De Engelstalige voorlichting aan studenten moet beter. Daarvoor dient het college van bestuur zorg te dragen. Dat schrijft de TU-ombudsman in een advies over de service fee voor internationale studenten. Daarover bestond en bestaat volgens hem te veel onduidelijkheid.
Ombudsman Wil Knippenberg concludeert na een onderzoek dat ‘de universiteit in zijn voorlichting te weinig gebruik heeft gemaakt van de Engelse taal, een onverstandige en onacceptabele zaak’. “Voldoende uitleg heeft ontbroken en ontbreekt nog steeds in de zaak over de service fee en ook in andere zaken”, schrijft hij.
In het advies behandelt Knippenberg een klacht van een buitenlandse student, die de service fee van dik 2300 euro te hoog vindt en meldt dat de beloofde diensten (volgens de zogenoemde admission letter assistentie bij het aanvragen van een visum, een ziektekostenverzekering, een ontvangst op Schiphol, huisvesting en een summer school) niet allemaal of niet op tijd geleverd zijn. De communicatie daarover verliep volgens de student slecht.
Na het verweer van het college van bestuur stelde Knippenberg vast dat veel onduidelijkheden voorkomen hadden kunnen worden door betere voorlichting. De klager bleek namelijk een ander beeld te hebben van de diensten die hem voor de service fee geleverd zouden worden dan het college van bestuur.
Niet alleen studenten blijken niet goed te weten wat de service fee inhoudt. Ook veel medewerkers van de universiteit weten het volgens de ombudsman niet helemaal en de uitleg in het Engels gaat ze moeilijk af.
Daarom adviseert Knippenberg het college ‘intensiever zorg te dragen voor voorlichting in de Engelse taal’. “Adviseurs van studenten dienen in staat te zijn ook in de Engelse taal studenten over complexe zaken als rechtspositie te adviseren. Goed Engelstalig voorlichtingsmateriaal is daarbij voor de adviseurs erg nuttig, want dat levert een belangrijke aanvulling op hun woordenschat.”
Daarnaast acht hij het nuttig dat de TU uitlegt waarom de service fee zo hoog is. “De ombudsman heeft van vrijwel alle studenten, met wie hij contact had, vernomen dat zij zonder enig probleem willen betalen voor service die ze nodig hebben”, schrijft Knippenberg. “Ze willen daar dan wel […] een goed toegelicht keuzepakket voor aangeboden krijgen, omdat de benodigde service niet voor ieder gelijk is. Bovendien verlangen ze dat de kosten ervan worden verantwoord.”
Wat de studenten volgens Knippenberg belachelijk vinden is dat ze moeten betalen om opgehaald te worden van Schiphol. “Zij vinden dat ridicuul voor mensen met een academische titel […]”, schrijft hij.
Het college van bestuur heeft de ombudsman inmiddels laten weten dat studenten die door onduidelijkheid van de TU problemen hebben gekregen met hun visum of hun huisvesting, een vergoeding van zeshonderd euro en een extra excursie krijgen.
Volgens Knippenberg begrijpen studenten dat bedrag niet. “Waarom precies dat bedrag? Uitleg en verantwoording ontbreekt.”
Ombudsman Wil Knippenberg concludeert na een onderzoek dat ‘de universiteit in zijn voorlichting te weinig gebruik heeft gemaakt van de Engelse taal, een onverstandige en onacceptabele zaak’. “Voldoende uitleg heeft ontbroken en ontbreekt nog steeds in de zaak over de service fee en ook in andere zaken”, schrijft hij.
In het advies behandelt Knippenberg een klacht van een buitenlandse student, die de service fee van dik 2300 euro te hoog vindt en meldt dat de beloofde diensten (volgens de zogenoemde admission letter assistentie bij het aanvragen van een visum, een ziektekostenverzekering, een ontvangst op Schiphol, huisvesting en een summer school) niet allemaal of niet op tijd geleverd zijn. De communicatie daarover verliep volgens de student slecht.
Na het verweer van het college van bestuur stelde Knippenberg vast dat veel onduidelijkheden voorkomen hadden kunnen worden door betere voorlichting. De klager bleek namelijk een ander beeld te hebben van de diensten die hem voor de service fee geleverd zouden worden dan het college van bestuur.
Niet alleen studenten blijken niet goed te weten wat de service fee inhoudt. Ook veel medewerkers van de universiteit weten het volgens de ombudsman niet helemaal en de uitleg in het Engels gaat ze moeilijk af.
Daarom adviseert Knippenberg het college ‘intensiever zorg te dragen voor voorlichting in de Engelse taal’. “Adviseurs van studenten dienen in staat te zijn ook in de Engelse taal studenten over complexe zaken als rechtspositie te adviseren. Goed Engelstalig voorlichtingsmateriaal is daarbij voor de adviseurs erg nuttig, want dat levert een belangrijke aanvulling op hun woordenschat.”
Daarnaast acht hij het nuttig dat de TU uitlegt waarom de service fee zo hoog is. “De ombudsman heeft van vrijwel alle studenten, met wie hij contact had, vernomen dat zij zonder enig probleem willen betalen voor service die ze nodig hebben”, schrijft Knippenberg. “Ze willen daar dan wel […] een goed toegelicht keuzepakket voor aangeboden krijgen, omdat de benodigde service niet voor ieder gelijk is. Bovendien verlangen ze dat de kosten ervan worden verantwoord.”
Wat de studenten volgens Knippenberg belachelijk vinden is dat ze moeten betalen om opgehaald te worden van Schiphol. “Zij vinden dat ridicuul voor mensen met een academische titel […]”, schrijft hij.
Het college van bestuur heeft de ombudsman inmiddels laten weten dat studenten die door onduidelijkheid van de TU problemen hebben gekregen met hun visum of hun huisvesting, een vergoeding van zeshonderd euro en een extra excursie krijgen.
Volgens Knippenberg begrijpen studenten dat bedrag niet. “Waarom precies dat bedrag? Uitleg en verantwoording ontbreekt.”

Comments are closed.