.chap Prof.ir. Hans Wittenberg (1925%2003)De initiator van het ruimtevaartonderwijs aan de TU Delft. Dat was de op 21 juni overleden Hans Wittenberg, die begin zestiger jaren daartoe zijn stappen zette, kort na het lanceren van de eerste satellieten.
br />
Wittenberg was vanaf 1961 hoogleraar bij de vakgroep vliegmechanica en ruimtevaart. Deze was bij zijn emeritaat in 1991 uitgegroeid tot een zeer bloeiende groep met veel stafleden en studenten. Naast het hoogleraarschap heeft hij in de periodes 1974-1977 en 1987-1990 de positie van decaan van de faculteit bekleed.
Hans Wittenberg was een man die vele werelden kende en in die werelden bij velen bekend was. Bovendien was hij een onvergetelijke persoonlijkheid, niet alleen door de langdurige werk- en vriendschapsrelaties die velen van de wetenschappelijk staf met hem hebben gehad. Zijn afstudeerders begeleidde hij consciëntieus. De vele alumni van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek die hem alleen kennen als docent, herinneren zich zijn grote didactische kwaliteiten.
Zijn steeds door eigen onderzoek verworven inzicht in elk gedoceerd vak en zijn heldere betoogtrant werden versterkt door een altijd aanwezig enthousiasme voor de lucht- en ruimtevaart en een fabelachtig geheugen voor feiten en anekdotes waarmee hij zijn colleges lardeerde.
Door zijn zeer snelle intelligentie herkende hij problemen in een zeer vroeg stadium, hij kon ze bespreekbaar maken en ze de juiste lading meegeven waarna hij, volgens wat later het harmoniemodel zou gaan heten, de partijen bij elkaar bracht voordat de problemen buitenproportioneel werden.
Gemeten naar vele criteria is de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek een succesfaculteit. Een belangrijke reden daarvoor is het concept van het onderwijsprogramma dat vele studenten naar Delft weet te trekken. Hans Wittenberg is wellicht niet de geestelijk vader van dit concept, maar wel gedurende meer dan vijftiger jaar een groot voorvechter hiervan geweest. Het succes van de faculteit draagt dan ook heel duidelijk zijn signatuur.
Na zijn emeritaat behartigde Wittenberg nog steeds de belangen van de lucht- en ruimtevaart. Zo was hij onder andere actief in de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek en speelde hij een zeer actieve rol in het comité van aanbeveling voor een onderzoek naar het overheidsbeleid en de luchtvaartindustrie in Nederland na 1945, waarvan het resultaat het komend najaar gepubliceerd zal worden.
Ook liet hij samen met een collega-hoogleraar recent een nieuw leerboek over luchtvaarttechniek het levenslicht zien. Hij was bovendien nog betrokken bij de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart en gaf elk jaar een lezing voor de studenten van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci, waarvan hij erelid was. De nu op 77-jarige leeftijd overleden Wittenberg liep zelfs met plannen rond volgend jaar een groot luchtvaartcongres in Japan te bezoeken.
De auteurs zijn oud-decaan en oud-hoogleraar van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
.chap Prof.ir. Hans Wittenberg (1925%2003)
De initiator van het ruimtevaartonderwijs aan de TU Delft. Dat was de op 21 juni overleden Hans Wittenberg, die begin zestiger jaren daartoe zijn stappen zette, kort na het lanceren van de eerste satellieten.
Wittenberg was vanaf 1961 hoogleraar bij de vakgroep vliegmechanica en ruimtevaart. Deze was bij zijn emeritaat in 1991 uitgegroeid tot een zeer bloeiende groep met veel stafleden en studenten. Naast het hoogleraarschap heeft hij in de periodes 1974-1977 en 1987-1990 de positie van decaan van de faculteit bekleed.
Hans Wittenberg was een man die vele werelden kende en in die werelden bij velen bekend was. Bovendien was hij een onvergetelijke persoonlijkheid, niet alleen door de langdurige werk- en vriendschapsrelaties die velen van de wetenschappelijk staf met hem hebben gehad. Zijn afstudeerders begeleidde hij consciëntieus. De vele alumni van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek die hem alleen kennen als docent, herinneren zich zijn grote didactische kwaliteiten.
Zijn steeds door eigen onderzoek verworven inzicht in elk gedoceerd vak en zijn heldere betoogtrant werden versterkt door een altijd aanwezig enthousiasme voor de lucht- en ruimtevaart en een fabelachtig geheugen voor feiten en anekdotes waarmee hij zijn colleges lardeerde.
Door zijn zeer snelle intelligentie herkende hij problemen in een zeer vroeg stadium, hij kon ze bespreekbaar maken en ze de juiste lading meegeven waarna hij, volgens wat later het harmoniemodel zou gaan heten, de partijen bij elkaar bracht voordat de problemen buitenproportioneel werden.
Gemeten naar vele criteria is de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek een succesfaculteit. Een belangrijke reden daarvoor is het concept van het onderwijsprogramma dat vele studenten naar Delft weet te trekken. Hans Wittenberg is wellicht niet de geestelijk vader van dit concept, maar wel gedurende meer dan vijftiger jaar een groot voorvechter hiervan geweest. Het succes van de faculteit draagt dan ook heel duidelijk zijn signatuur.
Na zijn emeritaat behartigde Wittenberg nog steeds de belangen van de lucht- en ruimtevaart. Zo was hij onder andere actief in de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek en speelde hij een zeer actieve rol in het comité van aanbeveling voor een onderzoek naar het overheidsbeleid en de luchtvaartindustrie in Nederland na 1945, waarvan het resultaat het komend najaar gepubliceerd zal worden.
Ook liet hij samen met een collega-hoogleraar recent een nieuw leerboek over luchtvaarttechniek het levenslicht zien. Hij was bovendien nog betrokken bij de Nederlandse Vereniging voor Ruimtevaart en gaf elk jaar een lezing voor de studenten van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci, waarvan hij erelid was. De nu op 77-jarige leeftijd overleden Wittenberg liep zelfs met plannen rond volgend jaar een groot luchtvaartcongres in Japan te bezoeken.
De auteurs zijn oud-decaan en oud-hoogleraar van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Comments are closed.