Campus

Lumen toont Iberische filmfestivalhits

In filmhuis Lumen start vandaag de vierde editie van het Spaans/Portugese filmfestival ‘Festibérico’. Het filmhuis importeerde een hele reeks bijzondere films, die in twaalf dagen tijd getoond zal worden.

Zoals de Portugese openingsfilm ‘A costa dos murmrios’, die afgelopen september op het filmfestival van Venetië in premiÈre ging en het goed deed op het Rotterdamse filmfestival. De film speelt in het Mozambique van de jaren zestig. In dat land woedt een koloniale oorlog, als Evita daar vanuit Portugal aankomt om te trouwen met Luis, een wiskundestudent die er zijn dienstplicht vervult.

Als Luis moet gaan vechten, blijft Evita alleen achter. Rondzwervend door de stad ontdekt ze hoe geweld mensen, ook haar echtgenoot, verandert. De regisseuse van deze film, Margarida Cardoso, die zelf haar jeugd in Mozambique doorbracht, toont op indringende wijze het verlies van onschuld.

Ook een andere film die hoge ogen gooide in Rotterdam is te zien in Lumen. ‘Noviembre’ van regisseur Achero Maas vertelt het verhaal van een groep jonge acteurs die besluit zijn idealen te volgen en de straattheatergroep Noviembre vormt. In hun provocerende optredens wordt de scheidslijn tussen spel en werkelijkheid steeds vager, wat ook terugkomt in de vorm van de film zelf, die balanceert tussen documentaire en fictie.

Een derde bijzondere film is ‘El séptimo dia’ van regisseur Carlos Saura. Hierin zien we wraak en haat op het Spaanse platteland. De film is gebaseerd op het bloedbad dat in 1992 het resultaat was van een vete tussen twee families in een klein plattelandsdorp. Er vielen maar liefst negen doden en twaalf gewonden.

Tijdens het festival is er ook aandacht voor actuele onderwerpen. Zo is er een voorstelling met twee Portugese documentaires over immigratie: ‘A fotografia rasgada’ en ‘Lisboetas’. De eerste documentaire besteedt aandacht aan een fenomeen uit de jaren zestig van de afgelopen eeuw, toen duizenden Portugezen illegaal naar Frankrijk trokken in de hoop op een beter leven. In ‘Lisboetas’ zien we juist immigranten van buiten de Europese Unie die hun heil zoeken in Lissabon.

Verder komt tijdens het festival het onvermijdelijke Baskische vraagstuk aan bod in de vorm van de film ‘La pelota vasca, la piel contra la piedra’. In deze controversiële documentaire van Julio Medem komt een mix van interviews aan bod met mensen met verschillende meningen over de Baskische onafhankelijksstrijd. Zowel voor- als tegenstanders van onafhankelijkheid waren niet blij met de film, omdat die ook de argumenten van de tegenpartij laat zien. Alleen daarom is deze film al de moeite van het bekijken waard.

www.festiberico.net

Zoals de Portugese openingsfilm ‘A costa dos murmrios’, die afgelopen september op het filmfestival van Venetië in premiÈre ging en het goed deed op het Rotterdamse filmfestival. De film speelt in het Mozambique van de jaren zestig. In dat land woedt een koloniale oorlog, als Evita daar vanuit Portugal aankomt om te trouwen met Luis, een wiskundestudent die er zijn dienstplicht vervult.

Als Luis moet gaan vechten, blijft Evita alleen achter. Rondzwervend door de stad ontdekt ze hoe geweld mensen, ook haar echtgenoot, verandert. De regisseuse van deze film, Margarida Cardoso, die zelf haar jeugd in Mozambique doorbracht, toont op indringende wijze het verlies van onschuld.

Ook een andere film die hoge ogen gooide in Rotterdam is te zien in Lumen. ‘Noviembre’ van regisseur Achero Maas vertelt het verhaal van een groep jonge acteurs die besluit zijn idealen te volgen en de straattheatergroep Noviembre vormt. In hun provocerende optredens wordt de scheidslijn tussen spel en werkelijkheid steeds vager, wat ook terugkomt in de vorm van de film zelf, die balanceert tussen documentaire en fictie.

Een derde bijzondere film is ‘El séptimo dia’ van regisseur Carlos Saura. Hierin zien we wraak en haat op het Spaanse platteland. De film is gebaseerd op het bloedbad dat in 1992 het resultaat was van een vete tussen twee families in een klein plattelandsdorp. Er vielen maar liefst negen doden en twaalf gewonden.

Tijdens het festival is er ook aandacht voor actuele onderwerpen. Zo is er een voorstelling met twee Portugese documentaires over immigratie: ‘A fotografia rasgada’ en ‘Lisboetas’. De eerste documentaire besteedt aandacht aan een fenomeen uit de jaren zestig van de afgelopen eeuw, toen duizenden Portugezen illegaal naar Frankrijk trokken in de hoop op een beter leven. In ‘Lisboetas’ zien we juist immigranten van buiten de Europese Unie die hun heil zoeken in Lissabon.

Verder komt tijdens het festival het onvermijdelijke Baskische vraagstuk aan bod in de vorm van de film ‘La pelota vasca, la piel contra la piedra’. In deze controversiële documentaire van Julio Medem komt een mix van interviews aan bod met mensen met verschillende meningen over de Baskische onafhankelijksstrijd. Zowel voor- als tegenstanders van onafhankelijkheid waren niet blij met de film, omdat die ook de argumenten van de tegenpartij laat zien. Alleen daarom is deze film al de moeite van het bekijken waard.

www.festiberico.net

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.