Onderwijs

‘Masterplan’ voor TU-wijk in het voorjaar rond

Bedrijven aan de zuidrand en beter openbaar vervoer naar de faculteiten: het stedenbouwkundig masterplan voor de TU-wijk wordt de komende maanden uitgewerkt.

Ruim een jaar nadat het strategisch vastgoedplan van de TU is goedgekeurd, moeten de ideeën nu vaste vorm krijgen. TU Delft Vastgoedbeheer heeft vorige weken afspraken gemaakt met enkele bureaus die verschillende aspecten (architectuur, verkeer, landschap en kosten) van het plan gaan uitwerken. Daarvoor is bijna acht ton uitgetrokken. Stedenbouwkundige Riek Bakker gaat de uitwerking leiden. Zij boog zich het afgelopen jaar al over een programma van eisen voor het huidige TU-grondgebied.

De basis van de plannen, die de komende jaren zo’n 750 tot 800 miljoen gulden vergen, is ongewijzigd. De Mekelweg (tussen Bouwkunde en IO) wordt het kloppend hart van de TU, en alles ten noorden van die lijn wordt ontwikkeld als ‘overgangsgebied’ tussen stad en de technische instellingen (TU/TNO/Delftech-park). Daar komt bijvoorbeeld studentenhuisvesting en ruimte voor post-academisch onderwijs.

De plannen voor het gebied ten zuiden van het IRI zijn wel aangepast: aanvankelijk wilde men dit gebied als ‘appeltje voor de dorst’ voorlopig braak laten liggen, maar inmiddels zijn er vergevorderde plannen om daar een bedrijvenpark te maken voor kennisintensieve ondernemingen. De grond – waarvan een deeltje in handen is van de stad Delft – moet samen met de gemeente en met private partijen worden ontwikkeld. Ook de hogescholen van Rijswijk en Delft willen zich hier vestigen.
Eisen

,,Het betekent zeker niet dat het terrein over drie jaar volgebouwd is met allerlei bedrijfjes. Maar mensen die geïnteresseerd zijn, moeten weten wat er op termijn met het gebied gebeurd. Om grond te kunnen verhuren, moet het simpelweg eerst verkaveld zijn”, licht Vastgoeddirecteur ir. A. Sanson toe.

De TU stelt wel eisen aan de bedrijven die zich in het gebied willen vestigen. Hun activiteit moet passen bij ‘Delft Kennisstad’. Ook in de toekomstige compacte TU-wijk is ruimte vrij voor bedrijven, maar daar liggen de eisen nog wat strakker. Het moet gaan om ondernemingen die samenwerken met de TU of bijvoorbeeld laboratoriumruimte willen delen.

De bureaus richten zich de komende maanden vooral op de details van het middengebied. Daar moeten kwesties opgelost worden als: waar exact komt de nieuwbouw voor een aantal faculteiten, hoe kan het openbaar vervoer beter, komt er een auto-vrije Mekelweg en gaat alle parkeergelegenheid onder de grond? In april moet het plan klaar zijn.

In de tussentijd gaan twee bouwprojecten van start: de herhuisvesting van IO en Werktuigbouw en de nieuwbouw bij Technische Bestuurskunde. Dat kost de TU volgend jaar circa 85 miljoen gulden.

Ruim een jaar nadat het strategisch vastgoedplan van de TU is goedgekeurd, moeten de ideeën nu vaste vorm krijgen. TU Delft Vastgoedbeheer heeft vorige weken afspraken gemaakt met enkele bureaus die verschillende aspecten (architectuur, verkeer, landschap en kosten) van het plan gaan uitwerken. Daarvoor is bijna acht ton uitgetrokken. Stedenbouwkundige Riek Bakker gaat de uitwerking leiden. Zij boog zich het afgelopen jaar al over een programma van eisen voor het huidige TU-grondgebied.

De basis van de plannen, die de komende jaren zo’n 750 tot 800 miljoen gulden vergen, is ongewijzigd. De Mekelweg (tussen Bouwkunde en IO) wordt het kloppend hart van de TU, en alles ten noorden van die lijn wordt ontwikkeld als ‘overgangsgebied’ tussen stad en de technische instellingen (TU/TNO/Delftech-park). Daar komt bijvoorbeeld studentenhuisvesting en ruimte voor post-academisch onderwijs.

De plannen voor het gebied ten zuiden van het IRI zijn wel aangepast: aanvankelijk wilde men dit gebied als ‘appeltje voor de dorst’ voorlopig braak laten liggen, maar inmiddels zijn er vergevorderde plannen om daar een bedrijvenpark te maken voor kennisintensieve ondernemingen. De grond – waarvan een deeltje in handen is van de stad Delft – moet samen met de gemeente en met private partijen worden ontwikkeld. Ook de hogescholen van Rijswijk en Delft willen zich hier vestigen.
Eisen

,,Het betekent zeker niet dat het terrein over drie jaar volgebouwd is met allerlei bedrijfjes. Maar mensen die geïnteresseerd zijn, moeten weten wat er op termijn met het gebied gebeurd. Om grond te kunnen verhuren, moet het simpelweg eerst verkaveld zijn”, licht Vastgoeddirecteur ir. A. Sanson toe.

De TU stelt wel eisen aan de bedrijven die zich in het gebied willen vestigen. Hun activiteit moet passen bij ‘Delft Kennisstad’. Ook in de toekomstige compacte TU-wijk is ruimte vrij voor bedrijven, maar daar liggen de eisen nog wat strakker. Het moet gaan om ondernemingen die samenwerken met de TU of bijvoorbeeld laboratoriumruimte willen delen.

De bureaus richten zich de komende maanden vooral op de details van het middengebied. Daar moeten kwesties opgelost worden als: waar exact komt de nieuwbouw voor een aantal faculteiten, hoe kan het openbaar vervoer beter, komt er een auto-vrije Mekelweg en gaat alle parkeergelegenheid onder de grond? In april moet het plan klaar zijn.

In de tussentijd gaan twee bouwprojecten van start: de herhuisvesting van IO en Werktuigbouw en de nieuwbouw bij Technische Bestuurskunde. Dat kost de TU volgend jaar circa 85 miljoen gulden.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.