Onderwijs

Nuna zakt door haar pootjes

Elf TU-studenten doen met zonnewagen Nuna 3 mee aan de World Solar Challenge, een race van 3010 kilometer dwars door Australië. Delta volgt de voorbereidingen voor de race, die zondag start, op de voet.

Nuna is door haar pootjes gezakt. Met een snelheid van honderd kilometer per uur bezweek vorige week vrijdag de wielophanging op de hobbels van de Arnhem Highway, waardoor de ‘body’ van de auto scheefzakte en fel over het asfalt schuurde. Sander Zijlstra, de coureur van dienst, bleek eerder passagier dan bestuurder. “De auto begon heftig te slingeren, waarbij ze zo de berm inschoof en tot stilstand kwam”, blikt Zijlstra terug. De coureur zelf kwam met de schrik vrij, en was er als de kippen bij om de schade de inspecteren.

Schaderapport: een kapotte wielophanging, een geschaafde wielkap en een licht beschadigde neus. Een grondige analyse van de gecrashte zonnewagen gaf als oorzaak een slechte lijmhechting op een verbinding tussen aluminium en een draagarm van koolstofvezel. Teamleider Jorrit Lousberg stelde met zijn collega’s een reparatieplan op.

“Met de race zo kort voor de deur, willen we geen risico’s nemen. We hebben alle draagarmen in de auto vervangen door een volledig aluminium versie. Geen koolstof meer, geen lijm.” Ook hebben de studenten meteen de hele auto onder de loep genomen, om te zorgen dat iets dergelijks tijdens de lange race niet meer kan voorkomen.

Na drie dagen tegen de klok werken, bracht het Nuon Solar Team afgelopen maandag weer een rijdende auto op de testbaan.

Voordat de teams op aanstaande zondagochtend hun zonneracers naar de start kunnen rollen, moet er een startvolgorde bepaald worden. Dit geschiedt volgens een Formule 1-systeem, waarbij de deelnemers op een circuit bij Darwin een ronde moeten rijden. Degene die de Hidden Valley-baan het snelst aflegt, start vooraan. Lousberg heeft echter geen hoge verwachtingen van dit onderdeel. “Onze grootste concurrent Aurora heeft aangegeven daar een scherpe tijd te willen neerzetten. Maar voor ons geldt eigenlijk het woord solide” De vorige twee Nuna’s startten destijds rond de tiende plek met winst als resultaat. “We willen zonder onnodig risico ons rondje rijden. De race is drieduizend kilometer lang, dat geeft genoeg gelegenheid om in te halen als we niet vooraan starten.”

Deze kwalificatie, een laatste testdag op vrijdag, het inpakken van al het gereedschap en het voorbereiden van alle volgauto’s- er is nog genoeg te doen. Maar van zenuwen die op springen staan, is geen sprake.

“Er is zoveel voorbereiding geweest, dat we voelen dat we er klaar voor zijn,” verklaart Lousberg. “Het team is erg hongerig om op zondagochtend de startvlag te zien vallen.”

Diederik Kinds vanuit Australië

www.nuonsolarteam.nl

Schaderapport: een kapotte wielophanging, een geschaafde wielkap en een licht beschadigde neus. (Foto: Nuon Solar Team)

Nuna is door haar pootjes gezakt. Met een snelheid van honderd kilometer per uur bezweek vorige week vrijdag de wielophanging op de hobbels van de Arnhem Highway, waardoor de ‘body’ van de auto scheefzakte en fel over het asfalt schuurde. Sander Zijlstra, de coureur van dienst, bleek eerder passagier dan bestuurder. “De auto begon heftig te slingeren, waarbij ze zo de berm inschoof en tot stilstand kwam”, blikt Zijlstra terug. De coureur zelf kwam met de schrik vrij, en was er als de kippen bij om de schade de inspecteren.

Schaderapport: een kapotte wielophanging, een geschaafde wielkap en een licht beschadigde neus. Een grondige analyse van de gecrashte zonnewagen gaf als oorzaak een slechte lijmhechting op een verbinding tussen aluminium en een draagarm van koolstofvezel. Teamleider Jorrit Lousberg stelde met zijn collega’s een reparatieplan op.

“Met de race zo kort voor de deur, willen we geen risico’s nemen. We hebben alle draagarmen in de auto vervangen door een volledig aluminium versie. Geen koolstof meer, geen lijm.” Ook hebben de studenten meteen de hele auto onder de loep genomen, om te zorgen dat iets dergelijks tijdens de lange race niet meer kan voorkomen.

Na drie dagen tegen de klok werken, bracht het Nuon Solar Team afgelopen maandag weer een rijdende auto op de testbaan.

Voordat de teams op aanstaande zondagochtend hun zonneracers naar de start kunnen rollen, moet er een startvolgorde bepaald worden. Dit geschiedt volgens een Formule 1-systeem, waarbij de deelnemers op een circuit bij Darwin een ronde moeten rijden. Degene die de Hidden Valley-baan het snelst aflegt, start vooraan. Lousberg heeft echter geen hoge verwachtingen van dit onderdeel. “Onze grootste concurrent Aurora heeft aangegeven daar een scherpe tijd te willen neerzetten. Maar voor ons geldt eigenlijk het woord solide” De vorige twee Nuna’s startten destijds rond de tiende plek met winst als resultaat. “We willen zonder onnodig risico ons rondje rijden. De race is drieduizend kilometer lang, dat geeft genoeg gelegenheid om in te halen als we niet vooraan starten.”

Deze kwalificatie, een laatste testdag op vrijdag, het inpakken van al het gereedschap en het voorbereiden van alle volgauto’s- er is nog genoeg te doen. Maar van zenuwen die op springen staan, is geen sprake.

“Er is zoveel voorbereiding geweest, dat we voelen dat we er klaar voor zijn,” verklaart Lousberg. “Het team is erg hongerig om op zondagochtend de startvlag te zien vallen.”

Diederik Kinds vanuit Australië

www.nuonsolarteam.nl

Schaderapport: een kapotte wielophanging, een geschaafde wielkap en een licht beschadigde neus. (Foto: Nuon Solar Team)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.