Publicaties tellen wordt minder belangrijk, het cvb wil ook onderzoeksplannen laten beoordelen.,,We zijn nu met een sprongetje onze onderzoeksportefeuille aan het ombuigen, maar we willen onrust niet als nieuwe beleidslijn aannemen”, stelt Van Luijk.
,,Om grote schokken te voorkomen, gaan we veel vaker evalueren.” Hij heeft daarom een commissie ingesteld, onder voorzitterschap van prof. Dalmijn, die een nieuw geldverdeelmodel gaat ontwikkelen.
Dat allocatiemodel moet geld niet alleen verdelen door in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook op basis van nieuwe plannen. De commissie-Dewilde, die de portfoliodiscussie voorbereidde, stelt voor om nog maar veertig procent van het geld voor onderzoek te verdelen op basis van het aantal publicaties en evaluatierapporten. Veertig procent moet volgens de commissie gaan op basis van nieuwe plannen. De overige twintig procent is bestemd voor vernieuwende initiatieven.
De commissie-Dalmijn heeft van Van Luijk echter een vrije opdracht gekregen. Ook de fifty-fifty verdeling tussen onderzoek en onderwijs is wat hem betreft niet heilig.
Publicaties tellen wordt minder belangrijk, het cvb wil ook onderzoeksplannen laten beoordelen.
,,We zijn nu met een sprongetje onze onderzoeksportefeuille aan het ombuigen, maar we willen onrust niet als nieuwe beleidslijn aannemen”, stelt Van Luijk. ,,Om grote schokken te voorkomen, gaan we veel vaker evalueren.” Hij heeft daarom een commissie ingesteld, onder voorzitterschap van prof. Dalmijn, die een nieuw geldverdeelmodel gaat ontwikkelen.
Dat allocatiemodel moet geld niet alleen verdelen door in de achteruitkijkspiegel te kijken, maar ook op basis van nieuwe plannen. De commissie-Dewilde, die de portfoliodiscussie voorbereidde, stelt voor om nog maar veertig procent van het geld voor onderzoek te verdelen op basis van het aantal publicaties en evaluatierapporten. Veertig procent moet volgens de commissie gaan op basis van nieuwe plannen. De overige twintig procent is bestemd voor vernieuwende initiatieven.
De commissie-Dalmijn heeft van Van Luijk echter een vrije opdracht gekregen. Ook de fifty-fifty verdeling tussen onderzoek en onderwijs is wat hem betreft niet heilig.

Comments are closed.