Campus

Op zoek naar het ei van columbus

Hoezeer ze ook worden aangespoord, Nederlandse jongeren kiezen niet voor techniek. Met tachtig miljoen in de portefeuille moet de stichting Axis het tij keren.

Slechts een kwart van de Nederlandse jongeren kiest voor een bèta of techniekstudie, minder dan in andere Westerse landen. En nog geen zeventig procent van de technisch afgestudeerden kiest vervolgens voor een technisch of bèta-beroep. Van die groep stapt weer eens veertig procent na een aantal jaren over naar een niet-exact beroep. Geen wonder dus dat er een enorm tekort is aan ingenieurs en bèta’s.


1 Illustratie: Gripp

Al jaren probeert de overheid daar wat aan te doen, maar campagnes (‘Kies exact!’) of technosoaps op televisie hadden nauwelijks effect. Tijd voor harde actie, besloten vorig jaar de toenmalige ministers van Onderwijs (Ritzen) en Economische Zaken (Wijers). Zij trokken veertig miljoen gulden uit voor nieuwe initiatieven, op voorwaarde dat universiteiten, hogescholen en bedrijfsleven met hetzelfde bedrag over de brug kwamen.

Oud-lid van het Delftse college van bestuur, drs. M. Veenendaal, werd dit voorjaar ingeschakeld om een stichting vorm te geven die dat geld zou gaan verdelen. Vier maanden, een conferentie en wat voorbereidend werk later is de officiële start van stichting Axis een feit. Veenendaal (die een eigen organisatie-adviesbureau runt) heeft het stokje overgegeven aan drs. W. van Oosterom, voormalig directeur hbo van het ministerie van Onderwijs.

,,Axis is een bijzondere club”, zegt de verse voorzitter vanuit het voorlopige hoofdkantoor van de stichting: het gebouw van MKB-Nederland in Delft. ,,Het is uniek dat een organisatie het hele gebied bestrijkt van basisonderwijs tot de universiteit, inclusief het bedrijfsleven.”
Ander onderwijs

Van actie is nog weinig sprake, voorlopig wordt vooral gezocht naar goede ideeën. Wie zo’n idee heeft, kan bij Axis aankloppen voor geld. Een kleine vijftig ideeën zijn inmiddels binnen. Nog dit jaar wil Van Oosterom er tien uitkiezen.

De stichting vindt het belangrijk dat onderwijsinstellingen onderling en met het bedrijfsleven intensiever gaan samenwerken. Van Oosterom: ,,In het verleden waren projecten om de interesse voor bèta en techniek te verhogen, veel te versnipperd. Een project in de onderbouw heeft weinig zin zonder vervolg in de bovenbouw.”

Axis is ook voorstander van een minder traditionele voorlichting: ,,Het is effectiever als mensen uit de techniek en het bedrijfsleven zelf langskomen. Daarom willen we regionale contacten tussen scholen en bedrijven stimuleren.”

Aan het techniekonderwijs zelf valt volgens Van Oosterom eveneens veel te verbeteren. ,,De invoering van probleemgestuurd onderwijs is een goede zaak, maar niet voldoende gebleken. Voorstellen voor een andere opbouw van de opleiding, bijvoorbeeld met meer flexibele werkvormen, krijgendaarom extra aandacht. Misschien moeten aparte opleidingen als natuurkunde of elektrotechniek plaatsmaken voor een studie-indeling die meer toegespitst is op praktische thema’s. Een studie als medische informatica is daar een voorbeeld van.” Een actieve rol van het bedrijfsleven vindt Van Oosterom daarbij noodzakelijk.

Om een beter beeld te krijgen van de drijfveren van studenten, wil Axis een platform oprichten van sociale wetenschappers. Zij verzamelen alle relevante cijfers en rapporten, en kunnen ook nieuw onderzoek doen.

,,Het gouden idee hebben wij niet, daar moeten we eerlijk over zijn”, zegt Van Oosterom. ,,Er zijn in het verleden veel onderzoeken geweest, maar daaruit valt geen panklare remedie af te leiden. Door tasten en zoeken hopen we de oplossing voor het tekort aan techniekstudenten langzaam in zicht te krijgen.” (HOP)

Slechts een kwart van de Nederlandse jongeren kiest voor een bèta of techniekstudie, minder dan in andere Westerse landen. En nog geen zeventig procent van de technisch afgestudeerden kiest vervolgens voor een technisch of bèta-beroep. Van die groep stapt weer eens veertig procent na een aantal jaren over naar een niet-exact beroep. Geen wonder dus dat er een enorm tekort is aan ingenieurs en bèta’s.


1 Illustratie: Gripp

Al jaren probeert de overheid daar wat aan te doen, maar campagnes (‘Kies exact!’) of technosoaps op televisie hadden nauwelijks effect. Tijd voor harde actie, besloten vorig jaar de toenmalige ministers van Onderwijs (Ritzen) en Economische Zaken (Wijers). Zij trokken veertig miljoen gulden uit voor nieuwe initiatieven, op voorwaarde dat universiteiten, hogescholen en bedrijfsleven met hetzelfde bedrag over de brug kwamen.

Oud-lid van het Delftse college van bestuur, drs. M. Veenendaal, werd dit voorjaar ingeschakeld om een stichting vorm te geven die dat geld zou gaan verdelen. Vier maanden, een conferentie en wat voorbereidend werk later is de officiële start van stichting Axis een feit. Veenendaal (die een eigen organisatie-adviesbureau runt) heeft het stokje overgegeven aan drs. W. van Oosterom, voormalig directeur hbo van het ministerie van Onderwijs.

,,Axis is een bijzondere club”, zegt de verse voorzitter vanuit het voorlopige hoofdkantoor van de stichting: het gebouw van MKB-Nederland in Delft. ,,Het is uniek dat een organisatie het hele gebied bestrijkt van basisonderwijs tot de universiteit, inclusief het bedrijfsleven.”
Ander onderwijs

Van actie is nog weinig sprake, voorlopig wordt vooral gezocht naar goede ideeën. Wie zo’n idee heeft, kan bij Axis aankloppen voor geld. Een kleine vijftig ideeën zijn inmiddels binnen. Nog dit jaar wil Van Oosterom er tien uitkiezen.

De stichting vindt het belangrijk dat onderwijsinstellingen onderling en met het bedrijfsleven intensiever gaan samenwerken. Van Oosterom: ,,In het verleden waren projecten om de interesse voor bèta en techniek te verhogen, veel te versnipperd. Een project in de onderbouw heeft weinig zin zonder vervolg in de bovenbouw.”

Axis is ook voorstander van een minder traditionele voorlichting: ,,Het is effectiever als mensen uit de techniek en het bedrijfsleven zelf langskomen. Daarom willen we regionale contacten tussen scholen en bedrijven stimuleren.”

Aan het techniekonderwijs zelf valt volgens Van Oosterom eveneens veel te verbeteren. ,,De invoering van probleemgestuurd onderwijs is een goede zaak, maar niet voldoende gebleken. Voorstellen voor een andere opbouw van de opleiding, bijvoorbeeld met meer flexibele werkvormen, krijgendaarom extra aandacht. Misschien moeten aparte opleidingen als natuurkunde of elektrotechniek plaatsmaken voor een studie-indeling die meer toegespitst is op praktische thema’s. Een studie als medische informatica is daar een voorbeeld van.” Een actieve rol van het bedrijfsleven vindt Van Oosterom daarbij noodzakelijk.

Om een beter beeld te krijgen van de drijfveren van studenten, wil Axis een platform oprichten van sociale wetenschappers. Zij verzamelen alle relevante cijfers en rapporten, en kunnen ook nieuw onderzoek doen.

,,Het gouden idee hebben wij niet, daar moeten we eerlijk over zijn”, zegt Van Oosterom. ,,Er zijn in het verleden veel onderzoeken geweest, maar daaruit valt geen panklare remedie af te leiden. Door tasten en zoeken hopen we de oplossing voor het tekort aan techniekstudenten langzaam in zicht te krijgen.” (HOP)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.