Onderwijs

Nieuw alumniblad moet wij-gevoel versterken

De alumnivereniging van de TU Delft heeft een volgende stap gezet om het contact met de alumni te versterken. Sinds kort is er het blad ‘Zicht op Delft’.

br />
Nauw betrokken bij het ontwerp en de productie van het nieuwe alumniblad is Christian Jongeneel, ex-hoofdredacteur van Delta. Nu is hij freelance ournalist en lid van de redactie van ‘Zicht op Delft’. ,,Alle alumni krijgen nu al het blad ‘Delft Integraal’ toegestuurd”, zegt hij. ,,Maar Delft Integraal kent een veel grotere verspreiding, want het wordt ook naar alle relaties van de TU gestuurd. Zicht op Delft richt zich heel specifiek op de alumni van de universiteit.”

De twee bladen verschillen dan ook sterk in hun onderwerpkeuze. Delft Integraal richt zich op het onderzoek dat plaatsvindt op de TU. Zicht op Delft kiest meer voor verhalen op het gebied van human interest. ,,We besteden aandacht aan de gebeurtenissen in en rond de TU”, aldus Jongeneel. ,,De tradities uit het studentenleven hebben eveneens een plaats in ons blad. In het eerste nummer was dat de Owee, met de onvermijdelijke bierestafette. Voor alumni roept dit type van gebeurtenissen herinneringen op uit hun eigen studententijd. Daarnaast is er een historische rubriek. En verder nodigen wij iedere keer een alumnus uit om een column te schrijven. In het oktobernummer was dit president-directeur ir.drs. Jeroen van der Veer van de Koninklijke Shell Groep. In het komende nummer is dat ir. Diederik Samson, één van de woordvoerders van Greenpeace.”

TU-breed

Het doel dat Zicht op Delft nastreeft is hetzelfde als dat van de vereniging: de band tussen alumni en de universiteit versterken. ,,Hierbij is met een schuin oog gekeken naar de Amerikaanse universiteiten, waar die band altijd heel hecht is. Op zich kennen de TU’ers wel een wij-gevoel, maar daar werd tot nu toe weinig mee gedaan. De alumnivereniging wil daarin verandering brengen.”

Volgens Jongeneel moet het blad zorgvuldig zijn plaats zoeken tussen de alumniperiodieken van studentenverenigingen en faculteiten. ,,Het is een realiteit dat de meeste alumni zich het meest verbonden voelen met hun vroegere faculteit en met hun studenten- en/of studievereniging. Wij willen deze groepen niet voor de voeten lopen maar er iets aan toevoegen. Bij onze onderwerpkeuze zoeken wij naar TU-brede onderwerpen of we plaatsen ze in een TU-breed perspectief. In het eerste nummer hebben wij bijvoorbeeld aandacht besteed aan de facelift van het gebouw van werktuigbouwkunde en maritieme techniek. Dat plaatsen we echter tegen de achtergrond van het Masterplan van de TU. In het derde nummer wordt aandacht besteed aan de verhuizing van CSR naar Studio D. Op zich kun je dat zien als een specifiek verenigingsonderwerp, maar aan de andere kant kennen alle alumni Studio D. Het is ook voor niet-leden interessant om te weten dat zij zich gaan huisvesten in die vroegere bioscoop.”

Zicht op Delft zal zes keer per jaar verschijnen. Het eerste jaar ontvangen alle alumni het blad zodat ze zowel hiermee als met de alumnivereniging kennis kunnen maken. Daarna is het de bedoeling dat het alleen wordt toegestuurd naar de leden van de vereniging. ,,Verder is het plan om het blad midden volgend jaar te evalueren. Zicht op Delft is in een heel korte periode tot stand gekomen. Het is dan zinvol om na een aantal nummers het concept eens rustig onder de loep te nemen.”

De alumnivereniging van de TU Delft heeft een volgende stap gezet om het contact met de alumni te versterken. Sinds kort is er het blad ‘Zicht op Delft’.

Nauw betrokken bij het ontwerp en de productie van het nieuwe alumniblad is Christian Jongeneel, ex-hoofdredacteur van Delta. Nu is hij freelance ournalist en lid van de redactie van ‘Zicht op Delft’. ,,Alle alumni krijgen nu al het blad ‘Delft Integraal’ toegestuurd”, zegt hij. ,,Maar Delft Integraal kent een veel grotere verspreiding, want het wordt ook naar alle relaties van de TU gestuurd. Zicht op Delft richt zich heel specifiek op de alumni van de universiteit.”

De twee bladen verschillen dan ook sterk in hun onderwerpkeuze. Delft Integraal richt zich op het onderzoek dat plaatsvindt op de TU. Zicht op Delft kiest meer voor verhalen op het gebied van human interest. ,,We besteden aandacht aan de gebeurtenissen in en rond de TU”, aldus Jongeneel. ,,De tradities uit het studentenleven hebben eveneens een plaats in ons blad. In het eerste nummer was dat de Owee, met de onvermijdelijke bierestafette. Voor alumni roept dit type van gebeurtenissen herinneringen op uit hun eigen studententijd. Daarnaast is er een historische rubriek. En verder nodigen wij iedere keer een alumnus uit om een column te schrijven. In het oktobernummer was dit president-directeur ir.drs. Jeroen van der Veer van de Koninklijke Shell Groep. In het komende nummer is dat ir. Diederik Samson, één van de woordvoerders van Greenpeace.”

TU-breed

Het doel dat Zicht op Delft nastreeft is hetzelfde als dat van de vereniging: de band tussen alumni en de universiteit versterken. ,,Hierbij is met een schuin oog gekeken naar de Amerikaanse universiteiten, waar die band altijd heel hecht is. Op zich kennen de TU’ers wel een wij-gevoel, maar daar werd tot nu toe weinig mee gedaan. De alumnivereniging wil daarin verandering brengen.”

Volgens Jongeneel moet het blad zorgvuldig zijn plaats zoeken tussen de alumniperiodieken van studentenverenigingen en faculteiten. ,,Het is een realiteit dat de meeste alumni zich het meest verbonden voelen met hun vroegere faculteit en met hun studenten- en/of studievereniging. Wij willen deze groepen niet voor de voeten lopen maar er iets aan toevoegen. Bij onze onderwerpkeuze zoeken wij naar TU-brede onderwerpen of we plaatsen ze in een TU-breed perspectief. In het eerste nummer hebben wij bijvoorbeeld aandacht besteed aan de facelift van het gebouw van werktuigbouwkunde en maritieme techniek. Dat plaatsen we echter tegen de achtergrond van het Masterplan van de TU. In het derde nummer wordt aandacht besteed aan de verhuizing van CSR naar Studio D. Op zich kun je dat zien als een specifiek verenigingsonderwerp, maar aan de andere kant kennen alle alumni Studio D. Het is ook voor niet-leden interessant om te weten dat zij zich gaan huisvesten in die vroegere bioscoop.”

Zicht op Delft zal zes keer per jaar verschijnen. Het eerste jaar ontvangen alle alumni het blad zodat ze zowel hiermee als met de alumnivereniging kennis kunnen maken. Daarna is het de bedoeling dat het alleen wordt toegestuurd naar de leden van de vereniging. ,,Verder is het plan om het blad midden volgend jaar te evalueren. Zicht op Delft is in een heel korte periode tot stand gekomen. Het is dan zinvol om na een aantal nummers het concept eens rustig onder de loep te nemen.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.