Rond de 1100 studenten krijgen binnenkort een telefoontje van het Nipo. De TU houdt wederom een enquête onder haar studenten. Wie een mening over het onderwijs of de faciliteiten heeft, krijgt nu de gelegenheid die te ventileren.
/strong>
Het college van bestuur (cvb) wil met een zekere regelmaat weten hoe (on)tevreden de studenten zijn over het TU-onderwijs. Op zich niets opmerkelijks vinden Anne Koning, Claire Jacobs en Gabriëlle Muris. De eerste twee zijn beleidsmedewerkers van de stafeenheid Planning en Evaluatie en de laatste van de stafeenheid Onderwijs, Onderzoek en Studentenbeleid. ,,In het bedrijfsleven is het heel gebruikelijk om een onderzoek te houden naar de tevredenheid van klanten. Het is daarom logisch dat het cvb wil weten hoe de studenten over het onderwijsaanbod denken.”
In 1999 werd de eerste studentenenquête gehouden en dit jaar vindt de tweede meting plaats. ,,Voor de TU is het, naast de resultaten op zich, belangrijk om te zien of er sprake is van trends. Zijn de studenten in toenemende mate tevreden of ontevreden op bepaalde onderdelen? Voor het vaststellen van beleid zijn de ontwikkelingen op langere termijn beslist essentieel.”
Trends
De enquête wordt gehouden door het Nipo. De vaststelling van de vragenlijst is gebeurd in nauw overleg met Koning, Jacobs en Muris. ,,De studenten worden vooral ondervraagd over de volgende items: het onderwijs, de faciliteiten en de organisatie. Het uitgangspunt is de vragenlijst van 1999. Om een goede vergelijking te maken moet je in grote lijnen dezelfde vragen stellen. Wel is een deel van de suggesties van de studentenraad overgenomen. Zo worden er nu vragen gesteld over het aantal beschikbare studieplaatsen en over de mogelijkheden voor een student, die vertraging oploopt in de studie, om deze in te kunnen lopen.”
De vragenlijst mocht niet te lang worden omdat een telefoongesprek niet meer dan tien minuten van iemands tijd in beslag moet nemen. ,,Als het te lang duurt, haken veel mensen af.” Bij de vorige enquête bleek dat de toelichtingen op de antwoorden veel achtergrondinformatie verschaften. ,,Naar voren kwam bijvoorbeeld dat niet uitsluitend de lengte van de nakijktermijn van een tentamen doorslaggevend is, maar ook de duidelijkheid over het moment dat een student de uitslag kan verwachten. Dat inzicht krijg je alleen via de toelichtingen op de antwoorden en daar hebben wij bij deze enquête veel ruimte voor ingeruimd.”
Witte week
In de weken van 24 september tot 19 oktober 2001 krijgt een deel van de TU-studenten een telefoontje van het Nipo. Alleen studentendie hun propedeuse hebben gehaald, worden geselecteerd voor de representatieve steekproef. ,,Het heeft weinig zin om studenten te interviewen die pas een paar maanden op de TU studeren. Overigens houden wij bij de enquête eveneens rekening met de tentamenperiode. Na 12 oktober worden geen studenten van de opleidingen bouwkunde, civiele techniek en technische bestuurskunde geënquêteerd. Bij hen begint dan de witte week en wij willen de studenten dan niet storen.”
De resultaten en de analyses van de studentenenquête worden aan het eind van het jaar bekend. Jacobs is het meest benieuwd naar het studentenoordeel over de nakijktermijnen. Koning en Muris willen graag weten wat het de studenten vinden van de inhoud en het niveau van de opleidingen. ,,Ook de uitslagen op de andere terreinen zien wij met belangstelling tegemoet. De enquête geeft belangrijke indicaties over het soort onderwijs dat de studenten op de TU genieten en of zij ervan genieten. Dit soort gegevens is cruciaal bij de vaststelling van het TU-beleid. Wij hopen daarom dat de studenten zich realiseren dat deze enquête ook voor hen van belang is en dat zij zoveel mogelijk willen mee werken.”
Rond de 1100 studenten krijgen binnenkort een telefoontje van het Nipo. De TU houdt wederom een enquête onder haar studenten. Wie een mening over het onderwijs of de faciliteiten heeft, krijgt nu de gelegenheid die te ventileren.
Het college van bestuur (cvb) wil met een zekere regelmaat weten hoe (on)tevreden de studenten zijn over het TU-onderwijs. Op zich niets opmerkelijks vinden Anne Koning, Claire Jacobs en Gabriëlle Muris. De eerste twee zijn beleidsmedewerkers van de stafeenheid Planning en Evaluatie en de laatste van de stafeenheid Onderwijs, Onderzoek en Studentenbeleid. ,,In het bedrijfsleven is het heel gebruikelijk om een onderzoek te houden naar de tevredenheid van klanten. Het is daarom logisch dat het cvb wil weten hoe de studenten over het onderwijsaanbod denken.”
In 1999 werd de eerste studentenenquête gehouden en dit jaar vindt de tweede meting plaats. ,,Voor de TU is het, naast de resultaten op zich, belangrijk om te zien of er sprake is van trends. Zijn de studenten in toenemende mate tevreden of ontevreden op bepaalde onderdelen? Voor het vaststellen van beleid zijn de ontwikkelingen op langere termijn beslist essentieel.”
Trends
De enquête wordt gehouden door het Nipo. De vaststelling van de vragenlijst is gebeurd in nauw overleg met Koning, Jacobs en Muris. ,,De studenten worden vooral ondervraagd over de volgende items: het onderwijs, de faciliteiten en de organisatie. Het uitgangspunt is de vragenlijst van 1999. Om een goede vergelijking te maken moet je in grote lijnen dezelfde vragen stellen. Wel is een deel van de suggesties van de studentenraad overgenomen. Zo worden er nu vragen gesteld over het aantal beschikbare studieplaatsen en over de mogelijkheden voor een student, die vertraging oploopt in de studie, om deze in te kunnen lopen.”
De vragenlijst mocht niet te lang worden omdat een telefoongesprek niet meer dan tien minuten van iemands tijd in beslag moet nemen. ,,Als het te lang duurt, haken veel mensen af.” Bij de vorige enquête bleek dat de toelichtingen op de antwoorden veel achtergrondinformatie verschaften. ,,Naar voren kwam bijvoorbeeld dat niet uitsluitend de lengte van de nakijktermijn van een tentamen doorslaggevend is, maar ook de duidelijkheid over het moment dat een student de uitslag kan verwachten. Dat inzicht krijg je alleen via de toelichtingen op de antwoorden en daar hebben wij bij deze enquête veel ruimte voor ingeruimd.”
Witte week
In de weken van 24 september tot 19 oktober 2001 krijgt een deel van de TU-studenten een telefoontje van het Nipo. Alleen studentendie hun propedeuse hebben gehaald, worden geselecteerd voor de representatieve steekproef. ,,Het heeft weinig zin om studenten te interviewen die pas een paar maanden op de TU studeren. Overigens houden wij bij de enquête eveneens rekening met de tentamenperiode. Na 12 oktober worden geen studenten van de opleidingen bouwkunde, civiele techniek en technische bestuurskunde geënquêteerd. Bij hen begint dan de witte week en wij willen de studenten dan niet storen.”
De resultaten en de analyses van de studentenenquête worden aan het eind van het jaar bekend. Jacobs is het meest benieuwd naar het studentenoordeel over de nakijktermijnen. Koning en Muris willen graag weten wat het de studenten vinden van de inhoud en het niveau van de opleidingen. ,,Ook de uitslagen op de andere terreinen zien wij met belangstelling tegemoet. De enquête geeft belangrijke indicaties over het soort onderwijs dat de studenten op de TU genieten en of zij ervan genieten. Dit soort gegevens is cruciaal bij de vaststelling van het TU-beleid. Wij hopen daarom dat de studenten zich realiseren dat deze enquête ook voor hen van belang is en dat zij zoveel mogelijk willen mee werken.”

Comments are closed.