dat ik altijd al wilde maken,” aldus Schenk, ,,maar we moeten in iedere stad ook heel hard aan de slag.” ,,Daar staat tegenover dat we ons juist verdiepen in wat daar interessant is,” vervolgt Schreinemachers. ,,En iedere week een nieuwe culture shock, dat jaagt de adrenalinegenoeg door je bloed om het hoofd erbij te houden.”
Vier maanden lang alleen maar stress is ook weer niet de bedoeling. Want wie eenmaal in Peking is gaat ook wel even de Chinese Muur bekijken, in Tokyo staat nog een Heilige Berg, en vanuit San Francisco kun je best met de auto naar Las Vegas om dan pas door te vliegen naar New York en Chicago. Reuser: ,,We mogen af en toe best even op vakantie.”

Comments are closed.